Renovering av motor til -72 Sonett III

Forum Modellspecifika forum Sonett Renovering av motor til -72 Sonett III

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-07-29 21:48.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #377231

    baard
    Deltagare

    Hei folkens !

    Jeg tenkte å bygge en helt ny motor til min -72 Sonett. Jeg kjenner forskjellene mellom 1700 og 1500 motorene, men jeg har ellers liten erfaring med å bygge/renovere V4 motorene til Saab.

    Det jeg lurer på er om det er forskjeller på selve motorblockene, (…slik det er på 2 taktere, vedr. årsmodeller, produksjonssted etc..), og i så fall hvilken type motorblock jeg bør velge ? Det same gjelder for topplockene. Hva slags topplock bør jeg velge.

    Jeg vil gjerne også ha noen råd om evt. endringer jeg vil dra nytte av. Den motoren som sitter i bilen min nå, har noe vi i Norge kalte for supersats/90 hk sats, med andre stempler, en annen veivaxel, samt 2 ports Solex forgasser. Bør jeg ta dette med meg over på den nye motoren, eller bør jeg benytte en annen kamaxel, evt. borre til større volum (1850…)?

    Mvh Baard

    #377384

    sonettlll
    Deltagare

    Hej Baard, alla v4motorer tillverkade efter -69 ( blå och svarta) är användbara, din 90hk motor är utmärkt att bygga vidare på.
    Vilken effekt vill du ha i motorn? Det är trångt under huven (lågt i tak) i en sonett, vilket begränsar vilka förgasare som kan användas.
    Läs gärna min projekttråd, Sonett lll som jag vill ha den, den motorn är i princip en 90hk motor, med lite modifieringar ger den 110hk.
    Vill du ha lite mer krävs större volym och större ventiler och proffsfilade toppar.
    Vill du ha mycket mer krävs även bättre insug och förgasare vilket är svårt på sonetten.
    Sök även på ”topplocksverkstan projekt saab v4” så hittar du mycket bra info om v4 trim.
    Med vänlig hälsning Mats

    #377385

    alex b
    Deltagare

    Apart from the open deck versions of the engine block that were used in the early V4 years there is not much difference between blocks, if any. When you go tuning you need a closed deck version, which your engine will be if it is from the same model year as the car. With the supersats you already have some of the goodies that makes the engine stronger than standard. I believe the camshaft is not stock either in that setup. Is it a 7.2? Of course you can opt for a 7.6 but the question is if you’ll be having much fun with the old-women speed limits in lille Norge. I know someone who ownes a Sonett with a highly tuned engine with a 7.6 cam and he says it is a blast to drive, but it is a bit of an on-off affair.

    As the old saying goes: speed costs money, how fast do you want to go? Of course you can start with having the block bored up to 93 or 94mm, but you need porting of the heads and inlet manifold as well, complemented with bigger valves; the engine needs breathing. If you go for stiffer valve springs you need metal gearwheels; the standard fibre wheels do not like high revving, nor high loads as a result of stiffer springs. A high flow oil pump would do nicely. I don’t know much about Solex 2 port carbs, but the general consensus is that once they start to wear out the best thing is to replace them. I wouldn’t bet on them if I wanted to go over 100hp. Go for either Weber 32/36 DGV, 36/36 DCD or 40 DFI. If you really want something special, opt for a special manifold for either a single Weber DCNF or two. Last but not least, update ignition, it is the easiest power gain to get. If you haven’t got rid of old fashioned points, start there and convert to Pertronix or similar. When you really want a boost go for something modern that can be programmed, like Megajolt, 123 or Nodiz. If you search for Megajolt in the project section you may find the thread with the links to my Megajolt conversion.

    This was only a short overview of the first things that came to mind. Hopefully the experts with tuned engines will give their 2 öres.

    Alex

    '75 96; very long-term project
    '83 99; after 12 years of use gone to donor heaven
    '94 9000 Aero; after 12 years of use about to be donor
    '02 9-5 Aero; daily family driver
    '96 9000 Aero; pappa's daily driver

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng