Hjälp mej identifiera ett par bilar..

Forum / Övrigt / Allmänt / Hjälp mej identifiera ett par bilar..

Forum / Övrigt / Allmänt / Hjälp mej identifiera ett par bilar..

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 15, 2007 at 07:16 #16544

      Hej.
      Igår var jag till en bilskrot här i närheten, i jakt på ett nytt kylsystem till min 96 ’74.
      Bland de hundratals bilar som finns där fanns det ett 30-tal 96-or och typ 5 95:or,och en hel del 99,900 och 90.

      Jag hittade 2 bilar som absolut KRÄVER räddning,en 96 som jag misstänker är en jubbe och en tidig 99,typ 1972.
      Kan nån hjälpa mej identifiera dem, jag vet förstås att de är 96 o99 (:D) men lite noggrannare tack,hur vet man om 96:an är en jubbe?
      Den var metallic blå, (minns tyvärr inte färgkoden,var dum nog att glömma skriva upp den), hade blå inredning,dvs. sätena var blåa,t.o.m. ventilkåporna och oljetråget var blåa. den hade svarta stripes nere längs sidorna,men vanliga plåtfälgar (ifall det är en jubbe är väl alufälgarna bortbytta). Enda siffrorna jag minns var de till höger om fläkten (framifrån sett) och de började med 9680xxxx (sen minns jag inget mer,eftersom jag inte skrev upp dem..)
      kan försöka skaffa fram en bild på den aktuella bilen snart.
      Den var mycket lik jubben på bifogade bilden, endast fälgarna som sagt var annorlunda.
      Vad tror ni om bilen?

      Och sedan till 99:an, är den månne av värde?den hade den ljusbeigea färgen.
      Den var likadan som den här:

      Tilläggas bör att båda bilarna var 100% kompletta, hade endast lite rostskador, vilket innebär inte alltför mycket jobb. Jag blev stormförtjust i båda.
      Och sedan behövs mer hjälp, ifall jag väljer att rädda en av bilarna,vilken lönar det sig att välja? Har bara plats för en bil till. VIlken tycker ni att jag ska välja? har så svårt att bestämma mig, är egentligen ett 96-fan, men en tidig 99:a är heller aldrig fel!

      Tack ska ni ha!
      Niko

        augusti 15, 2007 at 08:26 #110542

        Beträffande 96 80:an så skall du även kolla om den har plyschklädsel. De andra hade enklare blå tygklädsel. Vad jag minns så ligger tyvärr inte chassinumrena för jubileumsbilarna i följd, de har blandats med den övriga produktionen av 96:or av 1980 års modell. Om det är en jubileumsbil skulle jag nog satsa på den kontra 99:an.
        Räkna dock med att en uppsättning Ronal-aluminiumfälgar med bultar kostar en bra slant.
        ///Harald

          augusti 15, 2007 at 09:31 #110548

          Chassinummer på 96an ska börja på 9680 har jag för mig. Är den metallicblå så är det högst troligt en Jubileumsbil, och eftersom det typ vad var det 300 (?) st tillverkade bilar, så tycker man ju att den borde räddas och 99an förståss.

          Och som tidigare talare sade, det skall vara plychklädsel på stolarna.
          Vars står dem?

          Saab 93B -59 (Blå)
          Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
          Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

            augusti 15, 2007 at 10:15 #110550

            går det att köpa tillbaka bilar från skrot? :confused:

              augusti 15, 2007 at 11:29 #110556

              Personligen tycker jag att man ser 96or oftare än tidiga 99or
              Så jag hade personligen satsat på 99an!

              Men en jubileum 96:a e ju riktigt fin med…….

                augusti 15, 2007 at 12:44 #110562

                Japp det är plyschklädsel!
                Jo man får nog köpa dem,altså det är inte en “nedmonteringsskrot” utan mer en “kör-ut-bilen-på-fältet-och-låt-den-ruttna-till-döds”-skrot.
                Så jag hoppas verkligen att jag får köpa nån av dem.
                Bilarna står ca.20 km hemifrån.
                Och dessutom har jag hört om en person som köpte en 1974 96 (indisk gul) därifrån.

                Ojoj jag börjar vara lite till mej nu angående bilarna:P
                Måste köpa den nu:P

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.