Hög tomgång varm motor

Forum Modellspecifika forum 90/99 Hög tomgång varm motor

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-05-31 21:24.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #394578

    Andreas Falck
    Deltagare

    Har lite problem med tomgången på min Saab 90. När den är kall går den rätt ojämnt och sotar lite, för att när den blir varm få en för hög tomgång men då har jag inte sett några tendenser på att den sotar. Behöver choke för att starta men man kan börja skjuta in den rätt snart efter att den är igång.

    Först tänkte jag helt enkelt skruva ner tomgången när motorn är varm, men funderar på om det inte är tecken på något annat? Stiften är lite sotiga, kan det vara så att den får för mycket bensin? Bränsleförbrukningen känns inte onormal direkt dock. Kan det vara någon vakkumslang som är risig?

    Funderat på att plocka upp en begagnad förgasare på skroten och se om det blir någon skillnad också, men tänkte att jag kunde se ifall jag kan få ordning på den som sitter på plats först.

    #394765

    lsoderlund
    Deltagare

    Choken skall man ju bara använda när man startar, jag brukar börja skjuta in min så fort den startar. Efter ca 1 eller två kan man som regel skjuta in choken helt.

    Jag skulle börja med att skruva på befintlig förgasare. Att byta till en beg från skroten är ingen garanti på att den varit rätt inställd. Kanske dags för en förgasarrenovering?

    Den drar inte tjuvluft någonstans då? Hur ser vacuumslangarna ut?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #394830

    Andreas Falck
    Deltagare

    Ja något sådant blir det för mig, dock tycker jag den går lite ojämnt på tomgången med choke. Trodde att jag ev. skulle klara mig utan då men då dog stannade motorn när jag sköt in choken helt. Ska se ifall jag kan filma så man kan höra ljudet. Blir lite sot på backen av avgaserna när man gasar till har jag märkt.

    Jo, sant att begagnad förgasare kanske inte ger något. Kanske kan vara dags att renovera förgasaren, känns lite komplicerat men det kanske inte är så klurigt när man börjar kika på det?

    Ska kika med lite startgas om den drar tjuvluft någonstans imorgon. Vakkumslangarna ser helt ok ut, kanske inte säger så mycket om dem de jag bytt på andra bilar har börjat smula sönder sig i handen när man tagit i dem och det ser jag inte här.

    #394926

    Andreas Falck
    Deltagare

    Haha ibland letar man verkligen bara efter de krångliga felen… Studerade gasvajern och tyckte det såg ut som om den var lite spänd. Efter att jag flyttat den lite så verkar det allt som om tomgången håller sig på normal nivå.

    Återkommer om det visar sig att det bara var tur på första provturen efter den ”fixen”.

    #398053

    Andreas Falck
    Deltagare

    Min ”fix” verkar bara ha fungerat när det är kyligare ute, nu när det är varmare så går den lite högt igen.

    Ska kika ifall den drar tjuvluft någonstans, samt även inspektera vaccumslangarna. De brukar ju bli torra.

    #398066

    stenling
    Deltagare

    Härligt att det verkar löst sig. Tänkte bara säga att när min senaste förgasarbil (og900) ville bete sig underligt så gjorde en tändinställning susen.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng