HJÄLP!!! SAAB 92 1956

Forum Modellspecifika forum 92/93 HJÄLP!!! SAAB 92 1956

Detta ämne innehåller 27 svar, har 16 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-16 08:39.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare

andreasgbg
    Deltagare

Hejsan!
    Har köpt mig en SAAB 92 i orginalskick, ingen rost alls, allt orginal och plasten är fortfarande kvar på dörrarna inne. Det är en riktig pärla, men har inte varit startad på 14-15 år och vill ju inte göra nått dumt. Nån som vet vad jag bör tänka på innan jag försöker starta upp den? hoppas på svar

hans h
    Deltagare

Vilket fascinerande problem !!! 🙂

plankan
    Deltagare
    Hans H wrote:
    Vilket fascinerande problem !!! 🙂

😮 Ja helt ärligt –
    Det är ett av dom problem man själv gärna skulle vilja råka ut för 🙂

Denna tråden skall följas 🙂

:sad2:
    för OT

putsarn
    Deltagare

Hej.

Vilket lyxproblem du har…
    Ett tips är att ta ur tanken och rengöra den på insidan.
    Har den stått halvtankad så kan det vara fint med rost i övre halvan.
    Bensinledningen och förgasaren kan behöva en översyn.

Lycka till

ingemargavle
    Deltagare

Jag skulle dra runt motorn för hand för att känna att det inte finns rost eller dyligt i cylindrarna. Kärvar eller skrpar det skulle jag låta någon kunnig öppna motorn innan jag försöker starta den. Lika så skulle jag ta av bromstrummor och se om cylindrar och belägg är ok. Jag skulle även kolla slangar och bromsrör för med en sådan pärla är det ju dumt behöva bromsa mot ett träd el-dyl. I övrigt tycker jag att en bil i det skicket ska inte ”renoveras” utan vårdas med vördnad.
    LYCKA TILL jag ser fram mot fler inlägg och bilder.

andreasgbg
    Deltagare

bromsarna fungerar inte så de måste jag fixa så det inte blir mot ett träd hehe….. sen finns det inget att renovera. köpte den för 40.000.- men redan fått bud på 60.000.- på den så är väldigt nöjd…..

andreasgbg
    Deltagare

hehehe….. ja har väl kanske ett lyxproblem. vill bara inte skada den på nått sätt så är tacksam för all hjälp. har inte fått ner bilen från stockholm ändå så är väldigt spänd.

stjartmotor
    Deltagare

Starta en ordentlig projekttråd när du får hem den! Full dokumentation med många bilder tack. 🙂

96 V4 -69

andreasgbg
    Deltagare

jepp skall göra det, men måste säkert ha en hel del hjälp då jag aldrig har gjort detta innan…

andreasgbg
    Deltagare

Nån som kan hjälpa mig med vilken oktan som är bäst för en SAAB 92 från 1956? Min bil kommer imorgon och är så spänd.

exceller8
    Moderator

98 oktan och 3% tvåtaktsolja blir nog bra (men även andra oktantal funkar)! :racesmile:

Karl Ask
    Moderator

Du skall köra med V-power från Shell. I de andra bensinoktanen är det etanol i som gör att oljan inte blandar sig med bensinen på ett korrekt sätt.

Lollo
    Deltagare

Jag kör med 95 och TT olja från lokala Ica äffären och det funkar utmärkt.

2takt_nicke
    Deltagare

när de gäller ett sånt objekt hade jag plockat isär motorn.

kollar över vevaxel & smörjt upp alla rörliga delar med den 2takts oljan du menar att köra på.

Mvh Niklas.

andreasgbg
    Deltagare

tackar för alla tips, kom gärna med fler. imorgon kommer min pärla till gbg

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng