Hjälp! V4:an slutkörd?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hjälp! V4:an slutkörd?

  • Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2004-07-27 00:29 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10756
    peter hansen
    Deltagare

    Hej!

    Hjälp! Min 96 V4 72:a har uppträdd konstigt på senare tid:

    Drog min lilla husvagn med den från Köpenhamn till Skive (norra Jylland), och det klarade inte V4:an. Efteråt gick den bara på 3 cylindrar, orsaken visade sig vara et osannolikt stort ventilspel, flera mm, på en ventil (främre höger cylinder, är det 1:an?)

    Ställde inn rätt spel och åkte hem. På halvvägen hem (efter sådär 15 mil alltså) uppstod exakt samma fel: Jättestort ventilspel, samma ventil, gick bara på tre cylindrar. Bil och husvagn bogserades resten av vägen hem til Köpenhamn.

    VAD har hänt? ”Pinnen” (heter ”stødstang” på danska) mellan kamaxel och ventiler ser ut som de 7 andra, inget konstigt att se.

    Jag antar då att kamaxeln är slut? Hjälp!! Vad gör jag nu??

    Börjar leta ny motor till bilen? Bilen har gått (och går egentligen) bra bortsett ifrån detta. Hur omfattande är en evt. reparation?? Goda råd och tips emottagas med tack.

    mvh.

    Peter Hansen

    #76108
    uffepuffe
    Deltagare

    troligtvis bara lyftaren som blivit mjuk eller gått av.Räcker nog att byta kam och lyftare om du inte vill byta motor.Ta av topplocket och dra upp ventillyftaren som sitter under stötstången för inspektion

    #76109
    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Hur tungt går justerskruven?
    Vet att när jag åkte Ascona B så ville justermuttrarna släppa med följd av stort ventilspel.
    Är ju ungefär samma konstrution, fast det är en skruv på Saaben.
    Kan ju även vara kammen som Uffepuffe skrev.
    Hoppas det inte är något större fel.

    #76110
    peter hansen
    Deltagare

    Stötstång

    #76111
    fuling
    Deltagare

    Lyftarn skall vara svagt konvex, typ radie 1000mm, lägger man tex ett stjutmått på den skall man se luft i ytterkantena. Allså högst i mitten.
    Men jag kan nästan garantera att det är kamen som är tvärslut.

    Jag skulle byta motor, men är väll en fråga om tillgång. Men jag skulle inte slakta en fungerande motor för att ta kam och lyftare.
    Komihåg att om du tar en beggad kam så skall lyftarna skall HÄLST sitta på samma nock där de är inslitna på.

    Kamen går att byta utan att ta ut motorn, men insug,topparna, bröstkåpan, fördelaren mm måste den så jag skulle plocka ur motorn. Och när den redan är riält isärplockad är det lika bra att riva rästen också och kolla skicket. Typ balansaxellager, vev och ramlager mm mm.

    #76112
    peter hansen
    Deltagare

    Byta motor…? Hmmm… Har tyvärr ingen att stoppa i bilen i stället för denna, har bara en 78:ans V4 1500cc som har tok-glappa balansaxellager, och som har gått ett tag utan olja (pga. defekt och läckande oljetrycks-indikator) och rasat. Inget att satsa på mao.

    Vart hittar man en renoverad motor, och till vilket pris? Eller finns det en chans att kamaxeln från ovannämnda 78:a har överlevd raset och är lämplig ersättning? Hur ser man om kammen är OK?

    (Kuriosa:

    Bilen måste iaf. bevaras då den är försedd med den gamla danska sortens reg-skyltar (svarta), och dessa är oersättliga på årsmodell 1972. För att behålla skyltarna måste besiktning ha skett senast 1 oktober i år, och nej, man kan inte bara ställa av bilen, det går inte i Danmark. Mao. måste den vara klar innan dess…)

    #76113
    fuling
    Deltagare

    Riv 78-motorn och kolla om kam och lyftare klarat sig.

    Annars tycker jag det borde finnas någon på behörigt avstånd måste ha en vettig motor att kränga till dig.

    I apsolut västa fall, nöd lösning, har jag nog en kam och lyftare till dig. Men då är inte lytarna parade till kamen.

    #76114
    peter hansen
    Deltagare

    Tack Fuling. Jag plockar isär 78:a-motorn och ber att få återkomma.

    /Peter

    #76115
    Anonym

    Hej

    Jeg kan måske hjælpe dig .

    Jeg har en motor som skal demonteres, jeg kan tage kamakselen ud hvis det var noget !!

    Lars

    #76116
    peter hansen
    Deltagare

    Jaha, så var motorn isärplockad. ”Kåpa”, insug och toppar borta, likaså den fastskruvade mojäng framför kamaxeln. Men hur 17 får man ut kammen? Verkar sitta bakom något lock eller likn. Hur tar man bort detta, och vad gör man sen då?

    /Peter

    (Är en hopplös amatör, jag vet. Klarade dock att byta växellåda på bilen tidigare, så lite kan jag väl snart…)

    (Lars H, holder du ferie langt borte fra din PC? Har emailet dig…)

    #76117
    fuling
    Deltagare

    Man måste låssa kamdrevet, sitter med en skruv i mitten med nyckelvidd 17.
    Om det sitter fast, så bänd ut kamdrevet försiktigt med 2st karftiga skruvmäjslar.
    Knacka sedan försiktigt på kammen, bäst är om man skruvar tillbaka skruven med en distans i mellan som INTE tar i kamdrevet.
    När du fått den kamdrevet kommer du hitta en platta med 2st skruvar med N13.
    Låssa plattan så är kammen bara att dra rätt ut.

    Men du måste ha tagit den lyftarna först

    #76118
    peter hansen
    Deltagare

    Ska försöka i morgon. Tack för snabbt svar.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng