Inkoppling farthållare

Forum Modellspecifika forum OG900 Inkoppling farthållare

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-11-22 11:19.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #381552

    cx-t2
    Deltagare

    Det lär ha funnits flera inkopplingsbeskrivningar för eftermontering av farthållare på og900 enligt fabriksverkstadsmanualen. De gällde dels olika årsmodeller och något om med eller utan hastighetsgivare. Det står uttryckligen att inkopplingsbeskrivningen ingick i resp. sats.

    Är det någon som har en dylik beskrivning? Idealt så vill jag ha fatt på upp till årsmodell 88, både den med och den utan hastighetsgivarefunktion. Alltså två olika beskrivningar.

    Är så klart glad om jag alls får något.

    /Mattias

    #381681

    Ståhlbom
    Deltagare

    Finns farthållare utan hastighetsgivarfunktion!?!
    Det förbryllar för hur ska farthållarsystemet veta vilken fart man ställt in och därmed hålla farten utan någon hastighetssignal från hastighetsmätaren?

    Erfarenheten som jag har är farthållarsystem på en 900i 8V -88B och på en 900S -90, skillnaden var kontakten på hastighetsmätaren – två runda piggar på -88:an medan det är tre flatstift på -90:an.
    Men det var bara att skarva kablar så funkade farthållaren från -88:an i -90:an.

    Jag bifogar en generell schema för farthållarsystemet i og900.
    Delen 28 är för turbobilar (900S 90-93 undantaget), den reglerar magnetventilen så den i sin tur reglerar laddtrycket ner till grundladdtryck så farten hålls mjukare utan en massa ryck.

    Bilagor:
    #381691

    M.Broberg
    Deltagare

    ”bara” hitta en hastighetsmätare med farthållaruttag.

    men det jag undrar lite är hur känsligt styrdonet är? dom tidiga hastighetsmätarna med farthållaruttag har en sinuskurva medans dom senare har en fyrkantsvåg. (Detta gör det lite mer komplicerat att koppla in trionic på en tidigare då trionic måste ha en 4 kants våg)

    #381701

    oskarforsberg
    Deltagare

    Det lär ha funnits flera inkopplingsbeskrivningar för eftermontering av farthållare på og900 enligt fabriksverkstadsmanualen. De gällde dels olika årsmodeller och något om med eller utan hastighetsgivare. Det står uttryckligen att inkopplingsbeskrivningen ingick i resp. sats.
    Är det någon som har en dylik beskrivning? Idealt så vill jag ha fatt på upp till årsmodell 88, både den med och den utan hastighetsgivarefunktion. Alltså två olika beskrivningar.
    Är så klart glad om jag alls får något.
    /Mattias

    Har du själva blinkersarmen? Annars såg jag en på Björklinge skroten som jag kan plocka om du vill.

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #381713

    Ståhlbom
    Deltagare

    men det jag undrar lite är hur känsligt styrdonet är? dom tidiga hastighetsmätarna med farthållaruttag har en sinuskurva medans dom senare har en fyrkantsvåg.

    Ingen aning hur känsligt styrdonet är, visste inte ens att det är olika kurvor på äldre respektive nyare hastighetsmätare.
    Funkar i alla fall i mitt fall med -88 farthållare på en -90 900S motor och hastighetsmätare – sinus eller fyrkantsvåg på -88:ans hastighetsmätare vetef*n 😉

    #382082

    reino
    Deltagare

    gissar på att 88an har sinusvåg, då den är annorlunda mot 89 och senare. Jag har ett 88-instrument på knappt 9000 mil liggande om det är intressant. 😉

    #382087

    saabaero
    Deltagare

    ”bara” hitta en hastighetsmätare med farthållaruttag.
    men det jag undrar lite är hur känsligt styrdonet är? dom tidiga hastighetsmätarna med farthållaruttag har en sinuskurva medans dom senare har en fyrkantsvåg. (Detta gör det lite mer komplicerat att koppla in trionic på en tidigare då trionic måste ha en 4 kants våg)

    Tror inte detta är speciellt känsligt faktiskt.
    Som Ståhlbom skriver så funkar ju farthållaren och jag tror det funkar även med Trionic.
    2-stiftsfarthållare i 3-stiftsbil är ju konstaterat att det funkar.

    Kan möjligen bli problem för Trionic med precissionen om det kommer en sinusvåg istället för en fyrkantvåg.
    Har läst om nån som fått det att funka med 2-stiftsanslutning till Trionic

    #382091

    M.Broberg
    Deltagare

    jag har inte läst om nån som fått det att funka med 2 stift till Trionic och jag har testat själv och inte fått det att funka. Trionic känner inga pulser utan snarare en konstant spänning vilket blir skumt när det är sinus.

    jag har monterat en 9000 hastighetsmätare som konverterar signalen (hastighetsgivaren på 9000 skickar ut sinusvåg och ut från mätaren går en fyrkantsvåg till trionic)

    borde vara tips till nån som ska köra tironic och vill ha hastighetssignal utan bra mätarhus, en ABS givare och en 9000 hastighetsmätare borde lösa biffen om nu inte ABS givaren redan skickar rätt signal.

    9000 mätaren är ett bra filter =)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng