Installera Pertronix till Saab TT

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Installera Pertronix till Saab TT

  • Detta ämne är tomt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #484256
    _boffa_
    Deltagare

    Tjena

    Har en Saab TT med fördelare VJU 3 BR2 T och köpte ett pertronix brytarlöst system till denna.

    När jag skulle sätta dit magnetringen så passade den inte alls, gick liksom inte att få ner ringen tillräckligt för att själva rotorhuvudet kunde skruvas fast. Dum som jag var så knackade jag på ringen lite försiktigt och då sprack den.

    Min fråga är, spelar det ingen roll hur den sitter utan att den bara finns där eller måste jag köpa en ny ring som passar perfekt ner i dom 3 ”topparna” på axeln?

    Köpte även till 1,5 ohms bosch blåa tändspole. Behövs motståndet då?

    Har försökt att maila företaget men utan framgång men skulle så gärna vilja få igång bilen så snabbt som möjligt=)

    mvh Kristoffer

    #484317
    Rolf 850 MC
    Åskådare

    Hej Kristoffer!
    Börja med att försöka limma ihop magnetringen med superlim. Rädda det som räddas kan!
    Fördelaraxeln har mycket vassa kanter på nockarna som kan brynas av lätt med fin smärgelduk. Underlättar monteringen av ringen.
    Det är självklart avgörande viktigt att den sitter styrd av nockarna. Om inte skapar du dig problem.
    När du försiktigt fått ringen på plats med en ytterst lätt knackning, helst bara med en tryckning, sitter den rätt. Därefter måste du fila av rotorn ca 2-3 mm i underkant för att skruven ska hitta gängorna. Detta saknades troligen i monteringsanvisningen.

    Tändspolen ska helst vara 3 ohm tillsammans med 3 ohms motstånd (standard) kombinerat med Petronix. Fungerar perfekt på min 70 hk sportmotor. En modern Bosch blå brukar var på 3 ohm. !,5 ohm är en vanlig högeffektständspole.

    Mvh
    Rolf

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.