Hel/Halvljus omkopplare

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Hel/Halvljus omkopplare

  • Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-12-17 16:34 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9037
    magnus w
    Deltagare

    Hej!

    Jag håller på och skruvar med min -64 och tänker sätta i 100/80w halogenlampor i strålkastarna.
    Jag har ett relä som jag tänkt använda men jag är lite nyfiken hur många watt hel/halvljus omkopplaren annars kan tänkas klara av.
    Nån som vet eller har erfarenheter?

    #66852
    soda
    Deltagare

    Tjena!
    Strömbrytaren klarar nog dessa efekter även om det blir lite på gränsen.
    Men för att inte du ska få för stort spänningsfall och därigenom få sämmre efekt så rekomenderar jag ett relä.
    Sedan undrar jag om du tänker använda Växelströmsgenerator? då den gammla likströmmarn inte ger mer än ca 11-12 amp och det blir 12 amp x 12v = 144watt totalt så som du ser så kommer batteriet annars att dras ut.

    #66853
    magnus w
    Deltagare

    Ok, jag kommer nog att sätta dit relän på hel/halvljus oavsett om jag höjer effekten på lamporna. Då kan jag koppla om lamporna så att dom släcks när jag stänger av tändningen, utan att vara rädd att bränna tändningskontakten.

    Soda: Bra att du nämnde generatorn. Jag kan tänka mig att det blir lite jobbigt att driva 200 watt + alla övriga effektförbrukare.
    Då jag tittade i min instruktionsbok stod det att min generator ska kunna leverera max 25 A, alltså 300 watt. Kan den siffran stämma. Hur gör ni som har extralampor på era tvåtaktare, är det bara ni med växelströmsgeneratorn som kan ha extralampor?

    Om jag nu behöver en generator med lite mer kräm i, går det då att sätta dit en 35 A växelströmsgenerator på min kortnos motor. Hur gör man då med vattenpumpen?

    Det blev visst några frågor till nu, men jag är tacksam för alla svar!

    #66854
    enor
    Deltagare

    Enligt servicemanualen är märkeffekten på en kortnosgenerator 160W. Vi räknar på saken:

    vanliga 60/55-lampor på helljus: 120W
    bakljus 2*5W
    parkeringsljus 2*5W

    nu har vi endast 20 watt kvar!! Tänk dej nu att det regnar, och du behöver använda torkare och kupéfläkt.

    Kort sagt: vill du ladda på med moderna elförbrukare i en trubbnos, så blir det till att montera växelströmsgenerator och elektrisk vattenpump.

    /Magnus

    #66855
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Körde hem en 62:a i lördags åt en kille som köpt den. Hällregn, kolmörker och kyla. Eftersom luftbukren var uppklippt och slangen till fördelaren borta dog motorn under frihjulande tre ggr. Första gången orkade bilen igång av egen kraft, men de andra gångerna fick vi använda hjälpbatteriet… Men kul var det! Man fick ju en anledning att hålla varvet uppe, hehe!!

    Mvh Petter

    #66856
    soda
    Deltagare

    Jodå det går bra att ersätta generatorn med ex en V4 generator du behöver dock koppla den med det laddningsrelä som satt på bilen som den levererades med för minsta bekymmer.
    Sedan behöver du en elektrisk vattenpump och det kanske XP-Niklas kan fixa åt dig. Jag kör så på det sättet i min busbil dengick bla. på en 220 milaresa i västa sommarvärmen och det fungerade bra den är lite trimmad dessutom och det fanns ingen antydning till överhettning på landsväg i 100 + km/t dessutom jätteskönt att veta att det ger +laddning på tomgång även med lysen på.

    #66857
    lars-erik
    Deltagare

    V4:a generatorn går väl åt fel håll ? men det kanske funkar ändå.

    #66858
    magnus w
    Deltagare

    160 watt stämmer med den siffra jag sett på min generator, alltså 13.5 ampere.
    Frågan är varför man anger den totala effekten 300W/25A i instruktionsboken.

    Original sitter det 45/40 lampor i min bil, tillsammans med positionsljus, bakljus, skyltbelysning och instrumentpanel så har jag runt 30 watt över till fläkt, torkare mm.
    Om jag då endast höjer till 60/55 wattare. Då är mina 30 watt redan slut. Det låter som om det enda rätta är att fixa en annan generator om jag vill ta ut högre effekt.
    Man blir ju lite fundersam hur man ska kunna dra en Saabo efter bilen och kunna ha extrautrustning som t.ex radio och x-traljus monterade utan att behöva byta generator.

    Soda: Hur har du kopplat in vattenpumpen, startar den så fort du får laddning från generatorn?

    #66859
    mikael jardstam
    Deltagare

    Jag har satt i en v4 generator i min långnos -65.Mycket riktigt går den åt motsatt håll jämfört med v4an. Men det gör inget, det är bara fläkten som går åt fel håll och eftersom det är en växelströmsgenerator så laddar den lika bra oavsett rotationsriktning. Det som händer med fläkten är att den blåser luften genom generatorn istället för att suga ut den bakifrån som det var tänkt från början. Men det går ju naturligtvis att bytaa ut fläkten mot en annan som går åt rätt håll.
    Hejdå

    #66860
    soda
    Deltagare

    Vattenpumpen är kopplad till säkring som styrs av tändningslåset och dessutom finns det en extra strömbrytare så att den dår att stänga av när tändningen är på. Det spelar som ingen roll om generatorn går åt fel håll så länge som det är en växelströmmare. Det bästa är att hitta en liten modern japs(tvi!)generator dom brukar väga bare ca 60% mot en V4 och ge mellan 60 -100 amp. när det gäller vatten pumpen så ger min ca 30 l/m och har ca 16mm invändig anslutning.

    #66861
    enor
    Deltagare

    Mikael J:

    Det är faktiskt så med ett sådant där fläkt/pumphjul, att rotationsriktning inte spelar nån roll. Hur man än snurrar på den så dras luften inifrån och ut! Det är till och med så att du får högre luftflöde när den går åt ”fel” håll; men verkningsgraden sjunker avsevärt dvs fläkten stjäl mer kraft.

    /Magnus

    #66862
    magnus w
    Deltagare

    Ok, då vet jag vad som måste göras.
    Så för att få lite bättre ljus så måste jag bara sätta dit relän så att jag inte ev. bränner omkopplaren eller tändningslåset. Sen måste jag byta till en växelströmsgenerator för att inte överbelasta generatorn. Och eftersom jag då blir utan vattenpump behöver jag en elektrisk pump med någon reglering till. Nästa steg måste bli att trimma motorn så den orkar dra generatorn va?!

    Jaja, vad skönt att det finns mer saker göra efter att renoveringen är avklarad.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng