- Detta ämne har 26 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-22 16:34 av .
- FörfattareInlägg
- 12 april, 2008 kl. 00:09 #17730
cch
DeltagareDet är snart dags att montera weber36´an på min standardB 95´a.
Min fråga är om det är lönt att göra något åt insuget och isåfall vad och hur, innan det monteras?
Har provat att söka på det men inte hittat nåt.Mvh
CCH
12 april, 2008 kl. 09:40 #120314mats a
Deltagare12 april, 2008 kl. 15:04 #120323cch
DeltagareTack för tipset, ska kolla det i veckan.
Mvh
Christer
15 april, 2008 kl. 03:08 #120415cch
DeltagareOkej, om man nu filar upp till 28mm, hur långt ner ska man göra det? Ska man ”gröpa ur” längre in med? Vilka verktyg använder ni?
Mvh
CCH
15 april, 2008 kl. 06:43 #120420stefan
Deltagarejag är av den åsikten att om man inte kan ett dyft om portning så är det bättre att leja någon som kan…………att bara förstora planlöst ger sällan de resultat man fantiserar om och många gånger kan ett modernt ventiljobb med korrekta vinklar och tillputsning ge mer effekt än att sitta och förstora kanaler på egen hand.
En engelsk tidning gjorde för många år sen ett test på ”Steg1” toppar till Opel/Vauxhall 1600 och dessa köptes in från olika trimmarfirmor. Den topp som gav mest effekt var faktiskt den som var minst bearbetad………
Som tidigare nämnts i andra trådar så är mycket av dessa råd och rön från 70-80 tal blasse idag och då var det populärt med stora hål men idag finns en helt annan kunskap gällande flöde och hur kanaler ska vara utformade för att ge korrekta strömningsegenskaper för just din motor.16 april, 2008 kl. 17:50 #120472mats a
DeltagareI likhet med vad jag gjorde med de två topparna ovan. De är tillverkade av en motorverkstad i omgivningen. Topparna är portade och filade och försedda med avgasventilsäten för blyfritt. Insugskanalerna överenstämmer med korsinsugets och det syns ju på bilden att det går att ta mer, vilket man alltså valt att inte göra.
Dyrt blev det, men alternativet var att fila själv och då är jag en blind höna. Nu vet jag att det är riktigt gjort, och jag återvänder för en bestyckning när dessa toppar är på plats.
16 april, 2008 kl. 19:59 #120481Per-Erik
Deltagarevilken motorverkstad i omgivningen? har du kontaktperson, nummer osv? När du säger ”dyrt”, vad innebär det i kronor?
24 april, 2008 kl. 22:00 #120761cch
DeltagareIdag provmonterade jag förgasaren på insuget, ville se hur det blev.
Av nån anledning öppnade jag bägge spjällen och tittade ner, tur var väl det.
Där är ju en hel del att fila bort, nästan 2mm på var ”yttersida” i en halvmåneform.Nån mer som råkat ut för detta?
Mvh
Christer
25 april, 2008 kl. 12:51 #120778chakka
DeltagareVad är det för insug du har? Om det är ett vanligt tvåportsinsug, så är öppningen bara 32mm. Har samma ”problem” på sekundärporten på min 1740 med 32/36 DGAV och har fortfarande inte kommit mig för att göra något åt det. Men nog borde det störa flödet en del.
25 april, 2008 kl. 13:16 #120779cch
DeltagareJahaa, då har jag antagligen samma insug som du.
Kollade på PerEriks insug idag och där ser man att insuget är filat på just det stället.
Jag har fått rådet att använda mig av en luftdriven ”Dremel”, blir att göra det i veckan som kommer när insuget är rengjort.Mvh
Christer
7 maj, 2008 kl. 23:35 #121281cch
DeltagareLite nya erfarenheter…
Hittade en ”tryckplatta” till insuget på Tradera. Vid provmontering upptäcktes att där oxå finns en hel del att fixa till (samma som bilderna ovan) vilket kommer att göras av en som tillverkar motordelar vid sidan om sin mekaniska verkstad.
Han kommer även att fixa till undersidan. Jag mätte nu när jag plockat av insuget och det visade sig att där finns spelrum för justeringar.
Jag mätte lite hastigt och fick måtten ca 38.5×17 mm på insuget i motsats till ca 42×20.5 mm på topparna. Det var bara en första mätning, det ska göras nogrannare sen med skjutmått.Blir nu till att hitta en bra metod till att luska ut exakt var justeringarna ska göras på insuget innan jag lämnar iväg det.
Dessa justeringar är alltså bara för att få ett fritt flöde hela vägen, känns som att det borde innebära effektförluster med att ha utstick längs vägen?!
Jag kommer alltså inte att göra något åt topparna. Det är endast insuget som kommer att modifieras för att fungera ”optimalt” mot topparna.
Mvh
CCH
18 maj, 2008 kl. 19:15 #121844cch
DeltagareJaha, då är det väl dags att avsluta den här tråden.. Allt är på plats och det blev i mitt tycke ett bra resultat. Det slutgiltiga svaret vad gäller bestyckningen får jag ju visserligen först när jag provkört bilen men grundarbetet blev bra varifall, tycker jag.
Det har varit både lärorikt och roligt det här med att jobba med insuget och förgasaren.
Tråkigt bara att tråden här mest har varit i monolog-form, särskilt om man ser till hur många som varit inne och läst…Jag hade faktiskt sett fram emot en del diskussioner och kanske t.om en del tips och råd men det var nog att begära för mycket 🙁
Jag tackar dock för de svar jag fått!!Mvh
Christer
18 maj, 2008 kl. 19:32 #121846Per-Erik
Deltagareså oerhört vackert – vill lova att det är bra puts på det, o snyggt med den lilla burken på 😉
18 maj, 2008 kl. 20:28 #121850sabbe
DeltagarePå modifierade plattor för bromsvakum är allt gods bortslipat i mitten.
De har bara ”ett” stort avlångt hål. Detta ger med en StdB träkloss ett större plenum och längre avstånd till ventilern och som bonus ”kallare” förgasare då träklossen isolerar bort en del av värmen.Sabbe
18 maj, 2008 kl. 20:52 #121853cch
DeltagareIntressant att du nämner detta för jag råkade hitta en StandardB träkloss på SAAB-marknaden i Saxtorp i lördags.
Menar du att jag ska (måste) avlägsna allt gods i mitten på plattan om jag ska montera klossen?
Vad händer om jag inte gör det? Klossen har ju 2 hål den med och den är gjord enl specifikationerna för StandardB.Mvh
Christer
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.