Innanmäte i 2" ljuddämpare

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Innanmäte i 2" ljuddämpare

  • Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2004-09-07 22:16 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10902
    mikael jardstam
    Deltagare

    Jag funderar lite på hur den främre ljuddämparen ser ut inuti på klubbens 2″ 2taktsystem. Har den en liten kona som sportdämparen eller är det raka rör?
    Har den något speciellt varvtalsregister? Eller är det ett generell effekthöjning över hela registret.

    #76767
    fredrik
    Deltagare

    klubbens 2″ är enligt min mening ungefär densamma som en Std ljuddämpare invändigt. Effekt höjande? Nja Marginell.

    Det sitter en kona i Sportljuddämparen men den är helt olik den som satt där i orginal.
    kanske har Saabklubben kanske skärpt till sig & äntligen ändrat på tillverkningen?
    Effekt höjning? Marginell skulle jag vilja säga igen.

    /Fredrik

    #76768
    urban
    Deltagare

    Jag skulle rekomendera XP:s expansionskammare, ger en härligt fin gång.

    #76769
    mikael jardstam
    Deltagare

    Jag har redan XP-pipa på en bil redan som jag har kört med lite olika trimningsgrader. Jag tycker att den ger bäst drag över 4000rpm och det passar utmärkt på trimmade motorer. :tumme:

    Det är nämligen så att jag har skaffat mig en ljusblå -65a som jag mest hade tänkt att öppna upp andningsvägarna på (så länge :rolleyes: ),så jag kom och tänka på en gammal sportdämpare jag har liggande. Den skulle kanske ge en lite piggare gång samtidigt som motorn inte låter som en F1 maskin . Det är alltså en gammal original sportdämpare jag syftar på.

    #76770
    xpniklas
    Deltagare

    Jag gillar SAAB klubbens avgassystem, dels för den goa sången ur en standard motor och speciellt efter en bromsdag på SQR i Sollebrunn då vi startade med en komplett standard kortnos som gav ca 34 hp och slutade med ca 46 hp bara mha ordnad tändinställning, förgasartrim samt XP-avgassystem.

    Ett mycket roligt resultat var att när vi efter tänd justering och förgasartrimmning bytte det gamla igensotade avgassystemet till SSK 2″ system så hoppede effekten upp hela 5 hp.

    Efter detta rekommenderar jag ofta SSK´s 2″ system som en första trimningsåtgärd på en standard 2T.

    Då jag ej har bromspapprerna här så har jag ej de exakta siffrorna på allt men jag planerar att redovisa detta framöver i XP-manualen samt på hemsidan.

    ///Niklas

    #76771
    fredrik
    Deltagare

    5Hk? Ja kanske tillsammans med förgasar bestyckning & optimering utav tändning.

    Jag har dock svårt att tänka mig att en Std 1,5″ ljuddämpare som det från början är med en 2″ utgång verkligen ger 5Hk direkt påsatt på bilen?
    Den har ju ingen kona över huvudtaget.
    Vad ger den då XP kona El Saabs egen kona som känns bra Mkt piggare än Saabklubbens 2″avgas? 10Hk?
    Ibland är rullande landsväg ett inte helt optimalt mät sätt då det kan slå ganska fel då felmarginalen är relativt hög. Rullarna är oftast optimerade för bilar med Mkt högre effekt än vad vi har i våra Saabar så det kan slå både uppåt & nedåt.

    Micke! Vill du inte att det ska låta så Mkt men gå bra ändå så byggd dig en Saab Gr II kona. De går både bra & är lätt att få tysta.

    Sen har vi problemet med igensotning på saabklubbens bakre ljuddämpare.
    Pratade i onsdag med Saabklubbens Sekreterare & han hade monterat 2″ rykröret för 2månader sedan & det var redan igensatt med följd av att hans 2taktare lät som om den saknade ljuddämpare helt.

    Enda nackdelarna med XP kona är 1. Dyr Men man kan bygga en själv = Billigare 2. fult avgasljud 3. För högljud men det har Urban Trued fått till på sin. Så det går att få stil på.
    Det kostar på att ligga på topp!

    /Fredrik

    #76772
    mikael jardstam
    Deltagare

    Jag hade mest tänkt att pigga upp standardmotorn litegrann så att det blir lite mer knuff i alla fall. Men jag tänkte ta det stegvis och och efter humör, jag måste besiktiga bilen först. Sedan väntar en liten uppsnyggning som får duga tills det blir en riktig lackering.

    Jag tycker faktiskt att XP-pipan låter riktigt bra och inte såå väldigt högt för den delen heller, men det ”ekar” ju som sagt i pipan när motorn går bluddrigt eller på lätten. Men det ser jag inte som ett problem på en trimmad bil, jag tror nästan att insugningsljudet drar mer uppmärksamhet till sig….

    #76773
    urban
    Deltagare

    På min bil har jag monterat en XP-pipa dock är den något modifierad. Vilket har get en låg och trivsam ljudnivå samt ett betydligt bättre drag genom hela varvtals registret.

    På följande sätt har jag byggt.
    XP-pipan är förlängd ca 50 mm och sticker ut i hjulhuset. Detta för att få bättre effekt av motkonan på lägre varv. XP-pipan är inklädd i ett rör som har ca 15 mm större diameter än XP. Mellanrummet mellan XP och inklädnanden är fyllt med värmekulit. Från XP-pipan går det dubbla standardrör från ekonomen bakåt. Under baksätet har jag en egenkonstruerad ljuddämpare och även den bakre dämparen är av egen design.

    Detta ger en mycket trevlig motorgång och ljudnivå…

    #76774
    peter hansen
    Deltagare

    Jag har samma erfarenhet som nämns i Fredriks inlägg: Har körd med 2″-systemet på 66:an i en tid nu, och bakre dämparen har ingen effekt mer.

    Bilen är helt oacceptabelt högljudd, och jag oroar mig inför besiktningen. I Danmark har ”Statens Bilinspektion” ingen humor alls, tyvärr.

    #76775
    anonymous
    Deltagare

    Jeg monterte en unviersal simmons lyddemper under bilen på mitt XP anlegg med klubbens 2″ bakre deler. Da ble lyden helt akseptabel. Kostet ca 300,- og tok en liten time å montere.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng