Hur många Saab 99 turbo finns i Sverige?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Hur många Saab 99 turbo finns i Sverige?

Detta ämne innehåller 16 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-07-19 21:37.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4490

    erik satre
    Deltagare

    Som sagt: skulle vilja veta hur många som finns inregistrerade kvar. Hur många förserieturbor från 1977 som finns vore extra kul att veta.

    #29844

    bollman
    Deltagare

    Jag kan inte söka efter 2006, men det lär väl inte fallit ifrån så värst många efter 2006, de som hade en då lär väl behållt dem?
    Ge mig ett chassienummer från 77/78 så jag vet hur de skall se ut så kan jag prova 🙂

    #29892

    gv8
    Deltagare

    Har en svart 99Turbo-78 med ch.nr 99781010022.
    Hoppas att det kan vara till hjälp i sökandet.

    #29895

    topponaut
    Deltagare

    @bollman wrote:

    Jag kan inte söka efter 2006, men det lär väl inte fallit ifrån så värst många efter 2006, de som hade en då lär väl behållt dem?

    Tyvärr har det nog inte så…
    Många är tyvärr rostiga vrak eller enbart identitetsbrickor.
    Två blåa sedanturbo från -80 har gått till PlåtValhalla sedan 2006… Och då fanns det ca 26 st kvar bara…
    Av dessa blå är strax över 10 st i någorlunda bra rullande skick, några under renovering.

    Lika många Carminröda är borta sedan 2006/ungefär lika många kvar som de blå.

    Dessutom försvinner de flesta utomlands om de kommer ut till försäljning.

    För några år sedan (2009) räknade vi med att det totalt fanns ca 50 st kvar i Sverige i någorlunda bra skick (1978-1980).

    #29906

    m l norrkoping
    Deltagare

    Kan ge lite fäska uppgifter från bilregistret uttagna 22/6 2011 gällande Saab 99 Turbo av 1978 års modell.
    Saab 99T -78 modellkod SA1049 26 st. i trafik och 179 st. avställda.
    Saab 99T -78 modellkod SA1048 (med sollucka) 2 st. i trafik och 12 st. avställda.

    Sedan förra gången jag kollade samma uppgifter 2007 har det försvunnit 5 st. ur registret av -78 års modell.

    Sedan kan det nog finnas bilar med andra modellkoder p.g.a. monterade drag, eftermonterade takluckor eller import? Osäker på detta.

    Saab 99T hälsningar
    Magnus Lindberg
    Norrköping

    #29807

    tibby
    Deltagare

    Jag kommer ihåg min första kontakt med SAAB 99 Turbo (vilket också födde mitt intresse för bilmodellen som helhet). Det var på ett renoveringsobjekt på ett skrotupplag i Örnsköldsvik jag hittat sensommaren 2006. En kardinalröd coupé med ganska fin kaross, klädseln var i nyskick under överdragsklädseln och bilen luktade oslipad diamant lång väg.

    Vad ville säljaren ha för den? 1500kr.

    Vad hände när jag tänkte slå till? Han meddelade att han sålt iväg den till någon mindre ort i inlandet, till en person som skulle bygga om den till en dragster.

    Jag var helt förkrossad och detta formade mina åsikter kring bilhistoria i allmänhet och gamla SAAB:ar i synnerhet.

    #29909

    erik satre
    Deltagare

    Tack för svar! Vad skiljer mellan de olika modellkoderna för år -78? Hur många förserieturbor kan det finnas, tro?

    Mvh Erik

    #29913

    bovy
    Deltagare

    Hej.

    @M L Norrköping wrote:

    Kan ge lite fäska uppgifter från bilregistret uttagna 22/6 2011 gällande Saab 99 Turbo av 1978 års modell.
    Saab 99T -78 modellkod SA1049 26 st. i trafik och 179 st. avställda.
    Saab 99T -78 modellkod SA1048 (med sollucka) 2 st. i trafik och 12 st. avställda.

    Sedan förra gången jag kollade samma uppgifter 2007 har det försvunnit 5 st. ur registret av -78 års modell.

    Sedan kan det nog finnas bilar med andra modellkoder p.g.a. monterade drag, eftermonterade takluckor eller import? Osäker på detta.

    Saab 99T hälsningar
    Magnus Lindberg
    Norrköping

    @Från gamla forumet wrote:

    @M L Norrköping wrote:

    Postat av: M L Norrköping

    Kollade upp antalet Turbo 78:or med bilregistrert. Nyfiken eftersom jag själv har en sådan. Svaret blev 070806 enligt nedan:

    Saab 99 Turbo Combicupé med sollucka årsmodell 1978 modellkod SA1049
    Svar: SA1049 (1978) 208 st varav 194 st avställda.

    Saab 99 Turbo Combicupé utan sollucka årsmodell 1978 modellkod SA1048
    Svar: SA1048 (1978) 16 st – alla avställda.

    Magnus Lindberg
    Norrköping

    @bovy wrote:

    När det gäller SA1048 så stämmer det bra med 16 st. Av dessa är 11 MRÖD och 5 SVART. En av dessa 16 har FRIKTIONSMÄTNINGSAGGREGAT.

    Jag kollade upp den enklaste, SA1048 (99t -78 utan taklucka), och det stämmer att två av dessa har gått ur registret sen sist. Den bil med friktionsmätningsaggregat kan jag inte hitta längre. Bilarna som har försvunnit bör vara BZM 408 och BZU 485, båda cardinalröda. Det lämnar 9 cardinalröda och 5 svarta kvar i livet. Det är sant att två av dessa bilar är i trafik, dock är det bara en av dessa som faktiskt är godkänd av SBP.

    /Martin

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #29914

    Lollo
    Deltagare

    Min gamla rullar än iaf, den har dock taklucka.
    En för serie bil som hette ENX879 är expoterad till norge iaf, är nog 6-7 år sedan.
    //Lollo

    #29915

    counterparts
    Deltagare

    Sannolikt kommer en svart SA1049 utställningsbil
    försvinna till utlandet snart…
    I nya teknikens värld special finns en uppdaterad
    pris/värdenyckel på vad priserna ändrats till.

    Skeptisk till att svenskar vill betala på den nivån-
    även om den faktiskt ÄR dagens verklighet…

    #29916

    topponaut
    Deltagare

    @erik Sätre wrote:

    Hur många förserieturbor kan det finnas, tro?

    Mvh Erik

    Eftersom förseriebilarna har EMS/GLE/GL-identiteter är det svårare att spåra dessa.

    Tittade i senaste mumret av ”Klassiska Bilar, nr 5 2011” som ges ut av Teknikens Värld. Där har de ett reportage/köpguide om just 99 Turbomodellen.
    För en bil i dåligt bruksskick ligger de över 40.000 kr och för en bil i toppskick går de upp mot 150.000 kr.
    Fast man kan ju ha tur och få tag i ett exemplar från någon säljare som inte vet vad de är värda…
    (Har sett att några varit ute till försäljning för runt 60.000 kr trots att de verkat mycket fina).

    Friktionsbilen behöver väl inte vara registrerad och inne i systemet om den bara används inom det inhägnade område som en flygplats är, eller?

    #29917

    peppes
    Deltagare

    @topponaut wrote:

    @erik Sätre wrote:

    Hur många förserieturbor kan det finnas, tro?

    Mvh Erik

    Eftersom förseriebilarna har EMS/GLE/GL-identiteter är det svårare att spåra dessa.

    Tittade i senaste mumret av ”Klassiska Bilar, nr 5 2011” som ges ut av Teknikens Värld. Där har de ett reportage/köpguide om just 99 Turbomodellen.
    För en bil i dåligt bruksskick ligger de över 40.000 kr och för en bil i toppskick går de upp mot 150.000 kr.
    Fast man kan ju ha tur och få tag i ett exemplar från någon säljare som inte vet vad de är värda…
    (Har sett att några varit ute till försäljning för runt 60.000 kr trots att de verkat mycket fina).

    Friktionsbilen behöver väl inte vara registrerad och inne i systemet om den bara används inom det inhägnade område som en flygplats är, eller?

    jo sjutton, den såg jag oxå!
    Nån stolle i östersund som sålde en röd 78
    tokbilligt.
    En sån hittar man inte
    igen?!

    Nån som vill byta en 99 – 900turbo (tidig)
    mot en v4 jubbe??
    Bara kollar 🙂

    hilsen!

    #29918

    topponaut
    Deltagare

    @peppes wrote:

    @topponaut wrote:

    @erik Sätre wrote:

    Hur många förserieturbor kan det finnas, tro?

    Mvh Erik

    Eftersom förseriebilarna har EMS/GLE/GL-identiteter är det svårare att spåra dessa.

    Tittade i senaste mumret av ”Klassiska Bilar, nr 5 2011” som ges ut av Teknikens Värld. Där har de ett reportage/köpguide om just 99 Turbomodellen.
    För en bil i dåligt bruksskick ligger de över 40.000 kr och för en bil i toppskick går de upp mot 150.000 kr.
    Fast man kan ju ha tur och få tag i ett exemplar från någon säljare som inte vet vad de är värda…
    (Har sett att några varit ute till försäljning för runt 60.000 kr trots att de verkat mycket fina).

    Friktionsbilen behöver väl inte vara registrerad och inne i systemet om den bara används inom det inhägnade område som en flygplats är, eller?

    jo sjutton, den såg jag oxå!
    Nån stolle i östersund som sålde en röd 78
    tokbilligt.
    En sån hittar man inte
    igen?!

    Nån som vill byta en 99 – 900turbo (tidig)
    mot en v4 jubbe??
    Bara kollar 🙂

    hilsen!

    Dock måste jag säga att det börjar finnas några bilar som det pågår renovering på som kommer bli mycket fina, så alla dessa som inte är påställda är inte ”lik”.
    Tyvärr stannar väl ett och annat projekt av då det är svårt att hitta delar. Då SAAB-klubben jobbade på att köpa delar till 93/95/96 skrotade SAAB ut alla 99-delar.
    En av mina vänner fyllde i mitten av 80-talet upp en kontainer med el-styrda ytterbackspeglar till 99 och den skickades till skrotning. Det var nog många 99-delar som gick det ödet till mötes… 👿

    #27974

    wallero
    Deltagare

    det är väl dags för ssk att börja nytillverka delar till 99 å 900 i samma skala som dom tillverkat delar till v4 orna å 2 taktare mm
    så kommer renoveringar i gång på riktigt
    mvh

    #29941

    erik satre
    Deltagare

    Det var jag som sålde den röda, köparen hämtar den nästa vecka och jag har grym separationsångest. Skulle vilja häva försäljningen då jag verkligen vill ha den kvar, men så kan man ju inte göra…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng