Har jag en vintertermostat???

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Har jag en vintertermostat???

  • Författare
    Inlägg
    • maj 21, 2008 kl. 15:10 #17952

      Min Saab 95:a får normalt aldrig upp väsentligt högre arbetstemperatur än så här (se bild). Nålen vandrar som den skall: upp något vid varmare stadstrafik, och ned till ”normalt/låg” igen när det rullar på.

      Med andra ord är nog termostaten fungerande. Men är den för vinterbruk eftersom den ligger så lågt? Eller är det mätarfel?

      Någon som har kunskap om detta? Tacksam för hjälp!

        maj 21, 2008 kl. 20:01 #122047

        Kan også være at bimetallfjæren i termostaten ikke fungerer 100% lengre.
        Dette kan måles ved å ta ut termostaten. Legge den i vann, og varme opp.
        Ha i ett termometer, og les av temperaturen når termostaten begynner å åpne seg.
        Da ser du om den fungerer som den skal.

        Been a Saab owner since 1987.
        I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

        1960 93F
        1967 96 Monte Carlo 850
        1975 96 V4
        1989 900i 8V 5 dørs
        1992 900S 5 dørs
        2008 9-3 SC Aero ttid
        2009 9-3 SC tid

          maj 21, 2008 kl. 20:05 #122049

          det man får börja är nog att låna nån termometer och se vad motorn har för verklig temperatur innan man går vidare. Det kan ju som sagt lika gärna vara mätaren eller givaren som inte vill.

            maj 21, 2008 kl. 20:11 #122051

            Med en vintertermostat ska tempen bli varmare, inte kallare som i ditt fall.
            En ny termostat kostar inte mycket så det är värt att prova bara man får bort skruvarna, kan sitta duktigt fast!

              maj 22, 2008 kl. 08:55 #122058

              ..Men var försiktigt då du köper ny termostat. jag köpte en som jag trodde var rätt,men det visade sig att den öppnades vid 95 grader,så motorn blev ganska varm och kokade:O

                maj 30, 2008 kl. 14:29 #122339

                Vad skall då en korrekt termostat ha för öppningstemperatur? :confused:

                  maj 30, 2008 kl. 15:03 #122341

                  Så länge allt annat är som det ska så har det ingen större betydelse ifall du har en så kallad vintertemostat eller en som öppnar vid lägre temperatur 87 grader eller vad det nu var förnågot.

                  Vintertermostaten är väl mindre lämpad för en eftermiddag i kö på Sveavägen i plus 35 grader medans sommartermostaten gör att du får högre bränsle förbrukning och större motorslitage en frisk vinterdag med 40 minus i Kiruna.

                  Bara du vet om vad du har så kan du ju stänga av motorn när du står i kön eller peta in en kartongskiva framför kylaren när det är kallt.

                    maj 31, 2008 kl. 14:24 #122370

                    Jag köpte en av vardera hos Mekonomen härförleden. Den ena är märkt 87°, den andra 92°.

                    I den ena asken (samma fabrikat) låg bara själva termostaten. I den andra låg dels en packningsring, fyrkantig i genomskärning, och dessutom en o-ring. Mystiskt.

                    Med risk för trådkapning undrar jag följande: Är det för olika utförande av termostathus? I vilken ordning sätter jag termostat och ring?

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.