"Hottat" avgas 900 16v

Forum / Övrigt / Allmänt / "Hottat" avgas 900 16v

• Författare

Efter att ha kört v4 förra året, ska jag i år köra 900. Problem: v4 lätt som sig bör gôtt och trevligt, men 900:an låter som en Nissan…

Lösning? Bygg om avgassystemet? Hur?

Har kollat på lite delar och så, men det ska ju INTE låta trimmad 740…!

Hur påverkas förbränningen av ett moddat avgassystem? Vad ska man använda för dämpare för att få ett trevligt ljud, utan att tappa effekt?

Har förstått att ett bredare avgassystem inte nödvändigtvis behöver betyda högre effekt.

Tacksam för svar

david å

januari 22, 2003 kl. 14:23 #82868

Hejsan!!
        Jag vet inte vad du har för årsmodell eller typ av bränslesystem, men visst finns det väl Simons sportsystem till 900 av lite senare årgångar?? Typ från tidigt åttiotal och framåt. Vissa bilar kan vilja ha lite rikare blandning då man minskar mottrycket, men oftast är det bara att bulta på, och det blir bra ändå.
        M.v.h ”Tobbe”

januari 22, 2003 kl. 14:42 #82869

Jag har som bekant en 900-89 16v. Bilen går som andrabil
          När det gamla avgassystemet började ge upp satte jag på ett Simons 2″. Ingen märkbar effekt.
          (Motsvarande system på en 9000 sugmotor gav en märkbar effekt.) Och nej, det låter inte som en trimmad 740.

Av olika anledningar provade jag utan kat och skillnaden i effekt på 900:an var givetvis märkbar. Bilen svarade på gasen betydligt bättre och upplevdes som mycket starkare i stort sett i hela registret. Nu sitter givetvis katen där den skall sitta igen. Racekat är ett dyrt, men ändock ett alternativ.

Jag köpte också ett nytt original främre rör efter grenröret, eftersom det gamla nu gått cirka 22k mil. När jag undersökte det nya var det ganska slarvigt tillverkat med diverse strypande svetsar med mera. Jag tog bort dem och monterade systemet. Även här märktes en skillnad.

Alltså, kolla det främre röret så att det inte stryper. Ett 2″ system kan göra skillnad, med det är katen det hänger på. Jag vet inte om det finns speciella grenrör till 16v sugmotor.

januari 22, 2003 kl. 22:47 #82870

Extraktorgrenrör 900 ->93: http://www.ebb.se/extraktor.html

januari 23, 2003 kl. 11:23 #82871

Sjekk her:

http://www.speedparts.se/prod/sp_avg_meny.shtml

Jeg har nylig fått 3″ JT61-K på min 900T8.
              Det låter jättegött, faktisk finere enn V4 med Simons … og det låter i alle fall ikke for lite …

Terje

januari 23, 2003 kl. 11:37 #82872

Ja, egentligen skulle man ju byta hela, men tyvärr är inte ekonomin i paritet med kostnaden… 🙁 Dessutom är rören nästan nya förutom efter katalysatorn, där det snart är slut…, därför tänkte jag inledningsvis byta den delen.

Kan man trycka i 2″ efter katen med ett par simons-burkar? Isåfall, vilken storlek ska man
                köra på burkarna?

Det är en 16v -91

januari 23, 2003 kl. 12:04 #82873

Köper du Simons 2″ halvsats är det bara att bulta på efter katalysatorn. Fixat på 30 minuter inklusive demontering av det gamla systemet.

Generaltipset är givetvis att spreja på bultar och muttrar med rostlösning ett-två dygn innan. Jag tycker att OK/Q8:as rostlösning funkar bra.

januari 23, 2003 kl. 15:03 #82874

Är det nån med erfarenhet av detta som har nån koll på vilka böjar som är lämpliga, och vilka burkar som passar bäst?

Har inte koll på rörlängd på dom olika böjarna, och det är ju inge kul om man köper fel => får sitta å kapa å svetsa i timmar…

januari 23, 2003 kl. 16:25 #82875

Hejsan!!
                      Varför köpa lösa delar. Det Martin beskriver är ju ett färdigt bulta på-system? Rätt krökar och dämparare och hela fadderittan!!
                      ”Tobbe”

januari 23, 2003 kl. 17:05 #82876

jahaja, ibland är man trögare än vanligt…

Har inte hittat nåt färdigt halvsystem på 2″ här innan. (har visserligen använt Micro:s usla sida som referens så…)

Vad tingar ett sådant objekt i kronor påettungefär? Var är bäst att leta i jönköpingsområdet? har kollat både på biltema och micros sida, men ingen verkar ha nåt färdigt halvsystem 2″…

Anonym
                          januari 23, 2003 kl. 17:08 #82877

Simons-sortimentet hittar du på:

http://www.ray.se

januari 23, 2003 kl. 17:15 #82878

Glöm Biltema i detta fall.

Från Micros hemsida:
                            900 TURBO 8/16 V 79-88 50061 2 1/2-TUMS HALVSATS. EXKL. FRÄMRE DEL 2100
                            Här anges bara upp till 88 men de har säkerligen andra system

Annars har mekonomen.se ett förnämligt söksystem där du knappar in regnumret och får upp tillgängliga reservdelar.

januari 23, 2003 kl. 20:16 #82879

Tror att ray har slutat med sina system till tidiga 900. Men att göra ett eget system är otroligt lätt. 2″ är att föredra. simons långa dämpare samma som sitter på v4ans sportsystem i mittenprecis efter katten. Sen simons stora ovala dämpare i svängen precis före bakaxeln.
                              Om du har katt kan man gå ner i storlek på bakre dämparen.

Måtta på gamla systemet och se vilka vinklar det är. Beställ därefter grejor från ray, blir billigast så. Behöver man kompletera så är det bara att svänga in på micro

januari 24, 2003 kl. 10:52 #82880

kan man beställa från ray direkt? fick uppfattningen på hemsidan att dom inte sålde direkt till konsument. Nån som vet exakt vilka dämpare som används i halvsystemet? man kanske kunde bända ihop nåt liknande till lägre pris…
                                (studielånet dröjer ännu ett par veckor…

januari 26, 2003 kl. 16:04 #82881

Hejsan!
                                  Knalla in på en biltillbehörsfirma som säljer Simons, så tar dom hem det till dig!!
                                  ”Tobbe”

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.