Hur? Öppna luftburk

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Hur? Öppna luftburk

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-09-29 08:20.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #435331

    Svenne Öberg
    Deltagare

    Hej. Om jag ska öppna luftburken för mer luft. Hur gör jag då? Det bästa sättet.
    Jag antar att det finns olika metoder beroende på trimningsgrad.
    Den här motorn behöver antagligen bara ”lite” mer luft för jag har monterat XPs tuning kit steg 1.

    #435335

    charlie101
    Deltagare

    Det beror ju på vad du vill, och har möjlighet att göra. Vill du inte offra orginalutseende på burken kan du tillverka en likadan pip med lite större diameter…Eller montera 2 pipar…eller korta av pipen så inloppsdiametern blir större…Är du intresserad av vetenskap och hårddata så kan du koppla in en presicions vacuummeter på luftburken och logga om det är något undertryck alls i luftburken och vilken belastning/varvtal det är, både utanför och innanför filtret. Det kanske räcker med att montera ett mer genomsläppligt filter, men orginalfiltrets storlek brukar vara tilltaget i överkant och släppa igenom mer än tillräckligt från fabrik för att kompensera lång tids bruk på dammiga vägar. Orginalfilter har bra kvalitet. Använd alltid hög kvalitet på filtret, ”racing” inspirerade små eftermarknadsfilter gör mycket liten nytta och motorn slits betydligt mer än man kan tro av damm som smiter igenom. Faktum är att mycket/det mesta av en motors slitage kommer av oren luft!

    • Det här svaret redigerades 4 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades 4 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades 4 månader, 1 vecka sedan av .
    #435341

    sabbe
    Deltagare

    Mät arean i pipen och arean i halsringen. Oftas är det ingen strypning i insugningspipen.
    För varm luft är sommartid oftast ett större problem.

    Sabbe

    #435347

    Svenne Öberg
    Deltagare

    Tack för svaren,
    Ni måste ha överseende att det här är frågor från en nybörjare, självklarheter kanske för många andra. Saken är så här att när jag har ”standard” munstycken I förgasaren så blir stiften ljusbruna. Med XPs steg ett kit så blir dom svarta, då tolkar jag det så att motorn behöver mer luft. Jag kan ha fel men detta känns logiskt. Så jag måste ju prova mig fram . Jag undrar bara hur ni brukar göra. Men vad ska jag utläsa av måtten på halsringen och pipen ”sabbe”..

    #435354

    sabbe
    Deltagare

    Om diametern i pipen är större än halsringen utgör pipen ingen luftstrypning. Låter som felbestyckning! Vilka munstycken har du i nu?

    Sabbe

    #435358

    Svenne Öberg
    Deltagare

    Jag har 140 huvudmunstycke och 50 tomgångsmunstycke till min 62a.
    Som XP Nicklas rekomenderar för att den ska gå bättre, inte trimma antar jag.
    Jag anser att jag märker skillnad, men den fyrtaktar lite vid låg belastning och stiften är inte bruna längre

    #435377

    charlie101
    Deltagare

    Du kan ju testa först med att ta bort locket på luftrenaren, att köra en kortare tid utan luftrenare gör ju inte så mycket, särskilt på en lågtrafikerad väg, eller efter en regnskur/i luft med hög luftfuktighet. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av förgasarbestyckning på SAAB motorer.

    • Det här svaret redigerades 4 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades 4 månader, 1 vecka sedan av .
    #435394

    sabbe
    Deltagare

    Gå ner till 135 som är orginal på årsmodell 60. Vad satt på denna motorn från början?

    #435395

    Svenne Öberg
    Deltagare

    Det satt 135 men jag har monterat ett 140 för att XP racing rekomenderar att man använder det för att motorn ska gå mjukare med bränsle med etanolinblandning och jag tycker att det blir så. Men stiften blir för mörka så jag vill försöka ge motorn lite mer luft.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.