Hur ser läget ut egentligen?

Forum Övrigt Allmänt Hur ser läget ut egentligen?

  • Detta ämne har 66 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2011-09-19 11:37 av .
Visar 7 inlägg - 61 till 67 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32010
    phermansson
    Deltagare

    Nja kanske. Enligt dagens pressmeddelande för man diskussioner med flera parter parallellt med rekonstrukionsspåret. Facken (Löfven, Metall tror jag sa det) säger sig veta nått är så intressant så att de avvaktar med konkursansökan. Så än finns det hopp!

    #32018
    cabtt
    Deltagare

    Saabaffär närmare godkännande i Kina??

    Låter positivt…. men hinner och får dom??

    Länk till DN:
    http://www.dn.se/ekonomi/saabaffar-narmare-godkannande-i-kina

    #32220
    hotrodder
    Deltagare

    Jag sållar rätt friskt blan pressens negativa bild av Saab och försöker ”läsa mellan raderna” Har innerst inne hela tiden haft en tanke att det här går vägen och att VM oavsett vad pressen skriver har ”Saabandan” Hur som helst i Expressen (av alla tidningar) hittar jag detta som verkligen var läsvärt och ger en hel del eftertanke, vi kan bara hoppas…

    Saxat ur Expressen
    Glöm kronofogden, en stilla­stående fabrik och konkurs­ansökan – Saabs framtid avgörs av den kinesiska reform­kommissionen NDRC och Kinas tolfte femårsplan.
    Det handlar om super­departementet som efter ­utdragna processer gett klartecken till Peugeot, Citroën och Volkswagen.
    Samtidigt har kinesiska före­tag förhindrats att göra ­affärer med BMW och GM för att master­planen ska följas och ­kineserna inte ska tappa ­ansiktet.

    All makt över företagen i Kina utgår från den kinesiska reformkommissionen NDRC i Peking. En sluten och hemlighetsfull sammanslutning av de mest betydelsefulla politikerna i Kina.
    – Det är den viktigaste myndigheten vid sidan av partiets politbyrå, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund som nyligen kommit ut med boken ”Kina – den nygamla supermakten”.
    Han kallar NDRC ”ett superdepartement”, med representanter från det vanliga finansdepartementet och en rad andra departement.
    – Det är den viktigaste myndig­heten som väljer ut nyckelsektorer och bestämmer hur investeringar ska fördelas och styr över lokalisering och ägande. Det är spindeln i nätet för den ekonomiska strategin.
    Sveriges ambassadör i Kina, Lars ­Fredén, träffade på uppdrag av närings­minister Maud Olofsson representanter för NDRC under tisdagen för att informera om Saabkrisen och försäkra sig om att alla fakta ligger på bordet inför det kinesiska beslutet om ett samarbete mellan den svenska biltillverkaren och Youngman/Pang Da, men efteråt hade inte Olofssons med­arbetare några positiva ny­heter att berätta om och näringsdepartementet ville inte ens uppge om ambassadören tagits emot av en högre eller lägre tjänsteman på NDRC. Saab uppgav dock att NDRC gett ett godkännande på ”lokal nivå”.

    Saab är inte den första biltillverkaren som stått på kö hos reformkommissionen för att komma in på världens största bilmarknad.
    I juli förra året kom Peugeot och Citroën överens med kinesiska Changan om att starta ett gemensamt bolag i Kina för tillverkning och försäljning av bilar. Att Peugeot och Citroën, till skillnad från Saab, har hybridbilar i sitt modellprogram talade till deras fördel eftersom NDRC vill främja miljövänliga bilar i allmänhet och hybrider i synnerhet.
    Peugeot och Citroën kom också till Kina med en rejäl påse pengar och bolaget som bildades tillsammans med Changan fylldes på med 4,5 miljarder kronor och ytterligare 9,4 miljarder ska investeras i tillverkning och försäljning.
    13,9 miljarder kronor och två tunga biltillverkare med rätt hybridbilar i modellprogrammet hjälpte inte för att få ett snabbt beslut – Peugeot och Citroën fick vänta i ett år på reform­kommissionens godkännande som kom först nu i juli. Prövningen har varit detaljerad och noggrann och NDRC har flera gånger ifrågasatt kalkyler och nytta för Kina i planerna.
    Kina står inte med öppna armar och välkomnar utländska investeringar – långt från alla får klartecken från NDRC som beskrivs ha en kräsen och kaxig attityd. Hela Kina bedöms vara alltmer svårflörtat för utländska investerare. För kineserna är det viktigt att inte tappa ansikte i dåliga affärer och därför prövar NDRC noga om ett samarbete mellan en kinesisk och utländsk aktör har förutsättningar att lyckas.
    Under finanskrisen ville GM sälja Hummer och det kinesiska industri­företaget Tengzhong nappade. I den kinesiska överklassen är stora och vräkiga stadsjeepar populära och därför ansågs Hummer ha en framtid i Kina men även för fortsatt export efter billigare tillverkning i Kina.
    Men NDRC tyckte att det var en dålig idé. Hummer passade inte in i den långsiktiga planen att göra den kinesiska bilparken mer miljövänlig och stoppade Tengzhong från att köpa bilmärket av GM trots att bolagen var överens. NDRC dömde också ut Tengzhongs chanser att göra en god affär i bilbranschen.
    BMW har också miss­lyckats med att dumpa ett krisande bilmärke i Kina när tyskarna försökte sälja MG Rover till den kinesiska biltillverkaren SAIC.

    Reformkommissionen stoppade affären på rent kommersiella grunder eftersom NDRC inte trodde att SAIC skulle lyckas driva MG Rover med vinst när BMW misslyckats. Även Volks­wagen har haft problem att etablera ett samarbete och fabrik i Kina eftersom NDRC ifråga­satt planerna i en långdragen diskussion.
    – Det intryck man får är att NDRC fördjupar sig även i detaljer och man ska inte underskatta den kinesiska ledningens professionalitet och kompetens. När jag började resa till Kina för längesen träffade man äldre far­bröder i Mao-­kostym som satt i fåtöljer med spott­koppar. I dag är de här personerna i 40-årsåldern och välutbildade på Stanford eller Harvard och pratar perfekt engelska, säger Klas Eklund till Expressen.
    – Det får ta den tid det tar för NDRC. Kina har en långsiktig plan för att bygga upp sin bilindustri. Kina har inte bråttom, det är Saab som har bråttom. Vi måste förstå att Sverige och svenska företag är extremt små spelare i det här sammanhanget.
    NDRC har inte yttrat sig officiellt om Saab men en statligt kontrollerad ekonomitidning uppgav före sommaren att Saab väckt irritation efter alla spekulationer om olika samarbetspartner och spruckna samarbeten. Saab liknades i tidningen Ekonomiska Observatören vid en ”en kvinna som samtidigt ingått tre äktenskap.”

    NDRC styrs av den kinesiska kommunistregimens femårsplan – den tolfte i ordningen som antogs av Nationella folkkongressen i början av mars och som i detalj anger hur Kina ska utvecklas. I den slås fast att 4 500 mil snabbtågsjärnväg ska byggas de kommande fem åren och att kärnkraft, vindkraft och vattenkraft ska byggas ut snabbt. Den tolfte femårsplanen fokuserar också på att utveckla miljöteknik för att bli bäst på nya energikällor och bioteknik, städa upp i bank- och fastighetsbranschen och effektivisera befintlig industri.
    Bilindustrin är också fortsatt prioriterad, men det finns också signaler om att NDRC vill gallra i den skog av biltillverkare som växt upp på senare tid. Bara i Sverige har vi fått lära oss namn som SAIC, Great Wall, Youngman, Geely, BAIC och Hawtai när Volvo och Saab sökt efter en ny partner.
    NDRC ska nu sträva efter att begränsa antalet aktörer inom bilindustrin till fem för att tillverkning och utveckling ska bli mer effektivt. Det är inte första gången NDRC ingriper när en industrigren blir för vildvuxen – det har tidigare hänt inom stålindustrin där NDRC helt enkelt bestämde vilka stålverk som skulle slås ihop och vad de skulle tillverka så att de inte konkurrerade med varandra och gjorde dåliga affärer.
    Reformkommissionen väljer inte bara ut rätt affärer för att Kina inte ska tappa ansiktet i affärer som Rover/SAIC – den sitter också på den långsiktiga masterplanen för hur Kina ska utvecklas och det gör att ett stadsbilsmärke som Hummer kan få nobben trots att stadsjeepar just nu är populära i kinesiska stor­städer eftersom bilparken på sikt ska bli grönare.
    Men det är inte bara de stora industrierna som engagerar NDRC. På senare år har nöjesparker växt upp som svampar ur marken med allt från Disney World och Universal Studios till en specialpark för dvärgar, en World of Warcraft-park och en Hello Kitty-nöjespark. Nöjes­parkerna har blivit större och större, men nu har NDRC satt ned foten och bestämt att en övre gräns för storlek och investering i lokala nöjesparker.

    Nyckfulla NDRC till trots – när världsekonomin är på väg att tippa över mot öst står expansion i Kina överst på de flesta företags agendor och det är nu främst den inhemska marknaden som lockar. För tio år sedan fick alla kinesiska företag en generalorder – expandera inter­nationellt – och utländska företag som etablerade sig i Kina gjorde det främst för att det fanns billig arbetskraft som kunde tillverka billiga produkter som såldes vidare världen över.
    Nu är det främst den kinesiska medelklassen som kommer att växa med 200-300 miljoner kronor som lockar för­säljare av bilar och andra kapitalvaror.
    För att komma in i Kina krävs att företagen passerar nålsögat hos NDRC. ­Succén är inte given och det finns många exempel på svenska företag som varit naiva och misslyckats i Kina. Svenska advokatbyråer som Mann­heimer Swartling finns på plats i Kina sedan länge med stora kontor för att ge svenska företag rådgivning och öka förståelsen för affärer i Kina och NDRC.
    – Det är oerhört viktigt att man förstår hur det kinesiska samhället fungerar. Kina är inte en marknadsekonomi i vår mening. I Kina dominerar marknaden, men den styrs av partistaten. Det är diktatoriskt kommunistiskt parti som bestämmer de långsiktiga satsningar. NDRC är ­partiets expertkommitté i den här typen av frågor, säger SEB:s seniorekonom, ex-maoisten och Kinaförfattaren Klas Eklund.
    De företag som varit inne i Kina länge vet att NDRC här är en oerhört viktig maktspelare, konstaterar han.
    – En del företag som kommer in i Kina har kanske inte förstått att det är en politiskt styrd ekonomi, men det kommer de tvingas lära sig.
    Källor: Financial Times, Bloomberg, Shanghai Daily, China Daily och samtal med svenska källor med god insyn i affärer med Kina.

    #32225
    nkro
    Deltagare

    OK.

    Men Saab är inte ett svenskt företag. Vilket antydes i artikeln.
    Ägarstrukturen är nog inte så lätt att hitta efter att dom blev ett Holding bolag.

    Niklas

    #32257
    phermansson
    Deltagare

    Har inte kollat upp det, men enligt SR Väst så sa myndigheterna ju nej till Hawtai för att de inte skulle klara av det. I samband med detta sas att Youngman var det företag som skulle fixa det. Så det är bara att hoppas 🙂

    #32291
    phermansson
    Deltagare

    Får väl lätta upp tråden med lite humor. Denna är mycket sevärd:

    http://www.tv4play.se/noje/parlamentet?title=duell_mellan_magnus_betner_och_per_andersson&videoid=2033676

    #32489
    phermansson
    Deltagare

    Saabs överklagan tas upp i hovrätten, gött!

Visar 7 inlägg - 61 till 67 (av 67 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng