Hur mycket väger framändan på en saab 900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hur mycket väger framändan på en saab 900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hur mycket väger framändan på en saab 900
- Detta ämne har 10 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2007-11-19 00:28 av piin.
-
FörfattareInlägg
-
Hur många kilon går det ut på framhjulen på en saab 900? alltså hur mycket väger en saab 900 på framändan, någon som har koll?
Andra frågan en saab 99 GLE Combi-Coupé hur mycket väger den över framvagn, är det drygt samma som 900?
Tredje frågan, är det någon skillnad på framvagnen mellan en saab 99 GLE Combi-Coupé och saab 900
Fjärde fråga, när det någon skillnad på framvagarna mellan vanliga saab 900 och turbo modellerna, la dom till nått för den ökade toppfarten?
tack på förhand
Min 99 med B202i har 640 kg i framänden om det är till ngn hjälp.
900an har lite bredare mellan hjulen fram än 99an (10-20mm?), längre fjädringsväg samt annan övre infästning till stötdämpare.
Tror bara stötdämparna skiljer mellan “std”modellerna och turbomodellerna, ev. fjädrar?
/Krister K
När jag åker till Anderstorp, (Scandinavian Raceway), passerar jag Vägverkets kontrollstation för tunga fordon. Den ligger söder om Jönköping på E4:an. Då brukar jag stanna för att pinka och väga bilen, både hela bilen och bara framaxel och bara bakaxel. Tyvärr minns jag inte nu vad vikten är, eller hur viktfördelningen är. Lär visst finnas fler sådana vågar ute i landet?
Kortnos wrote:Fjärde fråga, när det någon skillnad på framvagarna mellan vanliga saab 900 och turbo modellerna, la dom till nått för den ökade toppfarten?tack på förhand
Turbochassie 900 = gasdämpare (även EMS hade turbochassie vissa årsmodeller, kanske alla?)
vanligt 900 chassie = oljedämpare
Fjädrar skiljer såklart i vanlig ordning beroende på utrustning (vikt) och höjd (turbochassiet var lite sänkt)I övrigt inga skillnader.
Ev skillnader för ökad toppfart skulle isåfall vara bromsar, men det var först 86-87 någongång som det kom ventilerade skivor till dom gamla bromsarna. Verkar som dessa bara finns på vissa av turbobilarna (export till varmare länder kanske?)Martin wrote:Det fanns också 900i16 med det sk GPI paketet som hade turbochassie från fabrik. Dvs krängningshämmare och kraftigare stötdämpare och fjädrar. Jag bruxar en sådan från 1989.Du känner igen dem bland annat genom lyxklädseln, tonade rutor och ofta AC.
Hade dom verkligen kränghämmarna från fabrik?
Det var väl bara Aero som hade dessa som standard (turbo hade det inte) ?
Övriga kränghämmare är väl monterade som original tillbehörMartin wrote:Javisst. Det brukar också finnas utanför SBP och diverse grustag.Våg hittar du som sagt i regel vid varje större grustag eller tex. Stena metalls anläggningar. En tårta brukar kunna “låsa upp” gubben som sköter vågen. Du har två vågar efter E4 i närheten där du bor men dessa är bara igång när lagen står där och dom tar knappast emot en tårta 😉
november 15, 2007 at 23:52 #114648Är man riktigt polare med lirarna på Bilprovningen så kan man, om man är snäll, få använda deras våg….
Har jag gjort !
/ Kenth
kan finnas möjlighet att tjuv-väga Kuusakoski. eventuellt ifall du har metallskrot du vill bli av med, åk dit och tjäna en hacka och parkera samtidigt på vågen 🙂
eventuellt så har även soptippar vågar, dock ej med mätardisplayen utomhus. men man kan ju alltid fråga.
men du kanske inte äger en 900 så då kan det ju bli svårt. då får någon annan hjälpa 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.