Huvudbromscylinder 1969

Forum Modellspecifika forum 90/99 Huvudbromscylinder 1969

• Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-23 12:56 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    mikael jardstam
    Deltagare

Jag har försökt renovera huvudbromscylindern på min Saab 99, men det går inte att lufta den.
    Den såg lite muggig ut inuti när jag rev den. Såg skapligt ut efter honing, men fick den ligga ett par dagar var den rostprickig igen i loppet så lite suspekt känns det. Jag chansade och honade igen och satte ihop med nya tätningar, men det verkar inte vilja fungera 🙁

Dom är ju speciella för 69-70, går det få tag i något vettigt? Eller ska man helt enkelt ta alltihop från någon nyare årsmodell?

stefan
    Deltagare

allting har väl en ände känns det som men frågan är hur du menar att det inte går att lufta? Menar du bara att du inte får upp nå tryck eller kommer det luft hela tiden?

Med luftat system, utan luftbubblor i nipplarna torde resultatet med för fult lopp bara bli att pedalen sjunker och du inte kan bygga upp tryck.

En av mina leverantörer i europa har några nya sådana cylindrar men de kostar ca 2500kr beroende på frakt hit.

mikael jardstam
    Deltagare

Det är precis på det viset. Jag har luftat flera vändor fram och baklänges, men något tryck får jag inte upp.

En sån cylinder blir dyrare en hela bilen 🙂 Men det är onödigt att inte kunna köra den med. Och så är det roligt att slippa bygga om och hålla på rappla med bromsrör som inte passar mm.

bertil
    Deltagare

har för mig att vi tog bort bromsklossar o pressa ut kolvar så långt det går utan att dom hoppa bort vi hade bitar som säkerhet, o ibland lufta vi baklänges, 69or var väldigt besvärliga att lufta men det brukade lyckas
    bertil

mikael jardstam
    Deltagare

Metoden liknar den jag brukar ta till på tvåtaktarn när det krånglar. Där tar jag bort trummorna, pumpar ut kolvarna och pressar tillbaka med polygrip.
    Jag har pumpat bakvägen flera varv och varit noga att inte få med luft. Det går bra att pumpa ut bromsvätska via nipplarna med bromspedalen, men något tryck blir det inte.
    Bilen har stått i ca tio år. Jag kan se att huvudcylindern skruvats med, den verkar ha läckt bakåt ut på servot och det var en del silikonklet där.

Ska jobba vidare med det hela.

ingemargavle
    Deltagare

@Mikael Jardstam wrote:

Det är precis på det viset. Jag har luftat flera vändor fram och baklänges, men något tryck får jag inte upp.

En sån cylinder blir dyrare en hela bilen 🙂 Men det är onödigt att inte kunna köra den med. Och så är det roligt att slippa bygga om och hålla på rappla med bromsrör som inte passar mm.

Grattis du har allstå lyckats hitta en bra bil som är billigare än en cylinder….

mikael jardstam
    Deltagare

Den är nog bra, men inte snygg.
    Den har stått under ett träd i en massa år och blivit grönare än vad den egentligen är.
    Den är skavd här och där, sprayburkad på sina ställen och har en del skavanker i inredningen.
    Men den är inte rostig.
    Har renoverat bromsoken, fixat handbromsen, shimsat styrstag, plockat bort växellådsgaveln och fått lös frihjulsreglaget.
    Fixade ett snedgängat tändsiftshål i helgen, men det tog stopp i bromscylindern.

Ööö, sitter bromsoken på rätt plats? Dum fråga kanske men får man dit dom på fel sida så går det ju inte att lufta. Nippeln hamnar ju neråt. Detta har faktiskt hänt en Saabbekant… Där satt det 2 likadana ok bak vilket han inte tänkte på, att ena okets nippel va neråt.

mikael jardstam
    Deltagare

Nädå, ingen fara med det. Luftnipplarna sitter vända uppåt.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng