Ingen kontakt med omborddiagnostiken!?

Forum Modellspecifika forum NG9-5 Ingen kontakt med omborddiagnostiken!?

Detta ämne innehåller 14 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-02-10 14:07.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #426158

    Göran Vestling
    Deltagare

    Hej medlemmar! Finns det ngn som kan lämna ett tips för felsökning av uttaget till omborddiagnostiken. Fick idag underkänd besiktning då dom inte fick kontakt med bilen!! Har varit till två verkstäder och dom har ingen aning. Bilen är uttagen nov -10 och har gått 2 300mil, alltså väldigt lite. Den står mycket då vi kör mest med en annan saab.

    // Göran Vestling

    #426211

    97sonett
    Deltagare

    kolla efter urbackade stift i obd-kontakten, väldigt vanligt.
    Kan även vara fel på besiktningens utrustning, har hänt många gånger.
    be en saabverkstad koppla upp sig med original tech2 eller MDI om det är Ng 9-5.
    be dem ta en utskrift och åk till besiktningen och visa upp.

    Mvh Anders

    #426222

    Göran Vestling
    Deltagare

    Tack för ditt svar! Jag har under dagen fått en del tips via tfn/mail. Har provat allt men utan resultat.
    – Inga lösa stift
    – 12volt och jord i uttaget.
    – Varit till 2 olika verkstäder (även Saab) ingen får kontakt.
    Fick ett mail nu ikväll att jag borde plocka bort den ”effektoptimeringssats” som sitter i bilen. Personen trodde även att dessa satser kunde skapa problem med motorn (partickelfilter!!?).

    #426226

    97sonett
    Deltagare

    ja åker du diesel med trim, det den gör är att lura styrsystemet att bränsletrycket i railen inte är uppnått, =mer bränsle, väldigt få som har riktig optimering med annan mjukvara osv. utmärkt sätt att få problem med filter mm.
    Men ECM borde du ändå komma åt, om inte du har en riktig trimbox? och inte bara en trycklurare som monteras i motorrum vid tryckgivare.

    om 12v och jord finns så får du kontrollera att can finns.
    Säker på att inte stiften sitter löst? då brukar de åka bakåt när man kopplar in kontakten och sen åka med tillbaka när den kopplas loss, men de får aldrig kontakt med instrument.
    Provat en norsk reset?
    vilken modell på bil är det?
    mvh Anders

    #426230

    Kan inte för låg batterispänning ställa till det?

    #426295

    Göran Vestling
    Deltagare

    Ska kolla stift i kontakten igen imorgon. Har idag följt tipset att plocka bort box/kablage till optimeringen och kört 8mil med div stopp/start. Batterispänningen var 12.8volt då bilen stått några timmar. Vad är can? Vill inte i detta läge peka ut fabrikat på boxen men det är en box som ansluter till 2punkter i motorrummet. Imorgon blir det koll med instrument igen. Forts följer!

    #426296

    Göran Vestling
    Deltagare

    Ser nu att jag missat att skriva bilmodell!! Det är en 9-5NG -10. 2.300mil Diesel/automat. Förresten, vad är en Norsk reset?? Bort batterikabel??

    #426299

    97sonett
    Deltagare

    ja , koppla bort batteri o testa.
    Har du varit hos en auktoriserad saabverkstad som har saab MDI instrument?
    om inte så gör det, har som sagt haft ett par bilar som inte besiktning kunnat kolla, men som funkar med MDI.
    Då har du ett trim som lurar tryckgivarna, funkar oftast, men inte alltid, kan ge problem, men inte detta dock.

    Kan kolla på jobbet på måndag om det finns någon serviceinfo om detta fel, har inte jobbat så mycket med nya 9-5, iom att det inte såldes så många.

    #426310

    Göran Vestling
    Deltagare

    Går och väntar på att få komma till den lokala verkstaden för att testa, ska då kolla alla idéer från stift till Norsk reset :-). Tänker iaf inte sätta tillbaka trimboxen. Tidigare var jag till en auktoriserad verkstad och dom provade med både ”universal” och SAAB-tester men ingen fick kontakt. Har för mig att han sa att han fick kontakt med ngn komponent i bilen, dock ej motor-vxllåda-AC och…..?

    #426311

    Göran Vestling
    Deltagare

    Hittade i mina papper en kopia på ngn typ av servicemeddelande från Trollhättan som är sänt till bilbesiktningen 2014. Där tar man upp detta problem och beskriver det som att man använt samma kabelsystem till dieselbilar som bensinbilar och där fanns 2st kablar i uttaget som inte behövdes för dieselbilar. Dessa skulle tas ur och isoleras (vilket blev gjort av SAAB verkstaden. Efter detta fungerade det vid återbesök till bilbesiktningen. Det fungerade även vid bes 2016 (då även trimboxen satt där??) Det lutar ju lite åt att boxen ska bort men……….?

    #426322

    saabaero
    Deltagare

    Inget knas med at imobiliseringen hunnit bli aktiverad ?

    #426332

    Göran Vestling
    Deltagare

    Vad betyder ”imobiliseringen”?
    Har nu testat med instrument igen. Ingen kontakt med fordonet.
    – Har extrakollat stift i uttaget.
    – Har kopplat ur batteriet 15min.
    Nu börjar paniken smyga sig på 🙂

    #426394

    Göran Vestling
    Deltagare

    Har, efter dagens kontakt med Orio, återmonterat de 2st stift som det dokument jag fick från Opus besiktning stipulerade (2014). Det visar sig att detta dokument enbart var ämnat för de personer/fordon med specifikt problem (speciell SAAB-modell) och alltså inte min modell!! Varför jag blev tilldelad detta dokument och anvisad denna åtgärd 2014 återstår att forska i! I dokumentet anges ingen modell/årsmodell då det var ämnat till viss person/bil.
    Framgår nu varför ingen annan råkat på detta problem. Till em/kväll är jag lovad att komma till verkstaden för ännu ett test. Jävligt spännande!

    #426489

    Göran Vestling
    Deltagare

    Nu är bilen besiktad och godkänd. Återstår att sammanställa kostnaderna mot bilbesiktningen, men glädjen att felet är avhjälpt är större än de pengar jag får tillbaka 🙂

    #426586

    saabaero
    Deltagare

    Skönt att det löste sig!

    Immobiliseringen är startspärren
    På andra bilar, t.ex. 9000 tappar man kontakten med diagnostiken när startspärren aktiveras av systemet.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.