Hjälp vi drunknar !

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Hjälp vi drunknar !

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Hjälp vi drunknar !

  • Författare
    Inlägg
    • mars 22, 2014 at 12:39 #24258

      Behöver er hjälp!
      Har haft motor urplockad, bytt koppling, alla packboxar på växellåda, samtliga packningar/packboxar på motor samt ny topp (65:a). När jag nu monterat allt och startar upp, så går motorn inte på alla cylindrar. Har transistortändning sedan tidigare (som funkat), byter nu alla övriga delar i tändningen mot nytt utan resultat. körde en kort bit men motorn verkar drunkna i bränsle. Rann ut olja/bränslesörja genom skarvar i avgassystemet. Men märkligare är att det också rann ut genom undre hålet i sprängkåpan (kopplingen), betyder väl att det läckt ut bakom svänghjulet antar jag. Hur ser tätningen ut där ? Har plockat ur förgasaren, för att kolla. Allt ser OK ut, men det verkar dyngsurt över allt. kan väl vara flotör eller nålventil som hängt sig, men då borde väl bara förgasaren flöda över ??. Den ser fuktig ut på utsidan men inte så det runnit över.
      Tacksam för fler
      teorier/idéer
      Leffe

        mars 22, 2014 at 16:07 #174289

        Jag tror att flotören eller nålventilen som hängd sig, då strömmer bensinen igenom huvudmunstycket och emulsionsröret in i motorn.

          mars 22, 2014 at 21:01 #174295

          Låter som att den har flödat över och ev fyllt vevhus. När du sedan vevar igånga så trycks det ut som på din förklaring.
          Ur med stiften och kört på starten lite! Brukar vädra ur. Låt den sedan stå och kör på gamla stift ett tag.

            mars 23, 2014 at 11:15 #174306

            Jag tror lika som hubbe, och det är inte alls säkert att man ser nått fel på grejerna bara genom att titta på dom, men hänger sig en flottör eller nålventil så bokstavligen dränks allt, prova med att byta lock på förgasaren, ta ur stiften och låt stå med öppna spjäll över natten.

            /anders

              mars 24, 2014 at 11:19 #174353

              Jo det har vi ju prövat Anders 🙂

                mars 24, 2014 at 20:15 #62220

                Det var det jag tänkte på, och vi såg ju heller inga fel på grejerna bara genom att titta, ändå så dränktes hela motorn.

                  mars 26, 2014 at 10:55 #174401

                  Hej igen!
                  Haft förgasare isärplockat urblåst m tryckluft, noggrann ihopmontering med tanke på flotör/nålventil. Förra vintern satte jag i en ny nålventil, när jag nu kollade å satt det dubbla kopparringar under den tidigare men jag bara monterat en när jag bytte. Kollade också sliden till chokefunktionen samt noterade att chokevajern flexade en del när man sköt in den, så att den ej gick tillbaka helt. Måste ha varit så tidigare för jag monterade det lika som tidigare. Hur som helst när jag nu provkörde så går den helt UNDERBART :AP
                  Tack för all feedback.

                  Leffe

                    april 15, 2014 at 06:51 #174745

                    :CE :CE :CE :CE

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.