Höja fjädertrycket

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Höja fjädertrycket

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #464456

    Har kommit över ett par dubbelblåstoppar som jag tänkte gå igenom ordentligt för att så småningom montera på den nybyggda 1850 motorn. Men nu till frågan. Det sitter brickor under ventilfjädrarna för att höja fjädertrycket antar jag, men är det inte riskabelt att göra så. Om den fjäderstödjande kanten inte längre syns borde det väl öka risken för fjädervandring i sidled med åtföjande haveri? Tacksam för synpunkter.

    • Detta ämne redigerades för 3 månader, 2 veckor sedan av . Anledning: ventilvandring skulle vara fjädervandring!
    #464567
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    sonettlll
    Deltagare
    Fjädrarna är troligen chimsade för att få rätt inspänningslängd, vilket är mycket viktigt. Rätt längd på SAABs rallyventilfjädrar är 38,3-39,5 mm enligt trimmanvisningen. Har själv SAABs rallyfjädrar som monterades utan mätning, ventilsläpp vid 6000rpm. Det hjälper inte att dom är hårda, efter chimsning är motorn bänkad till 7000rpm och maxvarvet törs jag inte testa. Mats

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #464568
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    vinkelfyra med kors
    Deltagare
    Jaha, det kanske är därför det sitter chims under fjädrarna. Men jag undrar fortfarande om det inte är riskabelt att sätta brickor under fjädern så fjädern kommer upp så högt att den kan vandra i sidled? Det är ju en stödjande kant i original, jag tänker mig att fjädern kan kantra om det inte är en kant som håller fjädern på plats.

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #465446

    Fjädrarna är för korta, någon har lagt dit brickor för att få rätt inspänningslängd. Nu har jag skaffat fjädrar i rätt längd, jag tror nämligen att risken för fjäderbrott är stor om fjädern kan vandra i sidled. Har även pratat med B.E Ström som tyckte jag skulle sätta dit rätt fjädrar.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.