Forum › Modellspecifika forum › 9000 › Hjälp byta spännrulle Saab 9000 -89
- Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-26 11:35 av .
- FörfattareInlägg
- 21 maj, 2013 kl. 18:28 #7576
fvh
DeltagareHej, nu är det så att min bil har börjat låta från remmen på bilen och min mekaniker sa att det var spännrullen(remspännaren) som var dålig och kanske själva armen också. Remmen var halvvägs att hoppa av spännaren så kan inte precis köra bilen mer utan att riskera värre följder.
Men Istället för att lämna in den på verkstad så tänkte jag prova att byta den själv.Har plockat av hjulet samt tagit av innerskärmen. Men där kommer mina frågor.
1. Hur ser jag ifall det är bara själva hjulet som behöver bytas eller både hjulet och fjäderarmen?
2. ifall bara hjulet ska bytas, vilken mutter ska av utan att fjädern hoppar av? eller måste jag har något verktyg som pressar tillbaka själva fjädern under tiden?.Mvh
Frank
21 maj, 2013 kl. 19:30 #55877porsche944
DeltagareDet finns ett specialverktyg för att spänna ihop spännaren.
21 maj, 2013 kl. 19:49 #55880fvh
DeltagareVar kan jag hitta ett sådant verktyg? 🙂
Med vänlig hälsningar
Frank
21 maj, 2013 kl. 20:42 #55884Martin
DeltagareEtt plattjärn, två skruvar (M4??) och två muttrar så har du byggt ett själv. Det gjorde jag.
Har tyvärr ingen bild eller mått där jag är nu.Edit
har tyvärr inget tips på verktyg att komprimera spännaren. Har använt en hävstång innan verktyget jag nämnde sattes på plats.
Tips. Saabklubben säljer 9000 VHB på CD21 maj, 2013 kl. 21:19 #55889kg70
DeltagarePå Saabturboklubbens forum finns en bra guide i FAQ-delen. Tyvärr försvann bilderna i Geting-haveriet men det finns på andra ställen. Bara googla! Annars finns verktyget beskrivet i Haynes.
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 197222 maj, 2013 kl. 06:49 #55899fvh
DeltagareÄr dock förvirrad över en sak.
Har släppt remmen så spännarmen inte har något tryck. Så borde det inte räcka att lossa skruven på spånnrullen samt skruven under den, och sen bara byta och sätta på igen utan att tillverka ett eget verktyg?
Samt är skruven på spånnrullen högergängad eller vänstergängad?Med vänlig hälsningar
Frank
22 maj, 2013 kl. 10:51 #53687s-o.d
Deltagare@fvh wrote:
Är dock förvirrad över en sak.
Har släppt remmen så spännarmen inte har något tryck. Så borde det inte räcka att lossa skruven på spånnrullen samt skruven under den, och sen bara byta och sätta på igen utan att tillverka ett eget verktyg?
Samt är skruven på spånnrullen högergängad eller vänstergängad?Med vänlig hälsningar
Frank
Skruven du frågar om lossas åt fel håll så att säga gjorde det senast idag på en 9000.
S-O
22 maj, 2013 kl. 15:58 #55908fvh
DeltagareFick av svänghjulet för en stund sen och den visade sig vara högergängat, så det kanske är olika på vissa 9000 modeller och från vilket år den är gjord 🙂
Skulle montera det nya men det passade inte, så har fått beställa ett nytt som kommer imorgon, sen får vi hoppas att allt funkar sen så man kan börja köra igen 🙂Mvh
Frank
23 maj, 2013 kl. 11:52 #55928s-o.d
Deltagare@fvh wrote:
Fick av svänghjulet för en stund sen och den visade sig vara högergängat, så det kanske är olika på vissa 9000 modeller och från vilket år den är gjord 🙂
Skulle montera det nya men det passade inte, så har fått beställa ett nytt som kommer imorgon, sen får vi hoppas att allt funkar sen så man kan börja köra igen 🙂Mvh
Frank
Jag uppfattade det som du menade rullen,inte svänghjulet.
mvh
23 maj, 2013 kl. 19:56 #55934fvh
DeltagareHämtade det rätta svänghjulet idag och det gick snabbt att montera, men då kom nästa problem, att remmen går in mot motorn och skaver i metall fästet se bilder. Har märkt att själva fästet där baksidan av svänghjulet sitter på är ganska löst, så säkert det som gör så att hjulet sitter lite snett samt att remmen går snett?
Vet något vilken storlek som den insektnyckel behöver vara?
Samt om det räcker att spänna skruven där framme på fästet eller man måste klämma in sina fingrar bakom och hålla i muttern samtidigt?Mvh
Frank
24 maj, 2013 kl. 11:23 #53799filbrun2
DeltagareJag känner inte igen remspännarkonstruktionen alls på motorn. Sådär har det inte sett ut på några av mina gamla 2,0 långmotorer. Ska väl vara en mekanisk spännare som man skruvar på för att spänna remmen. Är det där nån hemmalösning? Är det inte original lösningen så åk till nån skrot och plocka en sådan.
På 2,3 långmotor & kortmotorn (-94 & framåt) behöver man ”specialverktyg” för att få av remmen, ska ej behövas på en gammal 2,0!
24 maj, 2013 kl. 17:16 #53776fvh
DeltagareVad jag ser så tycker jag allt ser normalt och borde sitta där, för fästet bakom spännhjulet sitter ihop med servopumpen och generatorn, så det ser inte ut som ett hemmalösning. Bilen är från början en export bil till USA och sen importerad på 90-talet så den kanske byggdes lite annorlunda då för export? Men låter ändå lite skumt ifall det skulle vara så.
Hur som helst så har jag hittat problemet. Det är fästet bakom spännhjulet som det är glapp i, så man får sätta typ fyra brickor i mellan för att spännhjulet ska bli rakt. Dock så känns det inte säkert att ha fyra brickor i mellan skruven och fästet och jag har inte utrustning och verktygen för att lossa hela fästet själv. Så får lämna in den på verkstad istället 🙁
Här är en bättre bilder på anordning.
Mvh
Frank
24 maj, 2013 kl. 17:46 #55955filbrun2
DeltagareHär är spännaren jag har på mina gamla 2,0:
Kanske går att montera en sådan istället. Borde finnas på skroten om du har nån i närheten.
En bättre bild med spännaren monterad på motorn:
26 maj, 2013 kl. 11:35 #53890morsole
DeltagareFrank har skroten inom gångavstånd, så det löser han säkert lätt.
Hur har det gått för dig, Frank?
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.