Hjälp med värdering

Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Hjälp med värdering

  • Författare
    Inlägg
    • juni 9, 2017 kl. 16:51 #431333

      Hej!

      Jag funderar på köpa en bil av en god vän som hon har haft sedan den var ny. Men vi har lite svårt att tillsammans komma fram till ett pris. Jag vill att hon ska ge mig ett pris medans hon vill att jag ska komma med ett bud. Jag har hjälpt henne mycket och hon har sagt att jag ska få den för ett bra pris.

      Det är en Saab 9-3 2.0T Polar
      150hk 6000 mil
      Har stått dom senaste 10-15 åren i varmgarage och endast använts några veckor på sommaren.

      Positiv
      Allmänt fint skick
      Bra sommardäck
      Nytt batteri
      Få mil

      Negativt
      Dags för besiktning och skatt
      Dåliga vinterdäck
      En del skavanker i karossen, stor buckla vänster framdörr och en lite mindre på höger framdörr
      ett par mindre på motorhuven.
      Rökt i bilen
      Måste byta kamrem och göra en ordentlig service
      Pixelfel i displayen
      Trasig antenn

      Vad innebär Polar edition?

        juni 10, 2017 kl. 10:50 #431357

        Du behöver inte oroa dig för kamremmen

        det finns ingen

        det är kedja på dessa.

          juni 10, 2017 kl. 11:23 #431359

          Det var ju skönt.

          Ingen uppfattning om vad den kan vara värd på ett ungefär?

          Vet du vad polar edition innebär?

            Anonym
            juni 10, 2017 kl. 11:30 #431361

            Vad innebär Polar edition?

            Polar edition är lite av en snik modell så den har bland annat inte sport chassi….

              juni 11, 2017 kl. 17:44 #431383

              6000 mil ! att värdera en lågmilare är svårt om man inte har sett den,du får räkna baklänges
              kolla hur mycket skadorna kostar att reparera,hur mycket service kostar dig,kan du fixa den själv?
              Om bilen inte hade haft några skador och varit ruggigt fin skulle jag nog sagt ca: 15000:-
              tänk på att den är en snikis.Oavsett så är det troligtvis ett bra köp sköter du den så har du bil
              i minst 20000mil. Lycka till / Håkan.

                juni 11, 2017 kl. 18:09 #431386

                Såg precis att du lagt din fråga i NG 9-3 den bil som diskuteras är en OG 9-3
                kan vara bra att veta.

                  juni 11, 2017 kl. 21:54 #431394

                  Här är lite mer bilder

                  https://www.dropbox.com/sh/8q1uqfxkql8nmar/AACOSjNTlFiECZ3GNtwK2S0ga?dl=0

                  • Det här svaret redigerades för 9 år sedan av Eskil.
                  • Det här svaret redigerades för 9 år sedan av Eskil.
                  • Det här svaret redigerades för 9 år sedan av Eskil.
                    juni 11, 2017 kl. 22:05 #431399

                    6000 mil ! att värdera en lågmilare är svårt om man inte har sett den,du får räkna baklänges kolla hur mycket skadorna kostar att reparera,hur mycket service kostar dig,kan du fixa den själv? Om bilen inte hade haft några skador och varit ruggigt fin skulle jag nog sagt ca: 15000:- tänk på att den är en snikis.Oavsett så är det troligtvis ett bra köp sköter du den så har du bil i minst 20000mil. Lycka till / Håkan.

                    Såg precis att du lagt din fråga i NG 9-3 den bil som diskuteras är en OG 9-3 kan vara bra att veta.

                    Tack. Känns som att den kanske är värd runt 5000 kr i nuläget då. Jag mekar själv. Det går ju att fixa i ordningen den ganska lätt och inte allt för kostsamt . Problemet som jag ser det är bucklorna. Om man inte har tur och kan dra ut dom.

                    JAg är ändå lite förvånad att dom här bilarna står så lågt i värde. Hur kommer det sig?

                    Vad är det för skillnad på og och ng?

                      juni 11, 2017 kl. 22:53 #431409

                      OG är Old Generation
                      NG är New Generation

                      /B

                      bengt@akesson-motorsport.se

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.