Hur listar man ut vilken ABS-ring som är trasig?

Forum Modellspecifika forum 9000 Hur listar man ut vilken ABS-ring som är trasig?

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-11-04 13:21.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4807

    Janne Hagnell
    Moderator

    Min 9000 verkar ha två fel på ABS:en: Dels är en kabel glapp till höger bakhjul och det ska jag fixa men sedan hugger bromsen i låg fart och systemet kopplar ur då också. Har blivit upplyst om att det troligen är en ABS-ring vid ett hjul som spruckit och lurar systemet att hjulet står still (=låser). Frågan är hur jag listar ut på vilket hjul felet är? Har ingen lust att plocka loss och kolla på alla (mr Murphy lär fixa att det blir det sist kollade som är det rätta… 😕 )
    Funderar om det går att snurra hjulen ett i taget med en ohm-mätare inkopplad på sensorn och kunna se någon skillnad när sprickan passerar. Eller något annat förslag?

    #34414

    saabaero
    Deltagare

    Visst kan du ohm-mäta!
    Värdet ska ligga på ca 1000-1100ohm
    Du kan även mäta växelström, 0-12volt när hjulen roteras.

    Det kan räcka med att någon ABS-krans är skitig och/eller rostig för att det ska börja krångla.
    Ibland kan det bli bättre om man rengör kransen med stålborste och ev även filar till kuggarna så dom blir kantiga och distinkta igen.
    Även avståndet mellan givare och krans är viktigt för rätt funktion.

    Kan tipsa om en läsvärd tråd i ämnet
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=77910

    #31779

    @janne Hagnell wrote:

    Min 9000 verkar ha två fel på ABS:en: Dels är en kabel glapp till höger bakhjul och det ska jag fixa men sedan hugger bromsen i låg fart och systemet kopplar ur då också. Har blivit upplyst om att det troligen är en ABS-ring vid ett hjul som spruckit och lurar systemet att hjulet står still (=låser). Frågan är hur jag listar ut på vilket hjul felet är? Har ingen lust att plocka loss och kolla på alla (mr Murphy lär fixa att det blir det sist kollade som är det rätta… 😕 )
    Funderar om det går att snurra hjulen ett i taget med en ohm-mätare inkopplad på sensorn och kunna se någon skillnad när sprickan passerar. Eller något annat förslag?

    Hej igen!
    För att se kransen med ögonen är det nog lättast att släppa på navmuttern och lossa navet från fjäderbebet för att kunna ”vika ut” navet (ska gå utan att lossa styr och spindelled) och på så sätt trycka hela drivaxeln mot växellådan då blottas ju kransen. Det är ju inte mycket skruva men det kan ju vara lite ”lirkigt”…
    Lycka till!

    #34566

    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack så mycket! Det var mycket matnyttigt där. Vet du (eller någon) vad bilen ger för felkod om det är kuggkransen som spökar? Blir det samma som när kontakt till sensorn saknas, tro?

    #34568

    saabaero
    Deltagare

    @janne Hagnell wrote:

    Tack så mycket! Det var mycket matnyttigt där. Vet du (eller någon) vad bilen ger för felkod om det är kuggkransen som spökar? Blir det samma som när kontakt till sensorn saknas, tro?

    Ja du få felkod på sensorn.

    #34569

    Janne Hagnell
    Moderator

    Har jag tur (typ… 😕 ) så får jag då två sensorfel, ett är den trasiga kablen vänster bak och den andra bör vara den krånglande ringen. I bästa fall…

    #34572

    saabaero
    Deltagare

    Inte säkert du får fram båda felen samtidigt vid felkodsavläsning.
    Systemet släpper bara fram den allvarligaste koden tills den är reparerad och först då kommer nästa fram.
    Felkoderna är inte heller helt pålitliga, dock beroende på vad som krånglar…

    Hjulsensorer brukar vara enkla att få ordning på :CH

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng