Hjälp…..frysbrickor

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Hjälp…..frysbrickor

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Hjälp…..frysbrickor

  • Författare
    Inlägg
    • december 8, 2003 at 20:44 #10038

      Hej,,, om jag haft dynamit hemma så…
      Vist blir man glad,,har just monterat in min renoverade grupp A maskin i bilen och nytt fint 2′ system. Bara att fylla på olja och VATTEN.
      Allt verkar vara kanon…..
      Så hör jag ett droppande på garagegolvet,,upptäcker att frysbrickan på blocket vid cylinder 3 ( längst bak efter generatorn) läcker som ett såll.
      Måste jag ur med motorn igen,,,,vilket jobb,,
      För jag tror inte att man kan få den tät då motorn är monterad ?
      Hur ska man efter att man monterat ur motorn kunna kontrollera om den blivit tät ? Är det någon som har något bra tips.
      Vill ju vara säker på att den är okay om jag blir tvungen att montera ur allt sammans igen.
      Goda råd tack.

        december 8, 2003 at 21:48 #71939

        Täpp till alla låga anslutningar till kylare mm, fyll på vatten i den högst belägna anslutningen och provtryck motorn med en tryckmätare för kylsystem.

        Lite pysslande blir det men det bör förhindra vredesutbrott när motorn ligger på plats i bilen och det läcker likt förbenat.
        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          december 8, 2003 at 22:09 #71940

          Jo,,, det blir väl så man får lov att göra kan jag tro…
          Om jag kopplar ihop de två vattenutgångarna (slanganslutningarna) baktill på motorn med en slang. Sedan är det ju anslutningarna vid vattenpumpen och där är det ju lite svårare….. dels den stora från kylaren (nedre delen)…. sedan är det ju några till vid pumpen.När jag tänker efter så kansk man ska lämna kvar alla slangar på motorn. Då behöver man ju bara täta ett fåtal….
          Nej det blir nog att lämna alla slangar som går kvar och sedan koppla ihop de som går till värmepaketet och så ta och hänga på en kylare löst och se om jag lyckas.

          Hur långt skall man slå in frysbrickan,,,,,?
          Ska man smäta på något för att få den riktigt tät….?

            december 8, 2003 at 22:10 #71941

            har du satt i nya och det inte är tätt så verkar det ju lite lustigt? eller är det en gammal som läcker?

              december 8, 2003 at 22:13 #71942

              Jo jag vet att den läckte lite förut sipprade bara ut någon droppe eller så ) innan motorn renoverades,,,,,,, den har sedan stått i garaget ett tag. Jag böt därför ut den brickan mot en ny som jag tyckte att jag slog in bra, dock utan någon smörja på……

                december 8, 2003 at 22:18 #71943

                ja jag har aldrig lyckats få nån att läcka men den kanske kantrade lite när du slog in den så sidan på koppen är lite “invikt” ? att bara kleta på nåt på utsidan hjälper knappast, då är det bättre att göra om det och känna att man gjort det ordentligt. Lyckas du att få den att läcka igen så är det bara att gratulera !

                  december 8, 2003 at 22:20 #71944

                  Kan vara i själva godset i blocket som det sipprar – att det kan vara nedbrutet och ojämnt eller skadat när man med för mycket våld tagit bort en gammal plugg. Man får slipa lite försiktigt i hålet så att det blir jämnt och sen täta med nån kemisk metall eller annan loctite-produkt innan man slår in frysbrickan.
                  /rasmus

                    december 8, 2003 at 22:23 #71945

                    Okay…. det blir att montera ur motorn i morgon kväll och jag skall se om jag inte kan rigga upp något så att jag kan provtrycka den,,,,, Vad gör man det med eller räcker det med att fylla vatten och se att den är tät ?
                    Jag har ingen tryckpump.

                      Anonym
                      december 8, 2003 at 22:41 #71946

                      Kylartätningen Barsleaks brukar funka fint.
                      Jag har en kompd som var specialister på WV pickis och de vattenkylda boxermotorerna hade vissa tendenser till att läcka-typ ofta.
                      De hade provat mycket och Barsleaks var melodin.

                      ///Niklas

                        december 8, 2003 at 22:42 #71947

                        ett gammalt knep att prova kylare är att skära av en cykelslang och trä ändarna över lämpliga utlopp. Det torde fungera på en motor också. Sen proppar man igen resterande anslutningar och pumpar med en cykelpump som bara den………..

                          december 9, 2003 at 20:53 #71948

                          Tack för alla tips….
                          Jag har monterat ur motorn och efter mycket möda fått ur den frysbricka som läckte. Den såg för övrigt väldigt tunn ut……
                          Hade en som var ny som jag smetade på lite epoxystål,,,vad nu det är. Därefter slog jag försiktigt in den så att den nu sitter dikt med blocket.
                          Fixade alla slangar samt en cyckelslang på kylarintaget. Efter att jag fyllt systemet så satte jag dit cyckelslangen ( som jag knöt ihop dubbel på ena sidan av ventilen. Sedan pumpade jag så att slangen nästan hoppade av,,,,, nu har det stått så i snart en timme och inte en droppe har synats till ……
                          Om läget är lika i morgon så åker motorn i igen…..
                          Håll tummarna att jag lyckats. Tack för era tips.

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.