Homolegering Saab 99 1982

Forum Modellspecifika forum 90/99 Homolegering Saab 99 1982

Detta ämne innehåller 34 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-01-06 08:39.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare

aero84
    Deltagare

Hejsan

Jag har et Saab 99 GL fran 1982 som jag vil bygga til lite Hill climb, och historisk race.

Jag saknar et homolegerings attest för denna model 99, det är inte et turbo 99 bygge, utan sugis motor.
    Hoppas non har et kopia jag kan titta lite på..

Mvh.
    Jakob Jensen

saab car museum
    Deltagare

Tyvärr är det så att Saab 99 med B201 (eller H-motorn) aldrig varit homologiserad för internationellt tävlingsbruk. Den finns inte med i någon ID-handling till 99:an.

Saab prioriterade helt enkelt inte 99:an med B201 och enkelförgasare överhuvudtaget när det gäller ID-handlingsuppdateringar under Grupp A epoken bortsett 99 EMS och 99 turbo, båda med den gamla B20:n. Detta med all säkerhet beroende på att man i det nya grupp A reglentet var tvungen att använda original insugningsystem. Med andra ord ingen vinnarpotential med enkelförgasare…..

Däremot kan du ju använda B20:n i åldersklasserna 1972-75 eller 1976-81. Allt enligt ID-handling FIA 5534, dvs sugvarianten.

Då B201:an använts i 99:an i rally har det varit i den nationella Special eller Grupp H-klassen. Tex. de bilar som Kjell Olofsson och Bertil Johansson körde då det begav sig.
    Sammalunda gäller grupp E.

Med Vänlig Hälsning
    Peter Bäckström
    Saab Car Museum

aero84
    Deltagare

Hej

Får jeg bygga om til B-motor eller går det at få godkjänd bilen med H-motorn?

Om jag byggar om til B-motor och vil köra 76-81 klassan, da får jag ochså bygga om bromsar eller ???

Mvh.
    Jakob

reino
    Deltagare

Lär väl vara samma bromsar, så dom borde du väl knappast behöva bygga om.

aero84
    Deltagare

Hej

Jag tänkta på at bygga värre bromsar, lik dom på fabriks tävlings bilarna…

saab car museum
    Deltagare

Då förmodar jag att du syftar på ventillerade skivor med Volvo 164-ok fram?

Om du syftar på AP:s boxhandske-ok, så var det på Turbovarianten de var homologiserade.

Med Vänlig Hälsning

Peter Bäckström
    Saab Car Museum

rally
    Deltagare

Volvo 164 ok är inte klassade på någon 99:a!!!!

Däremot mycket snarlika ok med mindre kolvdiameter. De satt på Leyland Princess med 6cylindrig motor = ovanliga här i Sverige

/Fredrik

aero84
    Deltagare

Hej

Mit tänka är at bygge lite bätre bromsar, men jag vet inte hvilka jag kan sätta dit..
    Tyckar standart bromsarna är jätta dårliga..

Mvh.
    Jakob

nkro
    Deltagare

Då får du bestämma vilken klass du ska köra.

Beställ handlingen eller en kopia på handlingen, där står vilka bromsar du får använda.
    Dock verkar just handlingar från SBF jäfört med FIA inte riktigt vara helt 100.

När du bestämt dig måste du kolla med SBF om du får använda nyare papper på bilen i perioden.

Det är ingen större skillnad på karosserna men tråkigt om du bygger klart och inte får använda bilen.

Får du inte använda bilen finns möjligheten att göra ett kaross byte om du hittar en annan rallybil att använda papprena på.

Just princess oken håller jag inte riktigt med om heller, Finns bara en suddig bild på ett ok i handlingen. Som skulle kunna vara ett av 164 oken.
    Men troligtvis ett AP järn ok. Men princess oken stämmer inte heller. Jag har inte heller funnit ngn bild på en bil som använt dessa ok.

Alla har använt dom ”breddade orginal” oken.

Niklas

nkro
    Deltagare

Jag kom på en sak. Du kanske ska använda bilen i Gpr A. Som kanske kommer börja köras nästa år.
    Finns kanske mer saker klassade i Grp A handlingen mot Grp 2.

Niklas

rally
    Deltagare

164oken har för stor kolvdiameter.

Princessens ser lika ut men har rätt kolvdiameter

/Fredrik

nkro
    Deltagare

Princess har för stor kolvdiameter också.

4 x 34 enligt handling. Princess har 4 x 38 vad jag har sett.

Exakt samma bild har olika mått på skivorna i olika hanlingar.

Sen finns det mer i handlingen som inte riktigt stämmer mot vad som har använts (används).

Niklas

rally
    Deltagare

Finns med 34mm kolvar.
    Jag vet några som har köpt med rätt diameter

/Fredrik

nkro
    Deltagare

Ja det finns AP järn ok med 34 mm, men princess skulle inte jag kalla dom.
    Nästa problem med princess oken är storleken på ”padsen”.

Skickar med en bild på oken vi diskuterar.

Niklas

saab car museum
    Deltagare

Intressant!

Alltid lär man sig något!

Med Vänlig hälsning
    Peter Bäckström
    Saab Car Museum

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng