Hjälp inför regbesiktning.

Forum Modellspecifika forum OG900 Hjälp inför regbesiktning.

  • Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-03 18:04 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5178
    boga_v4
    Deltagare

    Hej alla.

    Jag ska försöka regbesikta min og900 T16 -89, som orginal var en T8.. dock har ju vår kära SBP lite krav inför stora dagen.

    Krav 1: Saab godkänner effekt upp till 136kw 314Nm, vilket jag klarar med den motorn men dom vill såklart se på papper vad för motor det är. Jag har inga papper på motorn eller regnr på donatbilen (bytt av tidigare ägare) men det bör väl gå att få fram via motornummer, kan saab verkstaden ta fram sånt..?

    Krav 2: Bilen måste vara utrustad med gastrycksfjädring.. ser man på nåt enkelt sätt skillnad på olje och gas dämpare eller måste det kontrolleras av verkstan..?

    Bonusfråga: Sitter det 2.5 tums avgassystem som orginal på turbomodellerna..?

    #34559
    saabaero
    Deltagare

    @Boga_v4 wrote:

    Bonusfråga: Sitter det 2.5 tums avgassystem som orginal på turbomodellerna..?

    2 1/4″ är original

    #34577
    peter engqvist
    Deltagare

    jag skrev ihop denna när jag regga 99an med i16.
    jag hadde inte regnumret på donatorbilen så jag togg ett annat nr från en 900 med samma motor.

    #32087
    Jonas Åberg
    Moderator

    krav 1: Ja
    Krav 2: Gasdämpare är orginal.

    #35381
    saabaero
    Deltagare

    @peter engqvist wrote:

    jag skrev ihop denna när jag regga 99an med i16.
    jag hadde inte regnumret på donatorbilen så jag togg ett annat nr från en 900 med samma motor.

    Intressant dokument!
    Räcker SBP nöjer sig alltså med ett sånt enkelt dokument?

    Hur gammal var 99:an ?
    Är det lika enkelt om man t.ex. vill regga om en 900i med kat till en T16?
    Finns det något ang effekten att beakta, dvs finns det fördelar nackdelar med 140hk istället för 175hk i regbeviset ?

    #35392
    Jonas Åberg
    Moderator

    @SaabAero wrote:

    @peter engqvist wrote:

    jag skrev ihop denna när jag regga 99an med i16.
    jag hadde inte regnumret på donatorbilen så jag togg ett annat nr från en 900 med samma motor.

    Intressant dokument!
    Räcker SBP nöjer sig alltså med ett sånt enkelt dokument?

    Hur gammal var 99:an ?
    Är det lika enkelt om man t.ex. vill regga om en 900i med kat till en T16?
    Finns det något ang effekten att beakta, dvs finns det fördelar nackdelar med 140hk istället för 175hk i regbeviset ?

    För att försöka att sammanfatta lite.
    Upp till 180hk 314Nm 99 & 900 fom 1976 till 1993 (cab 1994) Gas dämpare, huvudcylinder minst 20,64. Cat motor med komponent intyg Dvs att det motsvarar org utförandet från donator.. Detta beror på avgasbestämmelser inte effekten som många tror.
    Så om era bilar har kat org eller inte så ska det sitta en vid motorbyte dvs om du överstiger 25% effekt ökning.

    De här med regler tillämpas ju lite olika beroende på Besiktningspersonalen och besiktningsorganen så de bästa Du/Ni kan göra är att prata med dom du tänkt att besiktiga bilen hos så vet dom redan innan då brukar besiktningen gå smidigare.

    Sen finns vad jag vet ett sätt till jag ska få min igenom med 250hk på papper. De fixar man genom att man ändrar bilen så mycket att den går under ombyggtfordon. Här kommer SFRO in i bilden..
    I mitt fall så löste det sig automatiskt i och med bakhjulsdrift. De enda hinder som som jag inte vet om jag klarar 1:a gången är bromsprovet. Men det löser sig nog med ventilerade 900.

    Sorry stava och sånt blir inte så bra hoppas ni hänger med.. 🙂

    Just de 140 eller 175 på papperet? tja ju mer desto bättre ju närmare verkligheten desto bättre. Kan berätta att de blir ganska snopet för snuten när alla papper är i ordning. har blivit stoppad mer än en gång UTAN OMBES.
    Om inte SBP tycker om eller har kunskap att hjälpa till så finns det fler besiktningsorgan.

    Jonas

    #35399
    saabaero
    Deltagare

    Tack för ett uttömmande svar !

    En följdfråga ang donatorn
    Går det använda uppgifter och delar från en ”donator” som fortfarande är i trafik ?

    Alltså vid regbes av den nya busbilen används en motor, insprutning, APC, kat mm från en annan bil som är i trafik.
    När regbes är avklarad kan donatorn fortsätta rulla som inget hänt ?
    På pappret kommer det då finnas två bilar med samma motornummer

    Kommer effekten på pappret att påverka försäkringspremien ?

    #35413
    bovy
    Deltagare

    @Jonas99 wrote:

    Upp till 180hk 314Nm 99 & 900 fom 1976 till 1993 (cab 1994)………….

    Jonas

    Som det skrivits ovan är det 136Kw/314Nm, alltså 185hk/314Nm.

    @SaabAero wrote:

    Kommer effekten på pappret att påverka försäkringspremien ?

    När jag reggade om min 900GL med S-motor (104kW) så påverkades inte min försäkring.

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #35439
    Jonas Åberg
    Moderator

    Försäkringen baseras på modelcode inte effekt hos de vanligaste försäkringsbolagen.

    SFRO uppger 180 hk men det är möjligt att det har ändrats man uppger ju allt i kw nu så Saab har kanske lämnat nya utgifter. Det finns ju 185 hk om jag inte.minns fel men det inte så enkelt att hitta en.

    #35452
    peter engqvist
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    @peter engqvist wrote:

    jag skrev ihop denna när jag regga 99an med i16.
    jag hadde inte regnumret på donatorbilen så jag togg ett annat nr från en 900 med samma motor.

    Intressant dokument!
    Räcker SBP nöjer sig alltså med ett sånt enkelt dokument?

    Hur gammal var 99:an ?
    Är det lika enkelt om man t.ex. vill regga om en 900i med kat till en T16?
    Finns det något ang effekten att beakta, dvs finns det fördelar nackdelar med 140hk istället för 175hk i regbeviset ?

    det räckte med detta för mig.
    behövdes inga andra papper eller avgasetiket.

    lånade uppgifer från en bil i trafik och det gick bra.

    det är mycket enklare att regga om en 900i med kat till turbo än att regga en 99 gls från -76.

    #39005
    boga_v4
    Deltagare

    Hade glömt av den här tråden :WH

    Tänkte bara meddela hur det gick, när jag till slut tog tag i detta.

    Jag kontaktade saab trollhättan som med hjälp av motornummret tog fram regnummer på donatorbilen.
    Redan där blev allt genast enklare då det visade sig att motorn kom från en 900s, med en effektökning på bara 5Kw från orginalmotorn.

    Jag fick lite teknisk data på orginal motorn och donatorbilen från Transportstyrelsen, bokade tid hos SBP och skumpade iväg några dagar senare.

    Den trevlige besiktningsmannen frågade vad det var för motor, tittade snabbt under huven och bad mig köra ut till vågen.

    10 minuter senare och 1200kr fattigare så är det inlagt hos Transportstyrelsen.

    Tänk så enkelt det kunde va :CH

    #39012
    Jonas Åberg
    Moderator

    :AP

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng