Hur modellbestämmer man växellådan?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hur modellbestämmer man växellådan?

  • Detta ämne har 14 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-19 14:53 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #426851
    mange
    Deltagare

    Hej, jag har köpt en gammal rallycross/folkrace v4 som jag har plockat motorn ur.
    Den gamla ägare säger att det är en 6:35 i den, mer visste han inte.
    Hur kollar jag att det stämmer?
    Finns det någon efterfrågan på en sådan?

    #426855
    sonettlll
    Deltagare

    Enklast är att plocka av kopplingshuset, slutväxeln är stämplad med antal kugg, std drevsatsen har ett tunt plåtdrev med en kugg mer på mellanväxeln som du kan se bakom slutväxeln, plåtdrevet är för att dämpa slammer, saknas plåtdrevet får du räkna kuggar, std- 22/40kugg, spec1-25/41, spec2- 27/38.
    Hur ser växellådshuset ut, slätt-ribbat, aluminium-gjutjärn. Ev. diffbroms.
    Alla tävlingsdelar har ett värde, dom tillverkas inte längre.Mats

    #426856
    mange
    Deltagare

    Huset är ribbat aluminium och den verkar vara svetsdiffad. Får operera lite ikväll och räkna kuggar

    #426880
    mange
    Deltagare

    Någon här som som kan berätta hur jag lossar kopplingshuset? Jag måste erkänna att jag vill mer än jag kan ☺️

    #426881
    sonettlll
    Deltagare

    Har du tagit bort drivknutarna? Dom hålls kvar av en låsring inne i lådan, ta en kofot och bryt lite, så hoppar drivknuten ut.
    Själva kopplingshuset är limmat, ingen packning, milt våld så lossar det från lådan.
    Försök få tag i SAABs verkstadshandbok för v4, det är en mycket bra lärobok, köpte min -76, är fortfarande bra att ha ibland. Mats

    #426883
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Lite intressant om Saabs växellådor. Källa: Saabveteranerna

    http://www.saabveteranernatrollhattan.com/Arkiv/Josef_SAABhistoria.htm

    /B

    #426898
    mange
    Deltagare

    Själva kopplingshuset hade jag våldat loss men knutarna jävlades lite mer.. Nu vet jag vad ska göra så det är bara på det igen!
    Och just det, verkstadshandbok har jag, som jag har lånat ut…
    Stort tack för hjälpen

    #426918
    mange
    Deltagare

    Sådär ja, har räknat kuggar nu och det verkar vara en spec 1 om jag har räknat på rätt ställe?
    Nästa fråga, sälja eller montera in i bilen? Motorn är en 1815 enkelblås, 7,6 kam, weber 40 med standard låda
    Tänkt som busbil!

    #426919
    sabbe
    Deltagare

    Hur många kuggar var det på pinjongen?

    Sabbe

    #426920
    mange
    Deltagare

    Den har 6 kuggar, ser dock lite sliten ut..

    #426936
    sonettlll
    Deltagare

    Grattis! Till den motorn behövs nog den täta lådan för att utnyttja motorn.
    Sliten slutväxel får man nog räkna med, mät upp kuggspelet innan du börjar använda den,
    för stort kuggspel är farligt och skvallrar om bakre pinionlagrets kondition.
    Använd bra olja i lådan.
    Satt där en svetsdiff? Endast lämplig på is.Mats

    #426938
    mange
    Deltagare

    Satt en svetsdiff men har en r-diff, tror jag det heter.. Den ska skruvas ihop, vet du om fjädrarna ska spännas och isåfall hur mycket?

    #426955
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Lite bilder för de som funderar över R-spärren.

    r-sparr

    sparren

    r-sparrbild

    /B

    Bilagor:
    #426973
    sonettlll
    Deltagare

    Har faktiskt haft en R-spärr, första generationen med klokoppling till diffhuset.
    Hoppas du har en lika som på bilden, med ett antal runda stift som kopplar ihop delarna.
    Du får spänna den på känn, spänner du mycket drar det bra, men bilen blir bändig i ratten.
    Viktigt att hålla beläggen fria från olja och fett, och att spänna lika runt om.
    Nr 12 på skissen är en gummislang, skulle placeras i 90graders vinkel mot pinnen i drivknuten som fjäder
    för att inte hela knuten skulle åka ut. Detta hände mig, då vreds klokopplingen sönder.Mats

    #427054
    sabbe
    Deltagare

    Lyft ett framhjul och det andra kvar på marken.
    Vrid centrummuttern, på hjulet i luften, med en momentnyckel.
    Justera muttrarna vid fjädrarna så momentet blir lagom för körsättet.
    Jag hade ca 80 Nm på landsväg.
    I drivklockan hade jag en hård gummikloss som höll in drivklockan mot vxllådan.
    Man kan behöva knacka ner bottenplåten under lamellhuset så det blir lite frigång där.

    Sabbe

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 11 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 år, 11 månader sedan av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng