Hur ser läget ut egentligen?

Forum / Övrigt / Allmänt / Hur ser läget ut egentligen?

Forum / Övrigt / Allmänt / Hur ser läget ut egentligen?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 26, 2011 at 08:36 #29287

      @Sten-Arvid Larsson wrote:

      Det sista som överger människan är hoppet! Tack för dina ord. Vi är en massa Saab-älskare som trots alla negativa tecken och uttalanden vägrar att att ge upp hoppet!
      Här vajar fanan högt ännu………………..

      Instämmer S-A! Tack för dina ord Truls!

      Det är egentligen ganska fantastiskt att detta lilla bilföretag uppe i Norden kan skapa så mycket känslor världen över. I samband med “Save SAAB”-kampanjen när Spyker gick in som ägare så fanns det kampanjer i länder där jag definitivt inte trodde att SAAB hade entusiaster men så var det. Fantastiskt! SAABägare måste vara väldigt märkeslojala.

      Lollo skrev: “Kommer nog tyvärr aldrig få råd med en ny SAAB”.
      Nej det gör nog inte jag heller men väl en bättre begagnad. Det hela är ju ett kretslopp där begagnatköparna är en viktig del för att det skall gå runt.

      En sak som man kan reagera mot är att Svenska regeringen INTE använder Svenska fordon. Det hade aldrig fungerat i t.ex Tyskland eller Frankrike. Kanke en skitsak i det hela men det ger i alla fall en viss indikation på att Sverige kör Svenskt. På regementet kör vi i alla fall Svenskt med både Volvo i olika modeller och SAAB 9-5 OG. På sektionen kör vi faktiskt 9000.

      Jag skall inte klaga på regeringen. Vi har ju den regering vi förtjänar (läs vissa har valt) men visst har en hel del uttalanden varit minst sagt korkade. Att pumpa in en massa pengar är kanske inte rätt lösning MEN man behöver ju inte försvåra för SAAB genom att hänvisa till en massa byråkratiskt “MumboJumbo”.

      Med hopp om en snabb lösning!

      /Bengt Å


      Bengt Åkesson
      bengt@akesson-motorsport.se
      Facebook

        juni 26, 2011 at 20:20 #29309

        jag tror det är riktigt kört denna gång
        tror inte saab kommer överleva detta.
        bevara de bilar som finns nu istället.
        mvh

          juni 28, 2011 at 21:40 #29409

          Vi får se…vi har iaf sålt vår 9-3SC idag och tänker leta efter likadan fast TTiD eftersom vi råkar köra lite mycket..så blir det om man väljer att bosätta sig i Kalmar! Hoppas att jag kan få fortsätta köpa Saab, det är inte så mycket annat som lockar som vardagsbil inte!

            juni 28, 2011 at 22:12 #29045

            De här mannen säger precis vad många tycker! Länk till klipp från SVT Väst.

            /B


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

              juni 28, 2011 at 22:29 #29046

              @Bengt Åkesson wrote:

              De här mannen säger precis vad många tycker! Länk till klipp från SVT Väst.

              /B

              Härligt med någon som säger ifrån! Typiskt att journalisten var tvungen att avsluta med en negativ kommentar när mannen lyckats få till en någorlunda positiv känsla!

                juni 28, 2011 at 22:39 #29047

                ja, den slutklämmen från journalisten bevisade ju bara vad mannen sa under intervjun – sabotera sabotera, istället för att hjälpa till, som man gör i andra länder… Sitter nog en hel del industrifolk ute i europa och skrattar åt sverige, vad gäller vår förmåga att sänka deras konkurrenter åt dem…

                  juni 29, 2011 at 07:49 #29415

                  Ja kommentarerna på SU om Reinfeldt och svenska regeringen är ju inte fagra 🙂

                  Men nu går det framåt i alla fall. Fastighetsaffären klar och Antonov överens med GM.

                  “Saabs tidigare ägare, amerikanska General Motors, har ändrat sig och ger nu klartecken för ryske Vladimir Antonov att bli delägare i biltillverkaren. Det skriver Dagens industri på onsdagen.”
                  http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=290149&rlt=0&pid=239079__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

                    juni 29, 2011 at 08:02 #29416

                    Ägandeskapet i vårt käre Saab börjar se något rörigt ut, Müller, Kina 1, Kina 2 , (ev) Antonov. Men allt för att rädda Saab :AP :AP :AP ! Men om nu EIB godkänner Antonovs köp innebär det då att GM är helt ute ur bilden då? Det står “tar över en konvertibel (What ever that means)” är det någon typ av ägardel som GM haft kvar bara för att ha något att säga till om då tro?

                      juni 29, 2011 at 08:32 #29303

                      Läser man på SU i kommentarerna så verkar det som att Antonov tar över GM:s del i Saab, om jag fattar rätt. Det vore ju också logiskt, det blir som du skriver lite märkligt när ägarandelarna sammanräknade börjar bli mer än 100%.

                        juni 29, 2011 at 11:36 #29421

                        Får väl betona att Svenska Saabklubben är opolitisk och att vi inte diskuterar politik, det hör inte hemma här. Så inte heller åsikter om Robert Collin. Med detta sagt ett tips om en i mitt tycke läsvärd artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13247302.ab

                          juni 29, 2011 at 23:09 #29437

                          @phermansson wrote:

                          Får väl betona att Svenska Saabklubben är opolitisk och att vi inte diskuterar politik, det hör inte hemma här. Så inte heller åsikter om Robert Collin. Med detta sagt ett tips om en i mitt tycke läsvärd artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13247302.ab

                          Och med denna komentar så dödar vi effektivt (eller lägger locket på) en ganska intressant tråd med ganska bra inlägg både för , emot och med hopp och lite tvivel. Personangrepp eller utpekande av person är dock aldrig ok.
                          Men snälla, städa hellre i trådarna än bara alltid dra fram klubbens inriktning som opolitisk.
                          Jag tror tex inte att Bengt och jag har samma politiska åskådning men vi är r’örande överens om saabaffärens taskiga hantering och urusla mediebevakning.
                          Min personliga åsikt är att svenska saabklubben oftast är för bleka i sitt sätt att stödja vårt kära märke och jag har mer än en gång under de gångna turbulenta åren knutit näven i fickan då vi (och jag menar vi) är för tama i vårat stöd till saab.
                          Det behöver inte alls handla om politik att visa sitt missnöje över hur seegt alla beslut ska gå. Det spelar ingen roll vilken partifärg eller övertygelse man har.
                          Kag tycker också att herr Mullers väga´r ibland är outgrundliga men låt han hållas. Han verkar vara en grymmking p¨å att hitta slantar i alla fall

                          Med hopp om en fortsatt diskution med sjust ton och stil men ändå högt i “tak”

                          // Thomas

                            juni 30, 2011 at 05:00 #29439

                            Så behöver det väl inte bli? Vi kan diskutera hur det sköts av myndigheter och andra, men det är så lätt att det glider över till att handla om höger/vänster, rött eller blått. Sen får ju jag som styrelseledamot tänka mig för en extra gång när det gäller sånt här.
                            Visst ska vi ha det högt i tak, det var inte menat att döda en intressant tråd…

                            Och så får vi glädjas åt att ett nytt lån är klart och att lönerna till de Saabanställda är utbetalda :AP

                              juni 30, 2011 at 17:34 #29455

                              Har aldrig tvekat en sekund när jag bytat bil men vad har hänt med svensken, läs komentarerna i media
                              så är det inte svårt att förstå att det går illa för SAAB . Har vid flera tillfällen blivit påhyvlad reklam
                              från andra märken utan att jag bett om de, jag har även tagit kontackt med några och fått svaret när
                              jag sagt attjag kör SAAB och tänker fortsätta med de. Om det finns några att köpa när det blir dags ?
                              Att det är tveksamt om 😐 man byter in de märket i fortsättningen, dom tjänar inga pengar på att sälja en
                              begagnad sådan. Däremot BMV,Audi,WW och en del andra märken går att sälja.Med den lilla skara som är
                              SAAB trogna kan man inte hålla en fabrik igång.Hur många nya SAABar går i andra länder just nu, inte många. Skulle frågan om SAABs framtid ställas till Svenska folket. myndigheter, politiker mm tror jag att
                              svaret skulle bli negativt just nu. Men hoppet är ju det sista som överger en SAABfantast, så låt oss ha
                              den tron kvar, blir det inte så skall jag ta fram en öl av bästa sort och dricka den ur mitt SAABglas.
                              Ingemar.

                                juni 30, 2011 at 22:30 #29466

                                Jag kommer att köra min allra nyaste Saab till jobbet imorgon; en 9000CD2.3.
                                Om inte batteriet lagt av.

                                I så fall blir det V4. 😎

                                  juli 3, 2011 at 18:07 #29537

                                  Intressant vad tyst det blivit i media om Saab nu. Det enda jag hittat på aftonbladet är en motorrecension på 9-4x. Längst ner med!

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 67 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.