Har jag en vintertermostat???

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Har jag en vintertermostat???

  • Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-31 14:24 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17952
    hammars95a
    Deltagare

    Min Saab 95:a får normalt aldrig upp väsentligt högre arbetstemperatur än så här (se bild). Nålen vandrar som den skall: upp något vid varmare stadstrafik, och ned till ”normalt/låg” igen när det rullar på.

    Med andra ord är nog termostaten fungerande. Men är den för vinterbruk eftersom den ligger så lågt? Eller är det mätarfel?

    Någon som har kunskap om detta? Tacksam för hjälp!

    #122047
    Morten S.
    Moderator

    Kan også være at bimetallfjæren i termostaten ikke fungerer 100% lengre.
    Dette kan måles ved å ta ut termostaten. Legge den i vann, og varme opp.
    Ha i ett termometer, og les av temperaturen når termostaten begynner å åpne seg.
    Da ser du om den fungerer som den skal.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #122049
    stefan
    Deltagare

    det man får börja är nog att låna nån termometer och se vad motorn har för verklig temperatur innan man går vidare. Det kan ju som sagt lika gärna vara mätaren eller givaren som inte vill.

    #122051
    jrt
    Deltagare

    Med en vintertermostat ska tempen bli varmare, inte kallare som i ditt fall.
    En ny termostat kostar inte mycket så det är värt att prova bara man får bort skruvarna, kan sitta duktigt fast!

    #122058
    saabsport
    Deltagare

    ..Men var försiktigt då du köper ny termostat. jag köpte en som jag trodde var rätt,men det visade sig att den öppnades vid 95 grader,så motorn blev ganska varm och kokade:O

    #122339
    hammars95a
    Deltagare

    Vad skall då en korrekt termostat ha för öppningstemperatur? :confused:

    #122341
    kaparn
    Deltagare

    Så länge allt annat är som det ska så har det ingen större betydelse ifall du har en så kallad vintertemostat eller en som öppnar vid lägre temperatur 87 grader eller vad det nu var förnågot.

    Vintertermostaten är väl mindre lämpad för en eftermiddag i kö på Sveavägen i plus 35 grader medans sommartermostaten gör att du får högre bränsle förbrukning och större motorslitage en frisk vinterdag med 40 minus i Kiruna.

    Bara du vet om vad du har så kan du ju stänga av motorn när du står i kön eller peta in en kartongskiva framför kylaren när det är kallt.

    #122370
    mats a
    Deltagare

    Jag köpte en av vardera hos Mekonomen härförleden. Den ena är märkt 87°, den andra 92°.

    I den ena asken (samma fabrikat) låg bara själva termostaten. I den andra låg dels en packningsring, fyrkantig i genomskärning, och dessutom en o-ring. Mystiskt.

    Med risk för trådkapning undrar jag följande: Är det för olika utförande av termostathus? I vilken ordning sätter jag termostat och ring?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng