Hjälp byta spännrulle Saab 9000 -89

Forum Modellspecifika forum 9000 Hjälp byta spännrulle Saab 9000 -89

  • Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-26 11:35 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7576
    fvh
    Deltagare

    Hej, nu är det så att min bil har börjat låta från remmen på bilen och min mekaniker sa att det var spännrullen(remspännaren) som var dålig och kanske själva armen också. Remmen var halvvägs att hoppa av spännaren så kan inte precis köra bilen mer utan att riskera värre följder.
    Men Istället för att lämna in den på verkstad så tänkte jag prova att byta den själv.

    Har plockat av hjulet samt tagit av innerskärmen. Men där kommer mina frågor.

    1. Hur ser jag ifall det är bara själva hjulet som behöver bytas eller både hjulet och fjäderarmen?
    2. ifall bara hjulet ska bytas, vilken mutter ska av utan att fjädern hoppar av? eller måste jag har något verktyg som pressar tillbaka själva fjädern under tiden?.

    Mvh

    Frank

    #55877
    porsche944
    Deltagare

    Det finns ett specialverktyg för att spänna ihop spännaren.

    #55880
    fvh
    Deltagare

    Var kan jag hitta ett sådant verktyg? 🙂

    Med vänlig hälsningar

    Frank

    #55884
    Martin
    Deltagare

    Ett plattjärn, två skruvar (M4??) och två muttrar så har du byggt ett själv. Det gjorde jag.
    Har tyvärr ingen bild eller mått där jag är nu.

    Edit
    har tyvärr inget tips på verktyg att komprimera spännaren. Har använt en hävstång innan verktyget jag nämnde sattes på plats.
    Tips. Saabklubben säljer 9000 VHB på CD

    #55889
    kg70
    Deltagare

    På Saabturboklubbens forum finns en bra guide i FAQ-delen. Tyvärr försvann bilderna i Geting-haveriet men det finns på andra ställen. Bara googla! Annars finns verktyget beskrivet i Haynes.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #55899
    fvh
    Deltagare

    Är dock förvirrad över en sak.
    Har släppt remmen så spännarmen inte har något tryck. Så borde det inte räcka att lossa skruven på spånnrullen samt skruven under den, och sen bara byta och sätta på igen utan att tillverka ett eget verktyg?
    Samt är skruven på spånnrullen högergängad eller vänstergängad?

    Med vänlig hälsningar

    Frank

    #53687
    s-o.d
    Deltagare

    @fvh wrote:

    Är dock förvirrad över en sak.
    Har släppt remmen så spännarmen inte har något tryck. Så borde det inte räcka att lossa skruven på spånnrullen samt skruven under den, och sen bara byta och sätta på igen utan att tillverka ett eget verktyg?
    Samt är skruven på spånnrullen högergängad eller vänstergängad?

    Med vänlig hälsningar

    Frank

    Skruven du frågar om lossas åt fel håll så att säga gjorde det senast idag på en 9000.

    S-O

    #55908
    fvh
    Deltagare

    Fick av svänghjulet för en stund sen och den visade sig vara högergängat, så det kanske är olika på vissa 9000 modeller och från vilket år den är gjord 🙂
    Skulle montera det nya men det passade inte, så har fått beställa ett nytt som kommer imorgon, sen får vi hoppas att allt funkar sen så man kan börja köra igen 🙂

    Mvh

    Frank

    #55928
    s-o.d
    Deltagare

    @fvh wrote:

    Fick av svänghjulet för en stund sen och den visade sig vara högergängat, så det kanske är olika på vissa 9000 modeller och från vilket år den är gjord 🙂
    Skulle montera det nya men det passade inte, så har fått beställa ett nytt som kommer imorgon, sen får vi hoppas att allt funkar sen så man kan börja köra igen 🙂

    Mvh

    Frank

    Jag uppfattade det som du menade rullen,inte svänghjulet.

    mvh

    #55934
    fvh
    Deltagare

    Hämtade det rätta svänghjulet idag och det gick snabbt att montera, men då kom nästa problem, att remmen går in mot motorn och skaver i metall fästet se bilder. Har märkt att själva fästet där baksidan av svänghjulet sitter på är ganska löst, så säkert det som gör så att hjulet sitter lite snett samt att remmen går snett?
    Vet något vilken storlek som den insektnyckel behöver vara?
    Samt om det räcker att spänna skruven där framme på fästet eller man måste klämma in sina fingrar bakom och hålla i muttern samtidigt?

    Mvh

    Frank

    #53799
    filbrun2
    Deltagare

    Jag känner inte igen remspännarkonstruktionen alls på motorn. Sådär har det inte sett ut på några av mina gamla 2,0 långmotorer. Ska väl vara en mekanisk spännare som man skruvar på för att spänna remmen. Är det där nån hemmalösning? Är det inte original lösningen så åk till nån skrot och plocka en sådan.

    På 2,3 långmotor & kortmotorn (-94 & framåt) behöver man ”specialverktyg” för att få av remmen, ska ej behövas på en gammal 2,0!

    #53776
    fvh
    Deltagare

    Vad jag ser så tycker jag allt ser normalt och borde sitta där, för fästet bakom spännhjulet sitter ihop med servopumpen och generatorn, så det ser inte ut som ett hemmalösning. Bilen är från början en export bil till USA och sen importerad på 90-talet så den kanske byggdes lite annorlunda då för export? Men låter ändå lite skumt ifall det skulle vara så.

    Hur som helst så har jag hittat problemet. Det är fästet bakom spännhjulet som det är glapp i, så man får sätta typ fyra brickor i mellan för att spännhjulet ska bli rakt. Dock så känns det inte säkert att ha fyra brickor i mellan skruven och fästet och jag har inte utrustning och verktygen för att lossa hela fästet själv. Så får lämna in den på verkstad istället 🙁

    Här är en bättre bilder på anordning.

    Mvh

    Frank

    #55955
    filbrun2
    Deltagare
    #53890
    morsole
    Deltagare

    Frank har skroten inom gångavstånd, så det löser han säkert lätt.

    Hur har det gått för dig, Frank?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng