Hvordan skifte tenningslås på 1968 v4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hvordan skifte tenningslås på 1968 v4

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    oystein
    Deltagare

Tenningslåsen på min v4 prosjektbil var ødelagt. Så jeg fikk tak i en konsoll dom inneholdt girspak og tenningslås med nøkkel. Problemet mitt er å få løsnet tenningslåsen både den gamle ødelagte og den nye som jeg vil flytte over til originalkonsollen. Har dere noen gode råd om dette?

Janne Hagnell
    Moderator

Du ska vrida nyckeln till det sista A:et i Assa och sedan trä in en ”tråddyrk” genom det lilla hålet på undersidan och trycka in en pligg som håller låset.
    C20AB0CB-A10F-463A-9B07-58CEB4015A1F
    Har faktiskt varit pedagogisk och sågat mig in uppifrån för att visa pliggens läge.😊
    E3244E95-D0A3-495C-B989-F99743E2F8D0

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

OBS att pliggen redan är borta på bilden. Den ska sitta i hålet dit tumstocken når.

96 V4 1975 ”Bollen”

oystein
    Deltagare

Takk for raskt svar Janne. Hvordan skal tråddirken se ut? Det er det lille hullet som dirken peker på hvis jeg har forstått deg rett?

Bilagor:
    oystein
    Deltagare

Jeg har et par spørsmål til; er hullet du har laget i bilde 2 på motsatt side av ratthuset(konsollen)? Og er en pligg det samme som en plugg? Tror jeg kanske må kutte opp ratthuset for å få ut låsen, men da har jeg jo fremdeles problemet med å gå ut den defekte låsen fra original ratthuset.

Bengt Åkesson
    Deltagare

dyrk

/B

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Janne Hagnell
    Moderator

Tack Bengt, hade inte tillgång till den bilden när jag skrev.
    Nej, du behöver inte skära något, jag gjorde det bara för att visa mig själv och andra hur det ser ut uppifrån. Lättare när man ska famla runt i blindo sedan.
    Och ja, som också framgår av teckningen pekar du på rätt hål.👍🏻

96 V4 1975 ”Bollen”

Morten S.
    Moderator

Skikkelig plundrete jobb det der. Har gjort den noen gangen og èn av ti ganger går det lett…
    Dersom du ikke får dreid nøkkelen i den gamle låssylinderen så må den borres ut.

Tvi tvi!

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Janne Hagnell
    Moderator

Nejdå! Dyrka upp den och koda om den! Inte så jobbigt när du fått in ”rätta knycken”!😊

96 V4 1975 ”Bollen”

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    oystein
    Deltagare

Hmm, kanskje jeg bare kan skru på tennings boksen fra den nye på den gamle tenningslåsen? Det ser ut som det er den som er ødelagt, den nye er ok. Får prøve når jeg kommer heim i morra.

Janne Hagnell
    Moderator

Vad menar du med ”tändningsboxen”?

96 V4 1975 ”Bollen”

knut
    Deltagare

TenningsBRYTEREN (-kontakten) og selve låssylinderen er to enheter. Bryteren (som ledningene er koblet til) er skrudd fast på baksiden av tenningslåsen (inni ”konsollen”).
    Om det bare er denne som krangler, så kommer du til fra baksiden, uten å røre selve låsen. Jeg bytta tenningsbryter på min V4 i sommer. Det er plundrete, men går. Bare pass på at lås og bryter står i samme posisjon, når du setter på plass den nye.

-57 Ferguson FE35, -72 96V4

oystein
    Deltagare

Ja det er vel tenningsbryteren jeg mener. Den som er skrudd på i motsatt ende for tenningslåsen. Beklager upresist språk, tar meg ikke alltid tid til å slå opp hva delene heter🙄

knut
    Deltagare

Dersom du har fått tak i en slik bryter som virker, bør du komme i land uten å behøve å pirke ut låsen.
    I sommer lærte jeg at de finnes med ulikt antall kontaktstifter, men alle er merka med nummer. Jeg fikk en til overs ;-), tror den gir spenning med nøkkelen i stilling G.

-57 Ferguson FE35, -72 96V4

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, då så! 😊 Som sagt, skruva bort bottenkontakten och byt! Den går att öppna och laga också, men det är en del pill.

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng