Homolegering Saab 99 1982
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Homolegering Saab 99 1982
- Detta ämne har 34 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-06 08:39 av
eriks.
-
FörfattareInlägg
-
Vad är det som säger att de homoligiserade oken är från AP Lockheed? Det står ju Teves (ATE) på papperet ovan och de hade på den tiden en mängd fina ok även dom som säkerligen är omöjliga att få tag på idag. Därför kanske många använde närmast tänkbara ok som är lätta att få dit. Austin Princess oken var makalöst populära som fyrkolvsok betraktat men rent krasst så är ju volvo oken snudd på lika användbara och det är väl därför någon kanske även använt sådana.
Jag tror ju mer på att de homologiserade nå obskyra ATE ok men att det sen användes nåt snarlikt ute bland privatbyggare.
november 29, 2011 kl. 11:00 #35531Nu skickar jag in en intressant vinkling: har någon av er sett dessa Ok och skivor användas på någon fabriks-99 någon gång?
På de bilder vi har hos oss kan jag bara se originalskivor och OK på 99:orna under sugepoken. Har någon av er någon bild som visar annat?
Med Vänlig Hälsning
Peter Bäckström
Saab Car MuseumNej det har vi diskuterat om och ingen har sett dem användas men saab har ju klassat in dem.
Saab har ju alltid varit rätt hemliga med vad de har använt och inte använt då de har pga snäv budget provat en massa olika lösningar innan de har klassat in något.
/Fredrik
november 29, 2011 kl. 13:25 #33113Då är ju detta precis tvärtom, man klassade in delarna men man provade aldrig.
Mvh Peter
Om de testade dessa Ok vilket är mest troligt så föll väl inte resultatet så väl ut. Borde väl ha varit på 16V tiden.
Kan inte tänka mig att de klassade in delar som de ej hade provat! Särskilt med tanke på hur mycket som de har provat utan att klassa in.Dags att öppna på musselocket nu Peter som fuling hade skrivit!!
I bak är Porsche 914 ok godkända.
Själva breddningen är ingen du fick göra. Oket är bredare och utan bromsarm från fabrik.
Felet är väl att oket inte finns på bild. Annars har det samma spec som orginal oket.Boxhandske oket har inte heller ngn bild.
Inte stora lådan heller. Men slutväxeln är med i klassningen men inte primärerna. Är nog ingen på FIA som tänkt på växellåds kontruktionen.Senare i 900 turbo handlingen i Grp A är alla möjliga primärer klassade.
Niklas
För oss som tävlar idag är det lite lättare att bygga som det såg ut på tävling då.
Hitta dokumentation och bygga efter det.Annars kan det bli bökigt vid besiktning. Som det verkar bli ändå.
I stort sett allt finns utrett förutom dom här konstiga bromsarna som aldrig verkar vara använda.
Men det bör väll finnas en anledning varför dom inte användes.Finns lite mer fråge tecken om lite grejer på 99an men det kan vi ta i annan tråd.
Niklas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.