Inte bra reklam för Volvo !!

Forum / Övrigt / Off Topic / Inte bra reklam för Volvo !!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 14, 2010 kl. 11:42 #158060

      Tråden börjar dra lite åt ”offtopic” hållet nu, men det är en intressant diskussion.

        maj 14, 2010 kl. 12:19 #158062
        Daniel Eliasson wrote:
        Detta, hur vi upplever detta som bländande eller inte är ju givetvis mycket individuellt.

        Tur att det inte bara är jag som bländas av dom där, tycker det är otroligt irriterande. Märker inte dom som har det att folk blinkar på dom?

          maj 14, 2010 kl. 14:53 #158067
          Vidar wrote:
          Daniel Eliasson wrote:
          Detta, hur vi upplever detta som bländande eller inte är ju givetvis mycket individuellt.

          Tur att det inte bara är jag som bländas av dom där, tycker det är otroligt irriterande. Märker inte dom som har det att folk blinkar på dom?

          Och vad skulle ”dom” göra åt det ?

            maj 14, 2010 kl. 15:02 #158068

            Xenon är ett problem för alla som möter dom. Speciellt i mörker och blöta vägbanor.

            Sen alla som konverterar utan att göra det på riktigt borde polisen sätta åt hårdare. Jag hoppas dessutom att bilprovningen inte släpper igenom dessa bilar utan att de måste återställa inför varje besiktning.

              maj 14, 2010 kl. 15:11 #158069

              En korrekt inställning oavsett Xenon eller halogen bländar inte.
              Förutom när bilen är ny så kontrolleras detta varje år vid bilprovningen så jag är av uppfattningen att folk överdriver problemet.
              Att varje bil med xenon man möter bländar köper jag inte, känns som att folk sitter och stirrar in i lamporna 😉

                maj 14, 2010 kl. 16:15 #158071

                Om så är fallet så är problemet med fulkonvertering med xenon stort. Kan säga att det finns väldigt många med felaktigt inställada dimmljus också som bländer minst lika mycket…

                  maj 14, 2010 kl. 16:17 #158072

                  jag är inte så känslig för bländning, men jag noterar ju att vissa xenon och halogenbilar sticker extra ibland. har dock märkt att jag blir mindre känslig om jag själv kör en bil med bra ljus, typ xenon. Även i min Jeep där jag sitter högt är mörkerkörning behagligare, vinkeln mot mötande ljus är väl bättre eller nåt. Fight Xenon with Xenon 😎

                    maj 15, 2010 kl. 10:06 #158098
                    Mattias Edeslätt wrote:
                    Xenon är ett problem för alla som möter dom. Speciellt i mörker och blöta vägbanor.

                    Sen alla som konverterar utan att göra det på riktigt borde polisen sätta åt hårdare. Jag hoppas dessutom att bilprovningen inte släpper igenom dessa bilar utan att de måste återställa inför varje besiktning.

                    Håller med dig till 100% Mattias!

                    Undertecknad åker dagligen, året runt sträckan Enköping-Uppsala-Arlanda huvudsakligen motorväg/E4.

                    Det är bara att KONSTATERA att 8 av 10 Xenon-eländen bländar på ett trafikfarligt sätt!
                    Urusla armaturer/lamphållare/nivåreglering? avskrädet fungerar defakto inte
                    som det förmodligen var tänkt.
                    Idiotsystemet ställer också av någon anledning ”upp” halvljuset på den fungerande
                    sidan då motsvarande lampa på andra sidan gått sönder.
                    Detta ÄR vardagsmat och inget annat.

                    Gränssnittet är också till skillnad mot konventionellt ljus av ”knivskarp”
                    övergång, dvs om den xenon-försedda bilen kör i ett
                    gupp bländas mötande trafik av ett intermittent helljus, tillräckligt för att
                    förstöra den mörkeradaption som ögat uppnått (vi talar nu om mörkerkörning)

                    Ljustekniken har förändrats ja, men INTE ögats egenskaper!

                    Backa 2000år så gäller ändå samma förutsättningar:

                    a) vi har samma periferiseende.
                    b) Mörkerseendet utgörs av ”stavarna” i ögonen.
                    c) Dagsseendet utgörs av med ”Tapparna”
                    Full mörkeradaption erhålls först efter 30minuter-
                    dock en praktisk omöjlighet att uppnå i ett trafiksystem-
                    men att bli frekvent bländad under mörker av dessa eländen till lampor
                    resulterar i ett antal minuter innan man ser på rimlig nivå igen.

                    Bländning var innan mitten av 90-talet knappt värt att nämna-
                    men efter hand har bilar byggts så att man inte ens kommer åt att byta
                    lampor själv!!
                    De som lyckats få in handen monterar i många fall lampan felaktigt-
                    dock inte medvetet i de flesta fall.

                    Men som sagt, Funktionen hos xenon-utrustning är antingen usel-
                    eller dåligt konstruerad.
                    De som eftermonterar olagligt ska vi inte tala om!

                    Någon talade här tidigare om dimljusen:

                    O ja! På vardagsspråk: det finns uppenbarligen de som inte är läskunniga
                    men har ändå lyckats ta körkort på ett eller annat sätt.
                    Dimmljus är enligt lag förbjudna att använda IHOP med HALVLJUSET-
                    och väldigt frekvent får man detta ljus också rätt upp i ansiktet med bländning som följd.

                    Polisen har väl andra prioriteringar, men här skulle en rejäl uppryckning
                    vara på sin plats.
                    Om man lägger ihop alla bländningssituationer man erfarit med xenon som förtecken
                    skulle inkomsten av alla vitesförelägganden kunna betala ett x antal
                    nya Polis-aspiranter årligen!

                    Att man är förbannat trött på detta High-chaparall-beteende runt om på vägarna
                    är bara förnamnet!!
                    Har vi någon Polis som medlem i klubben, hoppas jag han el hon läser detta!
                    Xenon är säkert ett utsökt helljus, men som halvljus är det en katastrof-

                    VAR ÄR SÄKERHETSTÄNKANDET TRANSPORTSTYRELSEN???

                      maj 15, 2010 kl. 10:32 #158101
                      99T 30years wrote:
                      Hur smart var det under åren 1996-2000 att förse
                      S40 – S80 med sidomarkeringsljus i omedelbar närhet av
                      sidoblinkers?

                      Vi har ett x antal 100.000-tals villa områden/korsningar i sverige-
                      försedda med staket runt tomter mm.
                      När man närmar sig en korsning dyker en sådan bil upp med resultatet ”blinkningar”
                      som resultat speciellt vid mörkerkörning då omgivande egenskaper gör att blinkers
                      uppfattas istället för fast ljus.

                      Det där förstår jag inte riktigt. Hur breda är spalterna i ett genomsnittsligt villastaket, 10 cm? Då borde bilen köra med cirka 0,2 m/s (=0,3 km/h) för att orsaka ”blinkningar” som liknar den vanliga blinkersens hastighet. I sådana hastigheter borde inte någon egentlig risk för livsfarliga olyckor uppstå, tycker jag nog.

                        maj 15, 2010 kl. 14:10 #158106
                        enor wrote:
                        99T 30years wrote:
                        Hur smart var det under åren 1996-2000 att förse
                        S40 – S80 med sidomarkeringsljus i omedelbar närhet av
                        sidoblinkers?

                        Vi har ett x antal 100.000-tals villa områden/korsningar i sverige-
                        försedda med staket runt tomter mm.
                        När man närmar sig en korsning dyker en sådan bil upp med resultatet ”blinkningar”
                        som resultat speciellt vid mörkerkörning då omgivande egenskaper gör att blinkers
                        uppfattas istället för fast ljus.

                        Det där förstår jag inte riktigt. Hur breda är spalterna i ett genomsnittsligt villastaket, 10 cm? Då borde bilen köra med cirka 0,2 m/s (=0,3 km/h) för att orsaka ”blinkningar” som liknar den vanliga blinkersens hastighet. I sådana hastigheter borde inte någon egentlig risk för livsfarliga olyckor uppstå, tycker jag nog.

                        Det är nog samma ekvationer som med Xenonljuset 😉

                          maj 15, 2010 kl. 14:40 #158107

                          http://www.skandinaviska.nu/website_files/www.skandinaviska.nu/img/St%C3%A4ngsel-gunnebostangsel.jpg

                          Hört talas om gunnebostängsel?
                          Ett av de mest förekommande runt tomter.

                          10cm mellan stolparna här också?

                            maj 15, 2010 kl. 15:04 #158110

                            Dags att döpa om tråden lite nu 🙂

                            ”snillen spekulerar” 😉

                            Gillar långa utläggningar, så inga problem för mig inte.

                              maj 15, 2010 kl. 16:07 #158111
                              99T 30years wrote:
                              http://www.skandinaviska.nu/website_files/www.skandinaviska.nu/img/St%C3%A4ngsel-gunnebostangsel.jpg

                              Hört talas om gunnebostängsel?
                              Ett av de mest förekommande runt tomter.

                              10cm mellan stolparna här också?

                              Nej, det ser ut att vara sådär 2 meter mellan stolparna, vilket skulle ge en hastighet på 6 km/h för att ”likna blinkers”. Känns fortfarande inte sådär superriskabelt.

                              Å andra sidan är jag ytterst tveksam till att ett sådant staket över huvud taget nånsin skulle leda till missuppfattning, eftersom dom skärmar av ljuset så fruktansvärt kort tidsperiod, jämfört med tiden som ljuset tränger igenom.

                                maj 15, 2010 kl. 17:21 #158116

                                Du räknade förstås in de andra faktorerna också?
                                Eftersom du går i försvarsposition kan man anta du
                                kör ett sådant fordon till vardags??

                                Villa-områdena var bara ETT exempel.

                                  maj 15, 2010 kl. 17:28 #158117

                                  Jag kan köpa att tråden innehållsmässigt glider, MEN det är dags att lugna ner diskussionen lite.
                                  /Moderator

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.