innerskärmar bak 9000

Forum Övrigt Allmänt innerskärmar bak 9000

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-11-28 12:22.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

gagnefsbon
    Deltagare

Till denna i många avseenden fantastiska bil saknas ett enligt mig mycket viktigt tillbehör. Innerskärmar att sätta i bakre hjulhusen. Jag har försökt både hos Saab samt finska Lokari men det tillverkas tydligen inte till någon 9000 modell.Det är synd då dessa plastsjok förlänger bilens liv med flera år genom att förhindra rostangrepp.
    Jag har nu tänkt att modifiera de främre innerskärmarna och sätta dem bak. Infästningen mot hjulhuskanten blir då lika som fram med skruv och mutter.
    Har någon pulat med detta tidigare eller vet någon om bakre innerskärmar finns att köpa någonstans?

martin h
    Deltagare

Hej!

Jag har inte försökt sätta dit några innerskärmar bak, men jag vill dock höja ett varnande finger. Min uppfattning är att det är mycket svårt att få skarvarna tillräckligt täta. Det kommer att krypa in smuts (sand salt fukt mm) mellan din innersakärm och den befintliga plåtinnerskärmen. Det är det som händer i framskärmarna med resultat att skärmkanterna rostar (se på nästan alla 9000 från 80-talet). Det avhjälps genom att ta bort innerskärmarna med jämna mellanrum, göra rent och rostskydda. Jag skulle istället rekommendera att se till att rostskyddet är intakt i bakskärmarna, säg en gång om året, så tror jag nog att de kommer att klara sig väldigt länge.

Jag håller med om att 9000 är en fantastisk bil. Jag kör själv en -88:a som jag är i färd med att byta framskärmar på. Bak ser de dock mycket fint ut.

Lycka till hur du än gör.

Martin

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng