Hur i hela friden får man bort…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Hur i hela friden får man bort…

  • Författare
    Inlägg
    • Hallå.

      Bruno behöver få en ny koppling, då den gamla blivit full av växellådsolja… Behövs en ny radialtätning också.

      För att lyfta ut motorn behöver man ta bort temperaturgivaren. Försökte med öppen bromsnyckel men den öppnar sig. Nästa försök var med en bra PU nyckel. Går inte. Har sprayat med rostlösare….

      IMG_1248
      IMG_1249

      Vågar man värma på den, eller hur gör man för att inte dra sönder givaren, eller gängan i toppen.

      Undrar Tor

        Någon som har något tips?

        Vågar man dra dit en rörtång?

        mvh

        Tor i Rönninge.

          mars 1, 2025 kl. 18:06 #520049

          Rustløser, varme forsiktig og lirke fram og tilbake til den løsner.
          Bruk ikke vold.

          Been a Saab owner since 1987.
          I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

          1960 93F
          1967 96 Monte Carlo 850
          1975 96 V4
          1989 900i 8V 5 dørs
          1992 900S 5 dørs
          2008 9-3 SC Aero ttid
          2009 9-3 SC tid

            Hallå Morten.

            Tack.

            Värmepistol eller gasolbrännare?

            Misstänker att värmepistol är bäst.

            Hur varmt vågar man värma till?

            100 grader, 200 grader?

            Tänker att det finns ju något som går inne i ledaren som går upp till temperaturgivaren.

            Eller skall man värma på topplocket?

            mvh

            Tor i Rönninge

              mars 2, 2025 kl. 17:58 #520075

              plocka bort topplocket och lägg allt åt sidan, behöver säkert en ny packning ändå.

               

                mars 2, 2025 kl. 19:47 #520077

                Hej Tor

                Jag vet inte om där är tillräckligt med plats men om du sätter bromsnyckel på plats igen och håller om den med en polygrip så att den inte öppnar sig är det kanske en lösning. Har hjälpt mig i några liknande fall. Men tyvärr brukar det vara svårt att komma åt.

                Mvh

                Ola

                 

                  mars 3, 2025 kl. 01:01 #520078

                  Håller med 97sonett. Om du inte redan lyckats få bort givaren kommer du nog ändå få ta bort topplocket när du dragit sönder tempgivaren och den måste borras bort…..

                  Ibland är mer jobb i slutänden mindre jobb…. liksom.

                    Hallå och tack för bra svar.

                    Testar lite försiktigt med att värma, och om det inte känns som om det skall lossna, så tar jag bort toppen. Inser att jag har en till liggande, eller rättare sagt hängande som ett konstverk på väggen 🙂

                    Håll tummarna att det går vägen.

                    Tor i Rönninge

                       

                      Så, då var det gjort. Mycket rostlösning, en värmepistol, en glad kamrat och koll på temperaturmätaren. En bra och tjock 14 nyckel med bra passning (inte Biltema) och inte 9/16 samt en liten hammare och ruckande gjorde susen på temperatur sensorn. Även svivlingen funkade bra, om man bara höll i lite med en spetstång.

                      Så, nu är den löstagen, alla skruvar hittade som håller fast motorn (fanns en under också…) så nu är det nästa steg i att byta koppling.

                      Noterade att det stod 25x48x13 på tätningen som satt i min växellåda, medan det står 25x48x10 på det som man köper från SAAB klubben. Någon som känner igen att det är en 3 mm bredare tätning på några lådor?

                      Nåja, nytt lamellcentrum, nytt urtrampningslager och två radialtätningar beställda.

                      Tor i RönningeTemperaturgivare-ute
                      Temperaturgivare-ute-2
                      Glad-kamrat-med-14-nyckel
                      Trasig-radialtatning

                        mars 5, 2025 kl. 21:38 #520103

                        Givaren innehåller eter. Värm max till 100 grader. Kontrollera genom att titta på visningen inne i bilen. Prova sedan ännu bättre nyckel – stor skiftnyckel. Om det går trögt är det det släpper använd rostolja och vrid fram/tillbaka. Viktigt att inte vrid av det smala rör som går från givaren. Följer givaren med vid vridning – knacka försiktigt ner givaren i muttern. Lycka till!

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.