insprut v4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 insprut v4

  • Detta ämne har 25 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-10 13:04 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5287
    jimbo
    Deltagare

    hej har funderinga kring insprut i en v4.
    vet det har diskuterats på gammla forumet.
    men skulle gärna se bilder hur ni har löst det med spjälhus spridare triggerskiva m.m.
    vad har ni för någon insprut t5 jetronic MS etc ???

    bilder och tekninsk data tack.

    mvh
    jimmy.

    #39698
    Janne Hagnell
    Moderator

    Om jag minns rätt var det någon som hade monterat ett insprut från Opel (ironiskt nog…) med gott resultat, särskilt map tomgång.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #39700
    anderskarlsson
    Deltagare

    Finns en folkraceåkare som kör med 900 sprut på v4a motor. Abrahamsson heter han i efternamn, minns inte förnamn. Går riktigt bra!

    #39779
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag har ett avstannat projekt liggandes, insuget blev dock aldrig färdigt.
    Från början var inte tanken att det skulle användas för att öka effekten så mycket som möjligt, utan tanken var mer att jag skulle ha fått det att funka, det hade varit en kul grej alltså.
    Men om jag ska fixa i ordning det nu så vill jag göra om det lite så att det ger något mer effekt än original, tex så ska förgasaranslutningen ska göras om så att hålet blir större + att det ska portas lite.
    Insprutningen är en vanlig k-jetronic från en saab 900i.

    #39790
    jimbo
    Deltagare

    min tanke är att ha det i enbart efektökande syfte med TURBO.
    det ska vara så enkelt som möjligt att instalera.
    har funderat på ett mono jetronic.
    där spridage spjäll m.m. sitter i en förgasar liknande enhet.
    enda problemet är att det inte är ett trimvänligt insprut.

    finns det andra lösningar på spjällhuset??

    #39793
    Per-Erik
    Deltagare

    jag har börjat på ett projekt där jag använder spridare, spjällhus, styrning från en 9000 2,0 Turbo 95’a, så alltså T5… inte kommit så långt, men finns bilder på garaget:

    http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=67984&image=1004780
    http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=67984&image=1004782
    http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=67984&image=1004781

    lite på sparlåga just nu, eftersom jag har två eller tre andra 96:or som ska fixas till först, men så småningom så…

    #39795
    rallysaaben
    Deltagare

    Måste det vara turbo?
    Ska du ha turbo så drar det ju med sig en del annat som måste turboanpassas.

    /Anders

    #39797
    jimbo
    Deltagare

    måste nej.
    insprut är bara början, har fler v4or som ska modifieras.

    t5 är coolt passar bättre i din bil än i dennis 9000.

    #39808
    soulmannen
    Deltagare

    Jahaa se där fick jag mig en känga hahah, men jag håller med att T5 systemet passar bättre i V4an än i min gammla 9000 ;).

    Ja bara ge dig på en turbo konvertering ju fler som gör det desto roligare att dela tankar och ideer med andra.

    #39810
    Per-Erik
    Deltagare

    kände inte igen ditt nick… – hej Jimmy!

    #39820
    jimbo
    Deltagare

    hej hej per-erik.

    tillbaka till insprut bilder upp med dom.

    #39838
    rallysaaben
    Deltagare

    @hawtai wrote:

    måste nej.
    insprut är bara början, har fler v4or som ska modifieras.

    t5 är coolt passar bättre i din bil än i dennis 9000.

    Ok, kör man utan turbo så blir projektet lättare att genomföra också, man kan ju tex montera ett korsinsug och köra med sån här spjällhus, det vore ju rätt häftigt att prova.

    #39839
    rallysaaben
    Deltagare

    Här är en som har turbokonverterat också.

    #39844
    jimbo
    Deltagare

    hadde varit kul att testa men hadde blivit dyrt.

    #39917
    jimbo
    Deltagare
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng