Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Hjulcylindrar
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2017-08-02 21:43 av .
- FörfattareInlägg
- 25 juli, 2017 kl. 01:17 #433115
Calle
DeltagareHej!
Jag har bara en kort undran angående hjulcylindrar till en 1964, 96. Jag har dessa hjulcylindrar på min Saab (se bilder) men ska det inte vara en annan modell? För som jag förstår det ska dessa hjulcylindrar jag har vara upp till årsmodell -63. Beställde nya och fick en annan modell av hjulcylindrar med ett smalt spår som det tydligen ska vara till 1964 och framåt. Se bild tre. Och chassienumret på min bil är över 201400.
Tacksam för svar!
Hälsningar Calle25 juli, 2017 kl. 05:22 #433132charlie101
DeltagareDet du har på bilen är samma bromscylindrar som på min 63’a. Jag har ett enkrets bromssystem och backarna måste justeras manuellt och individuellt med justermekanismen som syns vid cylindrarna. Ett besvärligt system som kräver kunskap och noggrannhet av mekanikern. -64 kom tvåkretssystem och då infördes också en mekanism som gjorde frambromsarna självjusterande. Då ändrades också bromssköldarna och cylindrarna till det utförande som du fick med posten. Har du ett enkrets eller tvåkrets bromssystem kan det ses på huvudbromscylindern. Om det sitter en mässingklump längst ut på huvudbromscylindern där alla rör går ut ifrån, och det även sitter en bromskontakt med 2 kablar i samma mässingklump, så har du ett enkrets bromssystem. Har huvudbromscylindern ett större plåtlock och
ser ut som den bifogade bilden, så är det ett tvåkrets system. Det kan ju hända att du har någon sorts hybrid från SAAB fabriken, med tvåkretssystem där gamla cylindrar användes innan självjusteringen infördes, men det kan också vara så att någon tidigare ägare eller verkstad bytt bromssköldarna på din bil.
25 juli, 2017 kl. 17:18 #433143Calle
DeltagareOkej då var det som jag misstänkte. Aha så pass alltså. Är det värt att byta ut till självjusterande bromsar fram? Såg att det verkade finnas delar jag behöver på Saabklubbens reservdelshemsida, eftersom jag redan har hjulcylindrarna till just det. Måste jag byta bromssköldar och bromsbackar då med?
Om jag har enkrets eller tvåkrets var svårt utröna eftersom jag inte är speciellt bevandrad i just Saab. Men jag tyckte det såg ut som en tvåkrets huvudcylinder. Och ja, jag misstänker att någon bytt ut bromsgrejerna till självjusterande i så fall under alla år.
Jag bifogar ett par bilder på huvudbromscylindern. Jag skulle vara tacksam om någon kunde säga mig vad det är. 🙂25 juli, 2017 kl. 22:34 #433150rally
DeltagareMycket vanlig åtgärd då de själv justerade bromsarna fungerar mycket dåligt. Med de bromsar du har så får du bättre bromsverkan trots att cylindrarna har samma diameter. Du har 2 krets huvudbromskrets cylinder.
Så behåll detta broms system
26 juli, 2017 kl. 01:51 #433164Calle
DeltagareJaså gör de? Jag tänkte att självjusterande måste vara bättre eftersom det är just det. Aha okej, då behåller jag nog det här ett tag till tills det blir dags för byte till skivbromsar.
Nu har jag nyligen bytt lager i spindeln, behöver jag byta de om jag byter till skivor? Någon som har tips på en bra tråd där det besvaras tydligt vad som behövs för en V4 skivbromskonvertering? Och är det värt att sätta skivor på? Troligen inte är min gissning men tänker att någon Saabkännare har bättre koll än jag som mest hållit på med Vw.26 juli, 2017 kl. 08:06 #433166Morten S.
ModeratorDersom du skal konvertere til skivebremser så er det aller enkleste om du klarer å få tak i drivaksler fra en 1965 modell.
Da kan du benytte den nåværende girkassen med drivknutsgummi.Dette er eneste årgang drivakslene har splines ytterst. Da flytter du bare hele enheten (spindelhus?) med skiver over på denne.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2007 9-3 SC tid
2008 9-3 SC tid- Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av .
30 juli, 2017 kl. 05:19 #433280charlie101
DeltagareEn kul detalj är att fälgarna för de årsmodellerna har ett extra hål för att komma åt skruvarna för bromsjusteringen när hjulen är monterade!
2 augusti, 2017 kl. 07:54 #433397Danne
DeltagareHej
Läste tråden och blev lite nyfiken på detta med bromsarna. Har nyss renoverat bromsarna på min 61’a och ska nu se över detta med fälgarna. Hur ser en fälg ut med det extra hålet?
Skiljer det sig mellan fram och bakfälg?2 augusti, 2017 kl. 15:06 #433400charlie101
DeltagareJa, den ser ut som en helt vanlig fälg, men så finns det ett hål till som man kan passa in så det överenstämmer med hålet i bromstrumman. Jag kan inte tro att SAAB skiljde på fram och bakfälg. På mina fälgar är det också instämplat en fyrkant, eller närmare romboid, med nummer 62. Jag har ingen aning om det betyder fälgens årsmodell. Jag ska ta ett foto senare…
2 augusti, 2017 kl. 16:25 #433401Morten S.
ModeratorFant dette bildet i en annen tråd her på forumet.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2007 9-3 SC tid
2008 9-3 SC tid- Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av .
2 augusti, 2017 kl. 21:43 #433412Calle
DeltagareDersom du skal konvertere til skivebremser så er det aller enkleste om du klarer å få tak i drivaksler fra en 1965 modell. Da kan du benytte den nåværende girkassen med drivknutsgummi.
Dette er eneste årgang drivakslene har splines ytterst. Da flytter du bare hele enheten (spindelhus?) med skiver over på denne.Okej, tack så mycket för svar. 🙂
Ja okej, det låter ändå ganska simpelt. Men det blir nog i framtiden. Kommer tillbaka med frågor då 😉 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.