Hastighetsmätare!

Forum Modellspecifika forum 90/99 Hastighetsmätare!

Detta ämne innehåller 30 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-05-31 08:38.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3861

    patlon00
    Deltagare

    Tog en tur med 99an och mätaren hade fastnat på 20km/h.
    Någon som har ett tips på var jag skall börja felsöka?
    /Patric

    #27266

    mats a
    Deltagare

    Jag har en gång gjort bort mig rejält genom att tro att 96 och 99 delade teknik vad gäller bakbromsar. Jag är alltså inte säker på konstruktionen på 99. Men – om det är så att 99 har en mekanisk h-mätarvajer med fyrkantiga ändar (likt den som sitter i 96) skulle jag ha lossat mätarvajerns anslutning i växellådan. Kan det vara så att endera änden har släppt? Det kollar man genom att snurra vajern med fingrarna. Kan anslutningen baki mätaren ha släppt? Har vajern brustit halvvägs?

    Fungerar vajern ska du antagligen söka problemet i mätaren.

    /Mats

    #27267

    patlon00
    Deltagare

    ok skall testa….

    #27642

    59deluxe
    Deltagare

    Detta fel har jag haft på ett flertal 99or igenom åren och det har alltid varit mätaren,
    nylonvredet på mätarvajern spänner så hårt att anslutningen i bakkant på mätaren har flyttat på sig
    inåt , vi snackar så små differanser så det är inte ovanligt att mätarnålen sjunker tillbaka om du drar i
    vajern i bakkant , dock är det ett rent h


    att få den att fungera igen . ett tips är att aldrig vrida fast nylonvredet utan bara föra in vajern i fyrkantshålet och låta det sitta löst, glöm sedan inte att aldrig dra i vajern i motorrummet för då åker den ur. dock tror jag du har mätarbyte framför dig.

    lycka till /Håkan

    #27898

    patlon00
    Deltagare

    Det instument jag har i nu kommer troligtvis från en ems med varvräknare…(roligt)
    det får bli orginal igen då kan man ju ha koll på tiden…… tack för tipset..

    #27916

    59deluxe
    Deltagare

    Tid är överskattat!
    Mycket bättre med varvtal,flytta över varvräknaren till det andra huset.
    lätt som en plätt.
    / Håkan.

    #28659

    patlon00
    Deltagare

    har tittat på orginalmätaren och det verkar inte vara så svårt att flytta över varvräknaren….
    skall man smörja in i h-mätaren för att länga livsländen på dreven eller skall man låta det vara?

    #29258

    patlon00
    Deltagare

    tur eller otur men plastmuttern bak på mätarvajern hade lossnat….
    lossade instrumentet och fick i vajern igen…..
    Varför skall det vara så trångt överallt…
    får se hur länge det funkar…….tack för hjälpen.

    #48643

    johan5588
    Deltagare

    Återupptar denna tråd då har jag problem med hastighetsmätaren på en saab 90 -87. Mätaren har tillslut gett upp oh står alltid på 0 km/h

    Det började med att jag monterade ur mätaren och tog en provtur för att kolla så att vajern snurrar som den ska, vilken den gjorde.
    köpte en annan mätare på skroten idag, ej testad, vid provkörning så går mätaren upp i hastighet men ej tilbaka, antar att även denna mätare är defekt? Är det en fjäder som ska orka dra tillbaka mätarnålen eller vad?

    Ska mätaren bara anslutas med vajer på baksidan? såg nämligen en /jord/elanslutning på bakplåten på mätaren….

    Kan jag utesluta att vajern/drevet vid axeln är dåligt när den vita plastbiten vid vajern mynning snurrar som den ska?

    mvh
    Johan

    #48682

    Jonas Åberg
    Moderator

    Mätaren är helt mekanisk.

    #48685

    johan5588
    Deltagare

    ok, helt mekanisk….tack för svar! :AP

    Hoppas någon vill svara på mina övriga frågor ovan

    En fråga till: Vad betyder värdet som står i mätaren ”W=0,64” ? Hittade som sagt en mätare på skroten men i den står det ”w=0,613”, verkar som det är nåt viktigt värde för mätarens funnktion?

    #46602

    Jonas Åberg
    Moderator

    @johan5588 wrote:

    ok, helt mekanisk….tack för svar! :AP

    Hoppas någon vill svara på mina övriga frågor ovan

    En fråga till: Vad betyder värdet som står i mätaren ”W=0,64” ? Hittade som sagt en mätare på skroten men i den står det ”w=0,613”, verkar som det är nåt viktigt värde för mätarens funnktion?

    Vet inte riktigt vad du menar med plastbitarna. men dom är till räknevärken iof skulle det kunna kärva men nålen borde återgå ändå.

    Om inte mätaren går tillbaks har sannolikt fjäder brustit eller helt enkelt utmattats..

    Att den fastnar uppe kan bero på slitage på axeln el bussning. Titta lite här viewtopic.php?f=7&t=5503 har lite bilder där.

    Vad w=0,64 betyder vet jag inte helt säkert men jag tror att det har med rottationshastighet vs utslag på nålen.

    tex 0,64 har du graderad till 200 med ett visst vinkelutslag jag har en 83 med detta ( nya typsnittet)
    0,625 har jag oxå även detta på en 200km/h men med aningen mindre vinkelutslag ( har suttit på en 78)
    1,008 har jag på en miles/km/h som maxar 180km/h vinkel utslaget är ca samma som 78

    Så vilken mätare du använder spelar ingen roll bara du INTE byter tavlan.

    tex om du monterar en 180km/h tavla på en 200mätare så visar tavlan 100 när du kör i 90.. iof detta kan du kompensera med Större hjul på bilen..

    Har inte exakta siffror men vi drar till med några för att kanske underlätta.

    Alla har samma ingångshastighet på wiren.

    0,64 visar 200 på 270 graders vinkel
    0,625 visar 200 på 265 graders vinkel
    1,008 visar 180 på 265 graders vinkel och ca 240km/h 360 gradervinkel

    Sen kan man montera bakstycket från saab 900 250km/h som visar detta just vid typ 270 graders vinkel gissningsvis har då denna ett lägre W värde.

    Hoppas du blir klokare på detta och har överseende med min dåliga stavning. :wrench

    #49048

    johan5588
    Deltagare

    Tack för ett utörligt svar! 🙂
    Har varit på skroten idag o hämtat en annan mätare, märkt W=0,64. Plockade loss den ur mätarhuset och kopplade den fristående på Wiren, men tyvärr visar den inte hastigheten som den ska :sad visaren följer med lite bitvis men har svårt att gå ner i hastighet när jag stannar.

    Även denna mätare kan ju vara defekt?? Kan jag testa mätaren på nåt enkelt sätt när jag har den i handen? t.ex. driva den med skruvdragare? ska nålen fjärdra tillbaka själv när man petar på den med fingret?

    Blir osäker på om nåt annar är fel än mätaren, men jag tycker att wiren fungerar fint, har kört utan mätare med wiren synlig och den snurrar fint i takt med hastighetsökning/minskning

    #49049

    Jonas Åberg
    Moderator

    Du kommer väl till att snurra med fingrarna som med en lekskakssnurra.
    Då hoppar målen upp och snabbt tillbaka. Tom så att den studsar på nålstoppen lite.

    #49087

    matias
    Deltagare

    Nu kan jag bidra lite till kartläggningen av hastighestmätare!

    Min hastighetsmätare gick sönder eftersom den ingående axeln kärvar i bussningen och vajern inte orkar dra runt den. Ett annat problem jag stött på är att visaren inte går tillbaks som den ska, den utgående axeln kan tydligen också kärva i sin bussning.

    Jag har varit i skroten två omgångar och hämtat hastighetsmätare, en med W= 0,64 och en med W= 0,613. Båda urtavlorna är exakt likadana så mätarna kan inte vara utbytbara med varandra. Jag tror också att W-värdet ger ett mått mellan ingående axelns rotationshastighet och visarens utslag. Det måste betyda att olika bilar har olika förhållanden mellan dreven som driver vajern i växellådan.

    Jag antar att 0,613 är till 4-växlade bilar (jag tog den ur en 4-växlad GL) och 0,64 till 5-växlade?

    Jag ska montera mätaren med 0,613 på min 4-växlade 99:a och sen får jag kolla mot gps:en för att se hur det stämmer…
    :geek:

    Först behöver jag få tag på en ny hastighetsmätarvajer också, därför gick jag med i Saab-klubben förra veckan. (Det hade jag tänkt göra ändå, men nu har jag fått ändan ur vagnen…)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.