Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Huvudbromsproplem
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-20 14:11 av .
- FörfattareInlägg
- 14 september, 2018 kl. 10:31 #449097
marcus berger
DeltagareHej har bytt till nya packningar men får ingen bromsverkan på min 62:a. Testat med flera huvudcylindrar. Peja produkter och saabklubben verkar ha slut på sina nya. Så till min fråga är det någon som har monterat en cylinder från någon annan bil som passar någorlunda? Eller har någon en huvudcylinder att sälja till mig?
Mvh Marcus Berger 070312443014 september, 2018 kl. 12:50 #4491012mCarlsson
DeltagareHej
Björknäs har kontakt med en firma i Holland och dom har huvudcylinder till din bil. Tyvärr kostade den €190 men han kanske har andra lösningar så kolla med honom. Han hjälpte mig med min klädsel till -61:an på ett bra sätt.
http://www.bjorknassaabdelar.n.nu.Holländska firman har väldigt mycket till SAAB. Tyvärr bara holländsk text men med lite tålamod så hittar man en del.
https://www.classicsaabparts.nl/c-458342/remmen/Lycka till
Jan15 september, 2018 kl. 12:47 #449140marcus berger
DeltagareTack för svar.
16 september, 2018 kl. 06:21 #449167charlie101
DeltagareDet är mycket mystiskt om du har provat flera cylindrar utan att någon funkat. Pedalen trycker ju direkt på kolven. Dels är den lilla backventilen längst in i cylindern lite krånglig, det gäller att ha rätt ventil och att montera den rätt och sen kolvtätningarna på kolvstången med fjäderbricka måste monteras rätt. Sist hade backventilen lösts upp i smulor och satte igen de små hålen och proppade igen rören till hjulen. En annan gång hade jag ett liknande problem som inte blev löst förrän jag först luftade h-cylindern vid röranslutningarna. Någon trycker ner pedalen och du lossar grenanslutningen vid h-cylindern litegrann (för 2 kretssystemet först bakre rören, sen främre rören), skruva fast och lätta på pedalen. Repetera några gånger tills det strömmar bromsvätska utan bubblor. Det kanske finns andra metoder att tvinga vätska genom systemet som fungerar, en metod sätter lufttryck i bromsvätskebehållaren, en annan metod suger vätskan via nippeln vid bromstrumman, men kontentan av mitt inlägg är att huvudbromscylindern måste luftas…
16 september, 2018 kl. 21:21 #449181marcus berger
DeltagareTack för svar. Ikväll så pluggade jag huvudcylindern med en bult och då har jag tryck, så huvudbromscylindern verkar vara riktigt. Har nu luftat bromsarna med tryckluft flera ggr med tryckluft men får dålig tryck då bromspedalen tar mycket långt ner. Har tom luftat från anslutningen från huvudcylindern. Vad gör jag för fel? Blir det skillnad att lufta på traditionellt sätt att men pumpar på bromsen? Allt verkar förövrigt tätt.
20 september, 2018 kl. 11:30 #449333charlie101
DeltagareDu kan justera upp backarna så de låser alla hjulen, och testa om pedalen blir styv. Då ellimenerar du felen som kan vara med bromsbackarna eller trummorna.
En gång hade jag liknande problem, det var ett läckage i utrymmet under baksätet, antingen var det en skarv eller i rörets anslutning till gummislangen för bakaxeln, jag kommer inte ihåg. Grejen var att det inte droppade under bilen utan samlades inuti bilen. Den ofärgade vätskan gjorde det svårt att se pölen och när man luftar går det ju åt bromsvätska så det var svårt att räkna ut att det var ett läckage. En annan grej med trumbromsar är att systemet måste ha ett visst kvarvarande tryck i ledningarna för att man ska få en ”styv, osvampig” känsla i pedalen, så det är en backventil (eller tätningarnas konstruktion) i h-cylindern. När man släpper upp pedalen så strömmar det mesta bromsoljan tillbaks till h-cylindern men backventilen stänger till vid ett visst kvarvarande tryck. Det trycket skapas av bromsbackarnas fjädrar. Om den ventilen saknas, är trasig eller felmonterad så är pedalresponsen svampig eller tar mycket långt ner.- Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av .
20 september, 2018 kl. 14:11 #449346marcus berger
DeltagareTack alla som hjälpt till. Nu är problemet löst och besiktigade bilen ua, med perfekta bromsar! Problemet har varit att jag inte ställt upp bromsarna och det har medfört att slaglängden blivit för stor, ett klantigt jävla misstag. Snart ska jag börja med min 95-64 så då får ni väll hjälpa till att svara på frågor kring alla problem jag stöter på. Tack så länge💪👏
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.