Hur göra med balataremmarna med kapad fjäder?
- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-04-01 18:57 av truls herland.
-
FörfattareInlägg
-
Jag satt och “fintänkte” lite och blev lite orolig för, vi kan ta ett exempel.
Jag kör i en ganska stor rondell, så hastigheten kan hållas hyffsat hög. Om jag ökar hastigheten under sväng så bilen kränger mer kommer väl bakaxeln gå från att bägge hjulen hålls mot vägbanan hyffsat bra vinkel till att innerhjulets utfjädring plötsligt hindras varpå innerhjulet lyfter och andra hjulets vinkeln mot asfalten blir dålig. Jag får då kanske plötsligt? minskat grepp, får sladd och kör in en refug? Eller? 😉
Eller blir bilens krängning aldrig så “allvarlig” att detta är något att oroa sig över? Såg på en annan bil där de sågat lite i fjädertallriken och spännt ner fjädern med en slangklämma. Är detta nåt som kan funka?
jag kontrar då med att samma sak kan väl isåfall hända om du inte kapar fjädern? Om vi bortser från tyngdpunkten och har en anpassad rem till vald fjäder så borde det inte skilja nåt eftersom bakaxeln rimligen inte vet i vilken nivå karossen är.
Om bandet är i korrekt längd ( i förhållande till fjädern) så kommer uppförandet bli precis likadant oavsett fjäderlängd ?Det är tufft att simulera i hjärnan måste jag säga, men med bibehållet bra grepp bak är det kanske innerhjulet fram som tappar grepp?
Min bil har ju ingen krängningshämmare fram, kanske borde jag skaffa en sån?
Stefan: Det borde ju inte spela roll sett till stillastående bil, men körsättet ändras ju lite när jag leker rallykalle och med hårdare fjädring kan ta en kurva i ökad hastighet. Rörelseenergin 4-dubblas väl med dubblad hastighet, så en plötslig minskning i grepp kanske inte är lika uppenbar i standardskick, men kanske blir mer dramatisk vid högre hastighet? jag vet inte alls, hoppas på kunna få lite tips från expertsen 🙂
tror du inte att du överdriver situationen en aning kanske? Du kan rimligen inte vara den förste som sänkt en V4 och inte ens i skogen så gjorde dom nå makalösa förändringar så jag tror att du blir tvungen att köra nåt makalöst för att få de effekter du simulerar, kör du igenom rondellen i 150 kanske du får lätt på hjulet som du beskriver…………
Givetvis överdriver jag och är inte speciellt orolig. Det är ju inte som att jag kommer gasa upp till fullfart det första jag gör till första bästa kurva. Men kan ju vara bra att veta om det kan bli en lurig sladd om balataremmen dras åt föör snävt eller så 🙂
(när man talar om trollen, i ögonvrån ser jag Casino Royale där James Bond just flippade runt sin Aston vid en undanmanöver på asfalt. Han hade nog feljusterade balataremmar 😉 )
Jag är oxå mkt intresserad av frågan då jag precis kapat ett par framfjädrar och satt där bak på 95an.
På en hemsida som säljer Saabgrejor kan man läsa att de säljer balataremmar med rätt flexibilitet och att man genom att alltid ha fräscha remmar kan förbättra stabilitet och väghållning avsevärt.Min fråga är: Hur/när blir väghållningen bättre med en fräsch rem kontra en gammal rem och samtidigt överhuvudtaget? Vad är remmens egentliga uppgift mer än att se till att hålla bakaxeln på plats så att inte fjädern i värsta fall trillar ut?
Mvh
Christer
citat:
balataremmar med rätt flexibilitet och att man genom att alltid ha fräscha remmar kan förbättra stabilitet och väghållning avsevärt.Hur då?
Stålvajer funkar lika bra. Om inte tom bättre.
Sen är det en fråga vad som händer när när balataremmen tar imot på innerhjulet i en böj.
Vad händer med krängings-styvheten?
Någon som vet?Inte vet jag om detta spelar någon roll, men jag har alltid trott att remmarna bara var till för att så att säga hålla allt på plats, alltså, så att fjädern inte skulle hoppa av vid alltför inspirerad körning. På grund av detta antagande har jag använt läderrem, nylonrep och även ståltråd som fuling var inne på. Jag kan inte säga att jag upplevt någon skillnad i väghållning. Nu letade jag ju i och för sig inte efter någon skillnad, så det kan ju vara så att jag bara missat balata remmarnas förträfflighet, men…
Balataremmarna uppfyller allt en ganska viktig funktion. De är just utfjädringsstopp och det spelar ganska stor roll hur mycket man spänner dem. Gäller självklart främst vid hárd körning. En för mycket spänd rem kan gör att bilen kan vara lättare att rulla runt vid kraftigare ställ i högre hastigheter. Bakaxeln har dá inte den möjlighet att följa bilen och ena hjulet lyfts. Sedan fár den inte sitta för löst heller…
Hoppas inlägget gav lite i alla fall… :/
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.