Homolegering Saab 99 1982

Forum Modellspecifika forum 90/99 Homolegering Saab 99 1982

Detta ämne innehåller 34 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-01-06 08:39.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare

stefan
    Deltagare

Vad är det som säger att de homoligiserade oken är från AP Lockheed? Det står ju Teves (ATE) på papperet ovan och de hade på den tiden en mängd fina ok även dom som säkerligen är omöjliga att få tag på idag. Därför kanske många använde närmast tänkbara ok som är lätta att få dit. Austin Princess oken var makalöst populära som fyrkolvsok betraktat men rent krasst så är ju volvo oken snudd på lika användbara och det är väl därför någon kanske även använt sådana.

Jag tror ju mer på att de homologiserade nå obskyra ATE ok men att det sen användes nåt snarlikt ute bland privatbyggare.

saab car museum
    Deltagare

Nu skickar jag in en intressant vinkling: har någon av er sett dessa Ok och skivor användas på någon fabriks-99 någon gång?

På de bilder vi har hos oss kan jag bara se originalskivor och OK på 99:orna under sugepoken. Har någon av er någon bild som visar annat?

Med Vänlig Hälsning
    Peter Bäckström
    Saab Car Museum

rally
    Deltagare

Nej det har vi diskuterat om och ingen har sett dem användas men saab har ju klassat in dem.

Saab har ju alltid varit rätt hemliga med vad de har använt och inte använt då de har pga snäv budget provat en massa olika lösningar innan de har klassat in något.

/Fredrik

saab car museum
    Deltagare

Då är ju detta precis tvärtom, man klassade in delarna men man provade aldrig.

Mvh Peter

aero84
    Deltagare

Hej

Mycket trevligt med lite broms diskution :AP

Men hur är det da med handbromsan? får jag flytta dom til bakhjulen da?

Saken är at jag ska köra i Danmark, och da är det FIA pappar som gäller!

Mvh.
    Jakob

rally
    Deltagare

Om de testade dessa Ok vilket är mest troligt så föll väl inte resultatet så väl ut. Borde väl ha varit på 16V tiden.
    Kan inte tänka mig att de klassade in delar som de ej hade provat! Särskilt med tanke på hur mycket som de har provat utan att klassa in.

Dags att öppna på musselocket nu Peter som fuling hade skrivit!!

I bak är Porsche 914 ok godkända.

nkro
    Deltagare

Ja det är ngt konstigt över dom där bromsarna.

Första gången som ventilerade skivor användes finns på film.
    Då kunde man skymta dom ”breddade oken”.

Annars verkar vara svårt att hitta bilder från tex service eller test.

Niklas

rally
    Deltagare

Är de breddade oken klassade i någon handling???

nkro
    Deltagare

Nej inte direkt. Dom går under orginal specen.
    Men skivan är genom klassningen ovan.

Dock har skivan haft lite olika mått i klassningarna.

En av dom få bromsbilderna. Det går att skymta ngt som liknar boxhandskar på några få bilder när Stig kör.

Niklas

rally
    Deltagare

Bildbevis på fusk alltså????

Vore kul med en komentar på detta ifrån Peter & kanske lite mer fakta. Vilket rally är bilden ifrån etc.

/Fredrik

nkro
    Deltagare

Vilket var fusket.

Att saab använder ett bromsok med specen enligt handling till en ventilerad skiva?

Förstår faktist inte riktigt.

Bilden är från tyskland 1980 med Ola som kör.

Niklas

rally
    Deltagare

Knappast enligt reglerna att ändra på en homologerad detalj genom exempelvis breddning.
    De lär ju inte heller ha använt tunnare belägg för att få plats med skivan som verkar vara grov,

/Fredrik

nkro
    Deltagare

Själva breddningen är ingen du fick göra. Oket är bredare och utan bromsarm från fabrik.
    Felet är väl att oket inte finns på bild. Annars har det samma spec som orginal oket.

Boxhandske oket har inte heller ngn bild.
    Inte stora lådan heller. Men slutväxeln är med i klassningen men inte primärerna. Är nog ingen på FIA som tänkt på växellåds kontruktionen.

Senare i 900 turbo handlingen i Grp A är alla möjliga primärer klassade.

Niklas

rally
    Deltagare

Alltså är inte detta ok klassat.

Näe fia är bra luddiga tycker jag. Superviktigt med vissa detaljer & andra verkar de inte bry sig om alls fast det mesta kan vara superviktigt.

Fia bör nog tänka om i många fall!

/Fredrik

nkro
    Deltagare

För oss som tävlar idag är det lite lättare att bygga som det såg ut på tävling då.
    Hitta dokumentation och bygga efter det.

Annars kan det bli bökigt vid besiktning. Som det verkar bli ändå.

I stort sett allt finns utrett förutom dom här konstiga bromsarna som aldrig verkar vara använda.
    Men det bör väll finnas en anledning varför dom inte användes.

Finns lite mer fråge tecken om lite grejer på 99an men det kan vi ta i annan tråd.

Niklas

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.