Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Hur modellbestämmer man växellådan?
- Detta ämne har 14 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-19 14:53 av .
- FörfattareInlägg
- 15 februari, 2017 kl. 15:17 #426851
mange
DeltagareHej, jag har köpt en gammal rallycross/folkrace v4 som jag har plockat motorn ur.
Den gamla ägare säger att det är en 6:35 i den, mer visste han inte.
Hur kollar jag att det stämmer?
Finns det någon efterfrågan på en sådan?15 februari, 2017 kl. 17:24 #426855sonettlll
DeltagareEnklast är att plocka av kopplingshuset, slutväxeln är stämplad med antal kugg, std drevsatsen har ett tunt plåtdrev med en kugg mer på mellanväxeln som du kan se bakom slutväxeln, plåtdrevet är för att dämpa slammer, saknas plåtdrevet får du räkna kuggar, std- 22/40kugg, spec1-25/41, spec2- 27/38.
Hur ser växellådshuset ut, slätt-ribbat, aluminium-gjutjärn. Ev. diffbroms.
Alla tävlingsdelar har ett värde, dom tillverkas inte längre.Mats15 februari, 2017 kl. 17:46 #426856mange
DeltagareHuset är ribbat aluminium och den verkar vara svetsdiffad. Får operera lite ikväll och räkna kuggar
16 februari, 2017 kl. 13:49 #426880mange
DeltagareNågon här som som kan berätta hur jag lossar kopplingshuset? Jag måste erkänna att jag vill mer än jag kan ☺️
16 februari, 2017 kl. 14:07 #426881sonettlll
DeltagareHar du tagit bort drivknutarna? Dom hålls kvar av en låsring inne i lådan, ta en kofot och bryt lite, så hoppar drivknuten ut.
Själva kopplingshuset är limmat, ingen packning, milt våld så lossar det från lådan.
Försök få tag i SAABs verkstadshandbok för v4, det är en mycket bra lärobok, köpte min -76, är fortfarande bra att ha ibland. Mats16 februari, 2017 kl. 15:17 #426883Bengt Åkesson
DeltagareLite intressant om Saabs växellådor. Källa: Saabveteranerna
http://www.saabveteranernatrollhattan.com/Arkiv/Josef_SAABhistoria.htm
/B
16 februari, 2017 kl. 19:56 #426898mange
DeltagareSjälva kopplingshuset hade jag våldat loss men knutarna jävlades lite mer.. Nu vet jag vad ska göra så det är bara på det igen!
Och just det, verkstadshandbok har jag, som jag har lånat ut…
Stort tack för hjälpen17 februari, 2017 kl. 09:07 #426918mange
DeltagareSådär ja, har räknat kuggar nu och det verkar vara en spec 1 om jag har räknat på rätt ställe?
Nästa fråga, sälja eller montera in i bilen? Motorn är en 1815 enkelblås, 7,6 kam, weber 40 med standard låda
Tänkt som busbil!17 februari, 2017 kl. 12:10 #426919sabbe
DeltagareHur många kuggar var det på pinjongen?
Sabbe
17 februari, 2017 kl. 12:31 #426920mange
DeltagareDen har 6 kuggar, ser dock lite sliten ut..
17 februari, 2017 kl. 16:36 #426936sonettlll
DeltagareGrattis! Till den motorn behövs nog den täta lådan för att utnyttja motorn.
Sliten slutväxel får man nog räkna med, mät upp kuggspelet innan du börjar använda den,
för stort kuggspel är farligt och skvallrar om bakre pinionlagrets kondition.
Använd bra olja i lådan.
Satt där en svetsdiff? Endast lämplig på is.Mats17 februari, 2017 kl. 18:33 #426938mange
DeltagareSatt en svetsdiff men har en r-diff, tror jag det heter.. Den ska skruvas ihop, vet du om fjädrarna ska spännas och isåfall hur mycket?
17 februari, 2017 kl. 21:52 #426955Bengt Åkesson
Deltagare18 februari, 2017 kl. 08:58 #426973sonettlll
DeltagareHar faktiskt haft en R-spärr, första generationen med klokoppling till diffhuset.
Hoppas du har en lika som på bilden, med ett antal runda stift som kopplar ihop delarna.
Du får spänna den på känn, spänner du mycket drar det bra, men bilen blir bändig i ratten.
Viktigt att hålla beläggen fria från olja och fett, och att spänna lika runt om.
Nr 12 på skissen är en gummislang, skulle placeras i 90graders vinkel mot pinnen i drivknuten som fjäder
för att inte hela knuten skulle åka ut. Detta hände mig, då vreds klokopplingen sönder.Mats19 februari, 2017 kl. 14:53 #427054sabbe
DeltagareLyft ett framhjul och det andra kvar på marken.
Vrid centrummuttern, på hjulet i luften, med en momentnyckel.
Justera muttrarna vid fjädrarna så momentet blir lagom för körsättet.
Jag hade ca 80 Nm på landsväg.
I drivklockan hade jag en hård gummikloss som höll in drivklockan mot vxllådan.
Man kan behöva knacka ner bottenplåten under lamellhuset så det blir lite frigång där.Sabbe
- Det här svaret redigerades för 2 år, 11 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 11 månader sedan av .
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.