Hur märker man om turbon inte funkar?

Forum Modellspecifika forum 9000 Hur märker man om turbon inte funkar?

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-08 20:35.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22100

    saaaba
    Deltagare

    Jag har en 9000 cse 2,3t-97 auto och tycker att den förlorat kraft, är inte lika pigg, känns det som. Det låter lite konstigt framtill nere vid turbon eller grenröret eller var det kan komma från, typ som om det läcker från nånstans. Bilen i övrigt går bra, inga problem, men det känns inte som det brukar. Man brukar ju höra vinet från turbon när den laddar men jag tycker inte jag hör det, kan det vara turbobyte på G???

    #157285

    saabcustom
    Deltagare

    Testa åtgärd 1A när det gäller turbomotorer, kolla att alla småslangar typ vakuum å sånt, är hela och fina och sitter där dom ska.

    / Kenth

    #157288

    saabaero
    Deltagare
    saaaba wrote:
    Jag har en 9000 cse 2,3t-97 auto och tycker att den förlorat kraft, är inte lika pigg, känns det som. Det låter lite konstigt framtill nere vid turbon eller grenröret eller var det kan komma från, typ som om det läcker från nånstans. Bilen i övrigt går bra, inga problem, men det känns inte som det brukar. Man brukar ju höra vinet från turbon när den laddar men jag tycker inte jag hör det, kan det vara turbobyte på G???

    Det är inte så att den tappar all kraft vid ett visst varvtal?
    I så fall skulle jag misstänka att avgassystemet är igensatt. Det brukar ge effektförlust och mystiskt avgasljud.

    #157294

    saaaba
    Deltagare

    Ja, får kolla alla slangar.

    Nej, den tappar inte all kraft vid ett speciellt varv, den är mer trött liksom, känner inte den där kraften som var förut (inte för att det var en hästspark direkt, men mer än nu)
    känns mer som en vanlig bil utan turbo.
    För ett tag sen så kom det ut ludd från avgassystemet, kan det vara sånt som satt sej ivägen i röret kanske?

    Men som sagt, hör inte det där vinet heller som fanns där förut.

    Vad händer om nu turbon skulle ge med sej, märker man nått speciellt eller blir den bara segare, som typ min;/ fast man kan köra utan att byta den?

    #157295

    saabcustom
    Deltagare

    Jag röstar för en avgaskoll iallafall. Det kan mycke väl vara igensatt, speciellt om det har avgett ludd 😉 Gav i vårt fall en allmänt slöare bil (En AeroT16 som bara gjorde 110km/h till slut…)

    Testa det som vi gjorde på grabbens bil. Koppla bort avgassystemet (=fritt utblås) och dra en kort repa. Full kupé-fläkt rekommenderas… Kul test och, inte minst, uppskattat av grannarna 🙂

    En tråkigare variant är att koppla loss systemet och provblåsa…

    Om det är igensatt så kan det antingen vara en sönderrostad dämpare eller att katalysatorn har gått lite sönder och cellerna ligger som en propp. Det har vi oxo varit ut för på familjens enda Volvo (en Volvo 750 !).

    Lycka till / Kenth

    #157798

    erik
    Deltagare

    Jag hade samma fel på min 9000 t -96 och även en aero -94 och det var låsklippset som håller axeln från wastegateklockan som rostat sönder och axeln hade lossnat från turbon. Wastegateventilen stod då öppen och det blev inget laddtryck..Kan vara felet..(Sätt dit en låssprint till bygeln från bromsbeläggen fram 99/900 75-87)

    Mvh Erik..

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng