HJÄLP!

Forum Övrigt SSR HJÄLP!

Detta ämne innehåller 12 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-10-02 11:24.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20858

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag har precis fått i min nya motor i v4an, jag tänkte provstarta idag men jag får inget oljetryck när jag kör runt på startmotorn?
    Jag skruvade lös oljefiltret och där är snustorrt så det måste vara något med pumpen men pumpen är NY!?
    Är det någon som har någon ide vad det kan vara, eller vad som kan göras utan att behöva plocka ur motorn igen.

    /Anders.

    #145990

    bengt sjoman
    Deltagare

    Gjorde ett misstag en gång. Glömde sätta i sexkantstången som driver oljepumpen. :doh: Märkte det då jag skulle montera fördelaren men då satt motorn i redan.
    Motorn for ur bilen attans så kvickt igen :hammer:

    /Bengt

    #145994

    matthias r
    Deltagare

    Hur länge körde du på starten? Efter ett oljebyte brukar det ta minst 12-15 sekunder innan lampan slocknar(alt mätaren når bra värde) på en frisk V4.
    Det kan ta ända upp till 18-22 sek och det är ändå godkänt. Så blir det om lagren är OK men motorn inkl oljepump är mera slitna. Om vi tittar på äldre Opelmotorer så är de kända för att ha svårt att få upp oljetrycket efter hopmontering. Där säger en gammal regel att även filtret ska fyllas med olja för att ss hjälpa trycket ”på traven”. Kanske knepet är lämpligt att använda på V4-motorn också? Viss svårighet och en del spill blir det då filtret är sidomonterat vs Opel där det sitter undertill.

    #146004

    tikkis
    Deltagare

    Ta bort fördelare och vrida den sexkantigt öljepumps vridstång med borrmaskin. Du måste göra adapter (tex, skrota en gammal fördelare) därför att srånger ligger kanska djupt. Såsett kan du fylla filtret samt alla öljekanaler upp till viparmsbryggor innan du provstartar.

    #146006

    rallysaaben
    Deltagare

    Hej!

    Tack för svaren! jag har kört på startmotorn i 5sekundersstumpar så att säga och jag är långt över 20sek sammanlagt.Jag ska prova tricket med att göra en adapter och köra med borrmaskin, så får vi se om det funkar. Jag återkommer med svar senare.

    /Anders.

    #146024

    stefan
    Deltagare

    sen ska man alltid fylla en ny pump med olja vid montage……….det är inte alltid en högt sittande pump suger så bra om den är snustorr.

    #146026

    rallysaaben
    Deltagare

    Ja man lär så länge man lever.

    Nu har jag iallafall fått fart på motorn, jag provade att köra med borrmaskin lite försiktigt och då orkade pumpen suga upp oljan, det blir inte nog snurr på pumpen när man kör på startmotorn, men nu har jag startat och provkört och det funkar fint, oljetrycket ligger på ca 5kg vid varm motor, och det lär väl räcka till!.

    /Anders.

    #146085

    fuling
    Deltagare

    tikkis skall ha all heder som orkar förklara/berätta hur man gör.
    Själv är jag pissless på alla jä… som inte breätttar ett ski.. så jag har blivit likadan tyvärr, Med den skilnden att jag talar om det.

    #146090

    torzan
    Deltagare

    Varför ska man vara medlem i en klubb om man ska vara sur och hålla på sitt?

    #146093

    fuling
    Deltagare

    Huvudet på spiken. Har slagits med den frågan LÄNGE.

    Men kanske håller man käft så man kan garva åt att som gör misstag eller kunna tala om sin egen förträfflighet mm.
    Vad vet jag, men nuförtiden ski… jag i vilket.

    #146094

    emul
    Moderator

    Jag försöker alltid bidra med vad jag kan – det är inte lika mycket som andra men man lär sig hela tiden. Frågar man får man inget veta även om man inte alltid får veta ändå.. 😉

    Jag uppskattar ändå dig Johan, jag har fått god hjälp av dig flera gånger. Jag hoppas innerligt att diskussionerna här fortsatt kan förbättras – jag ser ändå en ljusning den senaste tiden. Jag hoppas att vi alla kan fortsätta hjälpas åt att förbättra klimatet och möjligheterna. Finns tips eller förslag på hur vi kan förbättra klimatet så kom gärna med förslag.

    #146095

    William
    Deltagare

    det är ju fan att det på Jeepforumet jag också hänger på ska vara lättare att få veta hur man etanolkonverterar och monterar dubbelturbo på en 4.0 90-tals Jeep och får det lagligt besiktigat som ”miljöfordon” än att plocka några extra hästar ur en 70-tals Saab 😉

    #146100

    berra_bus
    Deltagare

    Själv tillhör jag den skaran som tycker att det är jätteroligt med gamla SAAB:ar men inte har några större kunskaper om hur saker o ting fungerar alla gånger eller hur man skall göra.

    Behöver lite hjälp då o då och ställer frågor som många kanske tycker är korkade och självklara men för mig som aldrig har gjort just den saken men ändå vill försöka är inte allt självklart och för att undvika att förstöra ngt så behöver man ibland tips o råd.

    Tyvärr är det så att oftast blir det mkt dålig respons fast jag är 100% säker på att det är folk som läser och vet svaret.
    All heder åt er som faktiskt orkar hjälpa till när man behöver ha hjälp :worshippy:

    Vet inte om det är bara jag som har fått för mig det men tror att det beror lite på vem frågeställaren är om det blir svar eller ej. Är det en ”välkänd profil” trillar det in många svar eller ”välkänd profilen” svarar på ett inlägg trillar det in många efterförljande från personer som har saker att tillägga.
    Är det däremot en okänd som jag själv som mekar lite när det behövs i det fördolda……….
    Som sagt, kanske bara jag som fått för mig detta 🙂

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng