Hjälp! missljud motor

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hjälp! missljud motor

  • Detta ämne har 23 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-10 21:22 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18678
    backtobasics
    Deltagare

    Jag har fortfarande inte hittat orsaken till det ylande/vinande missljudet som vår nyligen inköpta -79 V4 dristar sig till. Missljudet hörs på stillastående bil, oavsett om kopplingen är nedtrampat eller ej, och följer motorns varvtal, hörs även tydligt under färd. Karaktären liknar ljudet från en sliten slutväxel, fast högre frekvens. Har kopplat bort vattenpump, fläkt och generator, -ljudet är kvar. Jag kan inte komma på annat än kamdrivningen, oljepump eller fördelardrev, de två sistnämda tror jag dock går för sakta för frekvensen på ”vinet”…

    Har kollat balansaxelns remskiva, inget märkbart glapp. Har tappat av oljan och hittar inga partikler som tyder på ngt större slitage…. Motorn har gått 8000mil, bilen har stått stilla i 8 år innan vi köpte den.

    Ni som har erfarenhet från slitna kamdrev: hur låter dessa? Är det lönt att plocka ner transmissionskåpan? Hur identifierar jag slitna kamdrev? Var får jag tag i en ny packning till transkåpan? En kamdrevsats kostar 3000:- på Mekonomen (????), finns det billigare att få tag på? En massa frågetecken…

    Tacksam för all hjälp, vet just nu inte om jag skall låta bilen stå eller inte…och så tänkte vi köra 100mil nästa helg.

    #127614
    saabsus
    Deltagare

    Hej!

    Jag hade ett liknande oljud på en 95:a för några år sedan och det var fördelaren som lät.
    Ta en lång skruvmejsel och använd den som ett stetoskop. Lägg handtaget mot örat och spetsen på mejseln mot fördelaren så hör du direkt om ljudet kommer därifrån.

    Lycka till!

    Susanne

    #127616
    Per-Erik
    Deltagare

    packning till transmissionskåpan har ” Stefan ” här på forumet. Om han har kamdrev vågar jag inte svara på, men det skadar inte att fråga.

    Vad gäller ditt vinande ljud, alltså, det vanligaste som slits är ju balansaxel lagren, speciellt om bilen stått, och sen börjar köras igen kan det ju tänkas att smörjkanaler satt igen eller något. Det kan ju vara den bakre lagringen till exempel, och då är det väldigt svårt att känna det genom att vicka på remskivan… Tycker dock att det brukar ”brumma” mer än ”vina” när dessa går, men det kan ju vara en smaksak…

    #127618
    stefan w
    Deltagare

    Hmm… om kamlagren är slitna, då kommer kamdrevet att pressas mot vevaxeldrevet eftersom ventilfjädrarna pressar via vippor,stötstänger och lyftare mot kamnockarna. Om det är så slitet att kuggarna bottnar skulle jag kunna tänka mig att det kan vina.. Kolla det, jag kommer inte på nåt annat.

    #127633
    stefan
    Deltagare

    se till att mäta oljetrycket, det kan mycket väl vara reduceringen som fastnat i halvöppet läge och trycket som blir räcker för att släcka lampan men oljan som letar sig igenom ventilen kanske ger nåt ljud.
    Kamdrev i bakelit finns ej att få längre förutom de för 3000 från mekonomen, de köper från Gete i stockholm och de har 2 satser kvar.
    Fördelarn är också ett tips som redan sagts, bytte fördelare på nån cheva för länge sen och den levde också om ganska bra och när jag fick ur den så gick den knappt runt……

    #127637
    backtobasics
    Deltagare

    Tack för alla svar, jag har några frågor till…

    Har varit ute och kollat med stetoskop, fördelaren är tyst. Däremot hörs vinet i blocket och topparna, tydligast på framkant motor, hö sida. Jag bör således misstänka kam- och balansaxeldrev.

    Vilket av de tre dreven är av bakelit, -det kanske har hänt ngt med det drevet när bilen stått stilla länge. Är V4:orna såpass känsliga att jag skall misstänka slitna kamaxellager efter 8000mil (kan inte låta bli att jämföra med gjutjärns-V8 som isåfall lever betydligt längre 😉 )? Finns det ståldrev att köpa eller är det Mekonomens drevsats som gäller? Idé att köpa begagnat?

    Jag tar nog ner transkåpan, antar att det går utan att plocka ur motorn om jag tar bort frontplåt och kylare.

    #127639
    stefan
    Deltagare

    riv ner och kolla vad som hänt, jag har som sagt packningar och ev drevsats om det skulle vara aktuellt. Min lev i Tyskland har även en del enstaka drev kvar så du behöver inte byta allt om det inte behövs. Kamaxeldrevet och balansdrevet är i bakelit. Kamaxellagren brukar sällan vara i riskzonen, balanslagren går ju långt före isåfall. Kolla också så det kommer olja upp till vipporna, det kan ju var så illa att nåt kamaxellager snurrat lite och flödet uppåt hindras.

    #127642
    William
    Deltagare

    blinkar/lyser oljetryckslampan vid något tillfälle?, typ med varmkörd motorolja och lågt tomgångsvarv? ..kan ju indikera slitna lager någonstans isåfall.

    #127748
    backtobasics
    Deltagare

    Jag har tagit bort transkåpan och kollat dreven. Jag har inga synliga fel eller skador på något av dreven, men: när jag vrider på kamaxeldrevet kan jag känna ett litet glapp mellan kamaxeldrev och vevaxeldrev. Jag tycker att spelet är helt normalt, det kan ju rimligen inte vara helt glappfritt eftersom drevparet saknar förspänning. Däremot finns det INGET KÄNNBART GLAPP MELLAN VEVAXELDREV OCH BALANSAXELDREV ??? Ni som kan de här motorerna bättre än jag: skall det vara så? Om balansaxellagren är på väg att ge upp så bör det väl resultera i ett större spel än inget alls??

    Ang oljetryck och olja fram till vipporna: allt verkar vara som det skall (ingen lampa och en strid oljeström över vipparna).

    Vad gör jag nu???

    #127752
    stefan
    Deltagare

    det beror ju på vad som hänt……..det kan ju tänkast att det bakre lagret fått sig en känga så axeln ligger ur linje och därför trycker dreven mot varann.
    Det låter i vilket fall som helst onormalt och åstadkommer med all säkerhet ljudet och enda sättet att kontrollera allt är ju att ta ur motorn antar jag så det går att syna ordentligt med axeln ur.

    #127754
    backtobasics
    Deltagare

    Tack för ett snabbt svar. Då blir det att ta ur motorn och sedan demontera balansaxeln, – verkar vara helt ”normalt” på en V4. Var får jag tag i

    – oljetrågspackning
    – transmissionskåpspackning
    – packbox till fläktaxeln
    – balansaxellager

    Antar att balansaxeln demonteras från svänghjulssidan, behöver det bytas ngn plugg eller packning där? Jag har läst om drivdorn här på forumet, -var hittar jag ritningar?

    Stefan, kan jag köpa ovanstående delar av dig, -hur tar jag kontakt isåfall?

    Tack på förhand!

    #127755
    stefan
    Deltagare

    ja jag har det mesta hemma, såg att du mailat efter att jag skrev sist men tänkte vänta och se hur det förlöpte sig med demonteringen. Riv isär så får vi se vad som behövs.

    #127758
    backtobasics
    Deltagare

    Tack, jag återkommer. Det blir om ca 2 veckor…

    #127762
    William
    Deltagare
    #128302
    backtobasics
    Deltagare

    Har nu öppnat och kollat.

    Balansaxeln löper inte fritt i lagren utan ”fastnar”. Det finns inget glapp i lagren, dock har det främre lagret skurit i höjd med spåret i balansaxeln (antar att spåret är till för oljetillförseln). Drevet ser helt och fint ut. Den enda förklaringen till missljudet som jag kan komma på är lagret och därmed lasten på drevet.

    Bör jag byta balansaxeldrev (även om det inte har synliga skador)?
    Spåret i balansaxeln vid främre lagret, har aldrig sett ngt sådant i andra motorer (spåren brukar ligga i lagren)??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng