huvudcylinder

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 huvudcylinder

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-11-24 20:52.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #380324

    skumberg
    Deltagare

    Tjenixen.

    Passar en modernare huvudcylinder med bromsservo på en 68a?

    Verkar vara svårt att hitta till 68an.. Som saknar servo.

    Mvh Skumberg

    #381914

    matthias r
    Deltagare

    Hålen i torpedväggen 1965-68 är anpassad till en cylinder utan servoassistans dvs med direktpåverkan via stötstång från pedalen. Finns även div veck i nämda torpedvägg+närheten till huvudkopplingscylindern som gör monteringen av en servoenhet lite svår. Mest logiskt om man ändå ska pröva att få dit en sådan är att använda från V4 1969-70 eller V4 1971-80. Du måste då även använda den resp huvudcylinder som hör ihop m resp servo.

    Fördelar utöver att du får den servoverkan du önskar, särskilt om du använder 1971-80 delarna, är att du får en huvudbromscylinder som är betydligt lättare att packa om(av flera anledningar) samt faktiskt driftsäkrare än original. Varför? Jo 65-68 cylindrarna får gärna gravrostkratrar i loppen med åren, och mest på samma ställe, med sjunkande pedal som första symptom. De yngre cylindrarna klarar sig bättre på den punkten.

    Nackdelar med ombyggnad blir ett problem till att lösa; huvudkopplingcylinderns placering och pedallänkage.

    Själva huvudcylindern, utan servo, kan lätt bytas ut till d:o från Volvo 240 1975-80. Finns nya att köpa för mycket rimliga pengar och de passar rakt in i bilen efter att man gjort en liten mellanläggsplatta.

    #381919

    Morten S.
    Moderator

    Jeg har ett bilde av en 1968 der de har satt på annen hovedsylinder.
    Jeg kan legge det ut her.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #381932

    sabbe
    Deltagare

    En bekant till mig skar bort nederdelen på torpedväggen och svetsade dit motsvarande bit från en nyare V4:a med orginalservo.
    Då fick han även med rätt pedalställ. Orginalservot från 69-70 är svårt att renovera och svårt att få delar till. Välj hellre det nyare från ATE.

    Sabbe

    #381945

    Morten S.
    Moderator

    Her er det blitt brukt hovedsylinder fra 1969/1970 modell

    Morgans68

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    Bilagor:
    #382194

    skumberg
    Deltagare

    okey då har jag lite alternativ att välja på. Får se vilket man väljer då de är dax.
    Tackar för hjälpen! 🙂

    Var ett jäkla prydligt motorrum de där!! Verkar vara någon timme nerlagd, kul att se!

    Mvh Skumberg

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng