Höja fjädertrycket

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Höja fjädertrycket

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-11-08 17:15.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #464456

    Har kommit över ett par dubbelblåstoppar som jag tänkte gå igenom ordentligt för att så småningom montera på den nybyggda 1850 motorn. Men nu till frågan. Det sitter brickor under ventilfjädrarna för att höja fjädertrycket antar jag, men är det inte riskabelt att göra så. Om den fjäderstödjande kanten inte längre syns borde det väl öka risken för fjädervandring i sidled med åtföjande haveri? Tacksam för synpunkter.

    • Detta ämne redigerades 1 vecka, 2 dagar sedan av . Anledning: ventilvandring skulle vara fjädervandring!
    #464567

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    sonettlll
    Deltagare
    Fjädrarna är troligen chimsade för att få rätt inspänningslängd, vilket är mycket viktigt. Rätt längd på SAABs rallyventilfjädrar är 38,3-39,5 mm enligt trimmanvisningen. Har själv SAABs rallyfjädrar som monterades utan mätning, ventilsläpp vid 6000rpm. Det hjälper inte att dom är hårda, efter chimsning är motorn bänkad till 7000rpm och maxvarvet törs jag inte testa. Mats

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #464568

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    vinkelfyra med kors
    Deltagare
    Jaha, det kanske är därför det sitter chims under fjädrarna. Men jag undrar fortfarande om det inte är riskabelt att sätta brickor under fjädern så fjädern kommer upp så högt att den kan vandra i sidled? Det är ju en stödjande kant i original, jag tänker mig att fjädern kan kantra om det inte är en kant som håller fjädern på plats.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng