Huvudbromscylinder – igen…

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Huvudbromscylinder – igen…

  • Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-10 16:55 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17150
    peter hansen
    Deltagare

    Problem:

    Jag har eviga problem med huvudbromscylindrar till 66:an. De går sönder på löpande band (nja, två styck i rad i varje fall). Det är dyrt. Börjar tröttna på eländet, och undrar vad som kan göras. Kanske stoppa i nå’t från en nyare Saab?

    Har upptäckt dessa:

    En 67:a med modernare grejer i. Man ser vakuumslangen och det liknar en nyare bil, men det är en alltså en 67:a. Måste vara född med gamla cylindern och modifierad med nyare.

    Se filmen här:

    http://video.google.com/videoplay?docid=-1461999877680618211&q=saab+96&total=90&start=50&num=50&so=0&type=search&plindex=34

    Andra bilen är en 66:a TT, med samma bromscylinder. Ingen slang till vakuum här.

    Min fråga:

    Är det en huvudbromscylinder från -71 och senare, som monterats? Hur gör man om man vill bygga om? Någon som vet eller har provat?

    #115645
    mats a
    Deltagare

    Sextisjuorna kom med skivbromsar enligt fakta om 95/96

    Är det så enkelt att huvudbromscylindern ändrade utförande iom det?

    #115649
    peter hansen
    Deltagare

    Nej, så är det inte. Huvudbromscylindern är samma från 1964 till 1968 års modeller. Båda bilar på bilderna är ombyggda, men hur och med vad?…

    #115652
    stefan
    Deltagare

    kör man tvåtakt så lär det väl gå att böka dit vad som helst, det är väl bara att anpassa fästhål och tryckstång? På bilden ser det som sagt ut som ATE cylindern från V4.

    #115664
    fredrik
    Deltagare

    Volvo 240 har jag sett på en långnos! Fungerade helt perfekt!

    /Fredrik

    #115680
    andha
    Deltagare

    Hej

    På en 65:a jag hade så satt det en cylinder från V4 med tidigt utförande med bromsservo (stora runda bromsvätskebehållaren,69-70??) med själva servoburken demonterad. Kommer inte igåg detaljerna men vill minnas att det till min förvåning verkade ganska ’bolt on’

    Anders H.

    #115685
    baard
    Deltagare

    Hej !

    På en -66 96 TT som jag hadde anvende jag en hovedsylinder som opprinnelig kom från en gammal Renault. När jag kom over den, satt den monterad i en -68 V4. Jag trimmade -66ien til Gr. II, och bilen behövde da ordentlige bromsar. Renault hovedsyldinder er kraftigere, och det merkes….Den sitter fortfarande kvar i -66ien. Se bifogad bild….

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng