Homolegering Saab 99 1982

Forum Modellspecifika forum 90/99 Homolegering Saab 99 1982

Detta ämne innehåller 34 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-01-06 08:39.

Visar 5 inlägg - 31 till 35 (av 35 totalt)
  • Författare

rally
    Deltagare

Bara för att de har använt sig utav ej klassade delar betyder inte att man får använda sig utav dem har jag fått till svar utav en App K besiktningsman.

Eftersom dessa bromsok är klassade så måste väl Saab ha provat dem. Frågan är väl bara när & varför de inte fortsatte att använda dem?? Kanske räckte de inte till??

/Fredrik

nkro
    Deltagare

Tror du att dom lät saab vinna tex svenska rallyt med med en sån enkel grej som icke klassade bromsar.

Det tror inte jag.

Niklas

rally
    Deltagare

Som aktiv rally utövare så svarar jag ja på den frågan! Om Opel stallet hade vetat så hade de garanterat lagt in en protest!

/Fredrik

nkro
    Deltagare

Stefan var inne på det tidigare.

Ja det finns ett ok från ATE som liknar 164 oket och det har 34 mm kolvar och är till en ventilerad skiva.

Stämmer oket förstår jag varför det inte är så många som använt det.

Niklas

eriks
    Deltagare

@nkro wrote:

Nej inte direkt. Dom går under orginal specen.
    Men skivan är genom klassningen ovan.

Dock har skivan haft lite olika mått i klassningarna.

En av dom få bromsbilderna. Det går att skymta ngt som liknar boxhandskar på några få bilder när Stig kör.

Niklas

Hej!

The picture is from ”Rheinland-Pfalz-Rallye 1980”, a run for the German rally championship. Ola drove for Saab Germany dealerteam in 1980 with car JEF 216. Beginning of the season was realy good, but then he had a lot of problems in the following rallys.

I am not totaly sure, but a friend from switzerland told me, that the break-calipers used with ventilated disks (as on the picture), that look like wider Saab 99 standard-calipers, are from Peugeot 504 (if I remember correctly). The caliper is very similar to the one Saab mounted on the standard 99. An obvious difference is the missing hole for the hand-brake-wire.

Best Regards,
    Erik

Visar 5 inlägg - 31 till 35 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.