Hårdare fjädrar och stötdämpare???

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hårdare fjädrar och stötdämpare???

Detta ämne innehåller 14 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-11-03 02:47.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4258

    silverman
    Deltagare

    Någon som vet vart man kan får tag på
    Hårdare fjädrar och stötdämpare???
    /Thomas

    #28754

    rallysaaben
    Deltagare

    stötdämpare finns hos tex Ga1.se, finns säkert på fler ställen.
    Fjädrar kan man ta från tex saab og900.

    #28756

    silverman
    Deltagare

    Ska kolla den sidan.
    Men vad menar du med og 900???
    Är det någon speciell årsmodell?
    Passar dom rakt över bara??

    #28757

    Hur blir körkänslan med og fjädrar? Blir det stenhård planka eller?

    #28760

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag gjorde så här: jag tog bakfjädrar från en saab 900, jag har dålig koll på om det finns flera olika fjädrar beroende på årsmodell, men de jag fick tag på passade iallafall, jag skulle dock tro att det är samma fjädrar hela vägen från 79-93

    Jag satte dessa fram på v4an och kapade av dom till lämplig längd, dvs tills bilen får den höjd man vill ha, sen tog jag v4ans framfjädrar och satte bak och kapade de också till lämplig längd, det är lite pyssel men det går att få i hop.

    Ja den blir ju lite hård och stötig på vägen, men det får man väl leva med om man vill ha lite bättre väghållning antar jag.

    /Anders.

    #27690

    vee-eight
    Deltagare

    Gjorde så med min V4. Köpte 900 OG´s bakfjädrar och satte fram. Jag uppskattade vilken höjd jag ville ha efter kapning, och måttade på fjädern bakom hjulet. Detta motsvarade 1,5 varv på min (det första varvet har mindre stigning än resten). Efter kapning och montering så kunde jag konstatera att det var väldigt enkelt att sätta dit fjädrarna igen, då de inte behövde komprimeras så mkt som originalen. Det var precis perfekt tryck på de två gummibuffertarna som är ”ändläget” för den övre länkarmen när man hissat upp bilen fram. Mao, de kraftigare fjädrarna krossar inte gummibuffertarna pga den kortare längden, men ändå har tillräckligt fjädertryck kvar att inte riskera fara ur fjäderfästena.

    Körupplevelsen är såklart stötig, eg skulle man kanske ha mjukare fjädring och en krängningshämmare, men då börjar det bli lite väl avancerat för en simpel sänkning. Jag använder KYB´s gasdämpare, och jag tycker bilen beter sig som den skall. Inga konstigheter.

    #27760

    mats a
    Deltagare

    Tanken att börja med väghållning innan man trimmar är klok. Jag skulle aldrig i livet trimma i min gamla svampiga 96-68. Och efter att ha gasat av mig på både rallygrusvägar och sjöisar så uppskattar jag idag den mjuka gången hos standardchassit. Den mjuka standardstolen gör ju sitt till. Jag skulle faktiskt uppskatta att inte kasa omkring så på stolen.

    #29832

    jimbo
    Deltagare

    jag kapade mina 900 bakfjädrar 2 varv behövde ingen fjäderpress när jag monterade dom räckte med kofot.
    har sett att det finns ställbara stötdämpare till v4 vart hittar man dom???

    #29833

    Lollo
    Deltagare

    Här finns dämpare, tyvärr verkar det som firman ligger nere just nu.
    Men han kanske kan ta hem ändå.

    http://home.swipnet.se/bmp/

    #29893

    timo m
    Deltagare

    Detta med chassi återkommer med jämna mellanrum. Alla vill ha lägre/hårdare. Men finns det sättningar baserat på mer vetenskapliga/utprövade resonemang än de mellan-tummen-och-armbågen som är de vanligast förekommande sätten? Bilar standard,sportigt för gata,rally,racing, osv? Alltså, hur hitta de idealiska inställningarna för olika förhållanden. Någon som vet? Tror att många skulle ha glädje av sådan kunskap (eg för alla slags SAAB, inte enbart denna kategori). Fortsatt skön kör-sommar 🙂

    #29994

    anders jensen
    Deltagare

    Chassiesättning är ganska individuell.
    Somliga trivs tex med lite understyrning medan andra vill ha lite överstyrning.

    Minns när Ford gjorde tester inför San Remo rallyt 93.
    Biasion och Delecour hette förarna och de ville ha helt olika sättning.
    Vet inte vem som vill ha vad men en ville ha ”hård” och den andre ”lös” sättning.
    Tidsmässigt skillde det minimalt på teststräckorna.

    Så det den ena föraren tycker passar, passar inte den andre.
    Jämför man med F1 ( inte särskilt relevant med våra 96:or jag vet) där finns det nog inte två bilar med samma inställning på ”gridden”.

    Det är bara att prova tills man blir nöjd. Glöm inte hörnvikten (cornerweight).

    Ha en skön sommar.
    //Anders

    #34448

    aussielars
    Deltagare

    Finns det någon som har provat något annat än att flytta kapade framfjädrar till baken? Jag har inga problem att hitta OG900 fjädrar i Australien. Men 96 fjädrar blir nog svårt, och jag vill inte kapa dom enda fjädrarna jag har. Kanske någon som har använt ett annat bilmärkes fjädrar.

    MVH

    Sälle

    #34470

    Jonas Åberg
    Moderator

    http://www.rallyboutique.com/ har fjädrar fram med Tråd dia 14mm.
    Dom har även stötdämpare fram och bak.

    Stötdämpare har även Speedparts.

    #31648

    rallysaaben
    Deltagare

    @aussielars wrote:

    Finns det någon som har provat något annat än att flytta kapade framfjädrar till baken? Jag har inga problem att hitta OG900 fjädrar i Australien. Men 96 fjädrar blir nog svårt, och jag vill inte kapa dom enda fjädrarna jag har. Kanske någon som har använt ett annat bilmärkes fjädrar.

    MVH

    Sälle

    Framfjädrar finns det ju i massor här annars, men jag antar att det blir dyrt att skicka dom till dig?

    /Anders.

    #34538

    aussielars
    Deltagare

    Du gav mig en ide Anders. Det finns nog fjädrar i UK. Billigare frakt än från Sverige. Jag betalade U$200 för 50kg stötdämpare, fjädrar och lite andra godsaker för mim dagliga SAAB från PFS. Frakten tog bara 5 dager. 🙂
    // Lars Sälle

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng