Ingen drivning, fel på frihjulet?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Ingen drivning, fel på frihjulet?

  • Detta ämne har 29 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-31 20:24 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21173
    magnumr
    Deltagare

    Har en SAAB 96 V4 av 1980 års modell sen en knapp månad tillbaka.
    Har provat att köra utan frihjul men märkte att bilen högg väldigt mycket om man gasade upp bilen lite för fort då (även på 4ans växel i 90 km/h). Har jag frihjulet i så är det inte lika farligt men ibland så märker man det då med men oftast så ristar det bara till i bilen i en halv sekund och sen går drivningen in in med ett dunk.

    Idag tog jag den till jobbet (nej det är inte vinterväglag med en massa salt här ännu).
    Jag hade kört ungefär 2 mil och var nästan framme när helt plötsligt drivningen försvann helt och hållet i en lång utdragen kurva.
    Jag rullade in på en camping några 100 meter längre fram och lät bilen stå där till jag och en kompis for och hämtade den med ett bilsläp nu ikväll.

    Det spelar ingen roll om jag har frihjulet i eller ur, han driver inte i alla fall.
    När vi knuffade på bilen för att få den på och av från släpet så hörde man hur det rasslade någonstans trots att ingen växel var i.

    När jag skulle testa om den drev med motorbroms aktiverad så fick jag hela spaken till frihjulet i handen, var tvungen att öppna huven och sätta tillbaka den.

    Hörde av någon att det fanns någon fjäder som ibland kunde hoppa ur sitt läge som tydligen kunde ha med ristningarna att göra.

    Nån som har nån aning om hur jag fixar det här? Måste jag plocka isär frihjulet på något sätt?
    Kan något ha gått sönder och måste bytas?

    #148698
    Per-Erik
    Deltagare

    Rent spontant låter det som ett frihjuls haveri. Om så är fallet måste motor å låda ur, och någon form av byte/renovering till…

    #148699
    magnumr
    Deltagare

    Misstänkte det…
    Nu gäller det bara att hitta en ”ny” frihjulsannordning.

    #148700
    morsole
    Deltagare

    http://www.tradera.com/Frihjul-till-v4–auktion_103086066
    http://www.tradera.com/Saab-2Takt-V4-rally-bra-6-rullars-frihjul-Ett-maste-om-du-ha-auktion_102842743

    Hej, finns 2 auktioner på Tradera där det säljs frihjul…
    Vet inte om det är rätt, tänkte bara att det KUNDE vara intressant!

    Mvh Johannes i Sjöbo

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #148711
    magnumr
    Deltagare

    Utropspriset är ju inget att klaga på i alla fall så man kanske skulle lägga ett bud på några hundralappar.

    Surt att det inte går att fixa felet över en helg bara.

    #149295
    magnumr
    Deltagare

    Jag lyckades komma över det ena frihjulet, det lite kraftigare av dom.
    Nu när jag sitter med min tidiga ”hjulklapp” i min hand så förvånas jag över hur litet det är?

    I vilket fall som helst så syns det ju på den här bilden att det ska vara ett ytterhölje som rullarna ska greppa mot. Jag antar att det som sitter i bilen är rasat (ska plocka isär och byta i helgen).

    Är denna ytterdelen likadan oavsett om man har ett frihjul med 10 rullar (orginal) eller det som jag har som har 6 st lite grövre rullar?

    Snackade med en bekant igår och han hade eventuellt lite delar liggande, några frihjul bland annat. Jag kanske skulle se till att ha alla delar hemma till helgen.

    #149298
    alfamats
    Deltagare

    Tjena!
    Låter som frihjulet eftersom du fick spaken i näven.Men jag hade samma symtom på min 73:a fast utan spaken då.Där blev jag helt plötsligt utan drivning ibland,specielt när det blev kallt ute.Jag bytte lagrena i knutarna samt bytte granaterna(ingående axlar i växellåda) sen var allt frid och fröjd.Antagligen så krympte materialet när det var kallt och tillräckligt för att granaten skulle vandra ur lådan precis så mycket att drivningen upphörde.När jag visste detta så fick jag gå ut och trycka in den i lådan så hade jag drivning ett tag igen.Blev lite tröttsamt till slut:-) / Mats

    #149300
    rallysaaben
    Deltagare

    ”ytterdelen” är lika på alla lådor och JAG tror inte att det är den som gått sönder iallafall, i så fall är det nog snarare själva frihjulet som gett upp, skulle det vara själva hållaren så får du riva HELA lådan för att kunna byta den, och då är det nog lättare att byta låda.

    Enda skillnaden på 10rullar och 6rullar är enligt kunnit folk hållbarheten, det med 6rullar ska vara mycket bättre vid trimning tex.

    #149302
    vinkel4
    Deltagare

    Jag hade också samma problem. Det var bara att plocka isär och rengöra frihjulet.
    Rengör även oljekanalen med t.ex. en liten tygbit och en grov ståltråd eller piprensare.

    #149303
    emul
    Moderator

    Det låter som om att jag ska plocka isär och rengöra mitt frihjul också..har liknande problem i nittifemman men bara när den är kall!

    #149306
    magnumr
    Deltagare

    Frihjulet sitter ju ihop med 3 stycken nitar.
    Det skulle inte förvåna mig om dessa har lossnat och sen har det ramlat ut både rullar och det ena och det andra längst ner i botten på växellådan.

    Om det nu är bökigt så hade jag eventuellt en växellåda på gång uppe ifrån Östergötland, ska bara höra om någon av mina polare däruppe kan ta hem grejerna åt mig.
    I vilket fall så hade inte han i Påskallavik några frihjulsdelar kvar hemma, hade varit bra att ha en extra ”klocka” (eller vad det nu kallas) i fall att.

    Aja, jag ska ta isär prylarna i helgen och se hur det ser ut.

    Det var ju inte direkt smällkallt när det hände…

    #149307
    rallysaaben
    Deltagare

    Det är väl inte helt ovanligt att v4ans växellåda krånglar när den är
    kall 🙂

    #149411
    magnumr
    Deltagare

    Nu står bilen i garaget och jag har plockat dän allt framför motorn och en del av dom grejerna som sitter vid sidan om. Alla slangar och all el som lämnar motorn är också bortkopplade.

    Dessvärre visade det sig att jag måste lämna in bilen till dom som är proffs och som har rätt verktyg, för växellådan har blivit så bra kompis med motorn att den vägrar att släppa taget om denna.

    Ska jag välja en SAAB-verkstad eller en allmänn verkstad (som förmodligen har bredare erfarenhet)?

    Jag märkete när jag blev bogserad att rasslandet slutade när tag tryckte in kopplingspedalen.

    #149413
    Per-Erik
    Deltagare

    Lättast är att lyfta ur hela paketet, motor och låda, aftersom du ändå måste ur med allt tillslut. Det sitter ett fäste längst bak på lådan som man kommer åt genom att lyfta på mattan inne i bilen, och avlägsna en gummipropp som sitter där – ficklampa el. dyl. är bra att ha :). Det som brukar vara kinkigt är att få loss lådan från drivaxlarna, men genom att vicka på motorn i sidled brukar det ploppa isär. Andra saker att tänka på att de är loss; Hastighetsmätarvajer, växelförarstag, kopplingens slavcylinder, + kabel och 2 andra kablar på startmotorn… säkert mer, men jag kommer inte på mer just nu – You Can Do It! 🙂

    #149422
    magnumr
    Deltagare

    Måste jag verkligen ha ur lådan?

    Går det inte bara att lossa på sprängkåpan när den sitter på plats och sen komma åt frihjulet därifrån.

    Känns som att det går snabbare om jag lämnar in det, vill inte ha fler projekt just nu.

    Jag lyckades dra av skruven som trottellinkaget sitter fast med i insuget, hur får jag loss resten av skruven som sitter kvar i aluminiumet? Grispitt och värme?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng