Höga avgasvärden

Forum Övrigt Allmänt Höga avgasvärden

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-09-28 18:46.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12544

    gagnefsbon
    Deltagare

    Min 9000 cs -92 med B202 motor och vanlig fördelardosa gör inte riktig rent. Speciellt märks detta på tomgång då bilen ”missar” att tända riktigt. Den låter som en gammal v4 med dåliga brytare, puff puff i avgassystemet. Förra året gick bilen med nöd o näppe igenom tack vare en generös besiktningsman. Men nu är hc värdet 250 (får vara max 100)
    Alla filter är bytta till nya Saab original
    Tändstift, rotor och fördelare också nytt.
    Oljan är helsyntetisk och har gått ca 200 mil.
    När jag köpte bilen i januari 04 noterade jag ny lambdasond. Även topplockspackningen ser ut att vara bytt. Dock förekommer oljud från kamkedjan samt läckage av glykol från topplockspackningen efter 4 ans cylinder.
    Bilen drar ingen tjuvluft.
    Jag har fått följande alternativ
    Defekt styrbox el lambdasond
    felmonterad eller dålig topplockspackning
    Utsliten kamkedja som blivit något för lång och därmed skapat felaktiga ventiltider.
    Finns någon här på forumet som varit med om liknande problem?
    Bilen har gått 30 000 mil

    #86425

    kaparn
    Deltagare

    Här är en tidigare tråd om höga HC-värden.
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…p;page=1#548439

    #86426

    hans s.
    Deltagare

    Glöm inte tändkablarna, en ofta förbisedd felorsak!

    #86427

    gagnefsbon
    Deltagare

    Tack för svaren!
    Kollade upp tändkablarna
    spole- fördelare 2050 ohm
    1 ans cyl 3480 ohm
    2 ans cyl 8970 ohm
    3 ans cyl 9700 ohm
    4 ans cyl 11800 ohm
    Någon som vet hur mycket resistans det ska vara i kablarna. Har ej lyckats hitta det i min rep handbok.
    Har även tagit ett kompressionsprov där cyl 1-3 hade ca 11 bar cyl 4 14 bar. 3 bars skillnad.
    Kan detta bero på dåliga ventiltryckare eller sliten avgaskamaxel vid 4 ans cylinder.
    Det känns lite motigt att riva av toppen men det kanske är nödvändigt.

    #86428

    stefan
    Deltagare

    Har du själv noterat en dålig kamaxel eller? Ett högt kompressions värde kan ju faktiskt bero på att avgas ventilen öppnar väldigt lite men det låter helt otroligt på en sån ny bil? En motor som lider av ett sånt fel går mycket riktigt som du säger, tuffar lite märkligt på tomgång.

    #86429

    enor
    Deltagare

    Sprucket grenrör eller annan avgasläcka innan lambdasonden är också en tänkbar orsak!

    #86430

    Hadde samma problem med min 9000cs -92 2,3 t för ca en månad sedan …..
    hc värdena vandrade mellan 200 – 400 och det var dags för besiktning
    det slutade med att jag blev tvungen att riva toppen då en avgasventil var sprucken
    bytte ventil och slipade in dom andra ventilerna också och voila perfekta avgasvärden igen

    #86431

    gagnefsbon
    Deltagare

    Felet hittat!
    Toppen sprack på min bil. När jag skruvade isär motorn noterade jag att den ena kamaxeln satt ett kugg fel. Efter byte av topp, inslipning av ventiler samt ny och riktigt monterad kedja går nu bilen tyst och fint utan att bludra.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng