I Saabträsket igen, 900 GLi -84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / I Saabträsket igen, 900 GLi -84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / I Saabträsket igen, 900 GLi -84
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2023-10-17 20:18 av citronmannen.
-
FörfattareInlägg
-
september 23, 2023 at 13:20 #510763
Jaha, Råkade bli med en Saab igen, från samma kollega som min fd 9-3!
En platinablå? 900 Gli combicoupe 5d 1984. Strax under 15000mil, jag är 6:e ägaren på 39år..
Ganska välutrustad med sollucka och ebersprächer.
Den är bulig på höger framskärm och dörr, det är väl det tråkiga.
Senaste bes 2021 vart det en 2:a på parkeringsbroms ”parkeringsbroms bromsverkan, ur funktion”
Men jag hittar inget fel på handbromsen!! Enligt verkstadshandboken är den tom OK spänd!
Måste vara någon ovetande besiktningsperson som inte vet att handbromsen tar fram! Det har jag råkat ut för med mina Citroëner…
Besiktning är bokad!
De enda felen är att bakre ljuddämparen är sprängd pga att förrförra ägaren ställt fördelarlocket 180 grader fel XD 🙁 Och bromsslangarna bak är spruckna.
Sedan låter urtamningslagret jättemycket också, men det är också beställt!
Mest troligt kommer den att bli till salu när den är klar, eller om jag ska behålla den. har inte riktigt bestämt mig än..
Attachments:
september 23, 2023 at 19:08 #510769Hej. Kul att du är tillbaka på forumet. En OG900 är aldrig fel. Den här ser ju riktigt bra ut, förutom den tråkiga bucklan. Bara 15000 mil är bra. Grattis. Vi ser fram emot att läsa mer om bilen. Mvh Bengt
oktober 8, 2023 at 18:30 #511378Hej igen
I torsdags nekade jag 900!
Ny ljuddämpare och nya generatorremmar (missade att beställa servoremmen, ska försöka hitta den på stan i veckan.
Så nu är det dags för besiktning imorgon!
Fick skarva mellan ljuddämparen och slutröret, då slutröret var så rostigt och manglat. Men jag måste nog korta av i skarven lite till då det klonkar ibland.
Jo det ser ju lite B-igt ut, men då slutröret/rakbössan verkar vara svår att få tag i fick det bli så..
Lade till ett par bilder på hur rostfri den är 😀
Om jag får den igenom besiktningen så tänker jag nog lägga ut den till försäljning. Typ 10000 som den är och ett par tusen till om jag fixar urtrampningslagret.
Attachments:
oktober 9, 2023 at 08:44 #511389Jag tror att du kommer att ångra dig om du säljer en så rostfri 900. Är ju perfekt att besöka Saab Car Museum festival i Trollhättan i början av juni nästa år (7-9 juni 2024) med en fin Saab 900! Mvh Bengt
oktober 17, 2023 at 16:30 #511597Blev less på alla krångliga köpare, så nu tog jag bort den från blocket..
Den kostar ju ändå inte mycket att äga, 154kr i månaden halvförsäkring.
Interiörtvättade den och nu luktar det inte mögel längre. Ingen bensindoft är kvar, hittade inget läckage heller.
Körde den några mil igår och det gick fint utom urtrampningslagret så klart.
Visst ska det lysa i värmevreden?
oktober 17, 2023 at 17:56 #511598Var faktiskt sugen på bilen, Är ute efter en 5-dörrars med drag. men sen såg jag avståndet.
Det ska lysa i värmevreden.
tror man kommer åt lampan genom hålet för stereon.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
oktober 17, 2023 at 20:18 #511603Var faktiskt sugen på bilen, Är ute efter en 5-dörrars med drag. men sen såg jag avståndet.
Det ska lysa i värmevreden.
tror man kommer åt lampan genom hålet för stereon.
Ja, det går ju att flyga hit från Arlanda och ev Gbg XD
Ska byta urtrampningslager nästa vecka, termostat är beställd då den har svårt att komma upp i temp.
Jag tänkte låta annonsen ligga kvar här på forumet. Om det kommer en saabnörd och vill köpa den.
Hittade tyvärr lite rost i golvet i ”reservhjulslådan”, men det kanske bara är en hyfsat rak plåt..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.