Inte bra reklam för Volvo !!
- Detta ämne har 29 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2010-05-15 17:28 av
Martin.
-
FörfattareInlägg
-
maj 14, 2010 kl. 11:42 #158060
Tråden börjar dra lite åt ”offtopic” hållet nu, men det är en intressant diskussion.
maj 14, 2010 kl. 14:53 #158067Vidar wrote:Daniel Eliasson wrote:Detta, hur vi upplever detta som bländande eller inte är ju givetvis mycket individuellt.Tur att det inte bara är jag som bländas av dom där, tycker det är otroligt irriterande. Märker inte dom som har det att folk blinkar på dom?
Och vad skulle ”dom” göra åt det ?
Xenon är ett problem för alla som möter dom. Speciellt i mörker och blöta vägbanor.
Sen alla som konverterar utan att göra det på riktigt borde polisen sätta åt hårdare. Jag hoppas dessutom att bilprovningen inte släpper igenom dessa bilar utan att de måste återställa inför varje besiktning.
maj 14, 2010 kl. 15:11 #158069En korrekt inställning oavsett Xenon eller halogen bländar inte.
Förutom när bilen är ny så kontrolleras detta varje år vid bilprovningen så jag är av uppfattningen att folk överdriver problemet.
Att varje bil med xenon man möter bländar köper jag inte, känns som att folk sitter och stirrar in i lamporna 😉jag är inte så känslig för bländning, men jag noterar ju att vissa xenon och halogenbilar sticker extra ibland. har dock märkt att jag blir mindre känslig om jag själv kör en bil med bra ljus, typ xenon. Även i min Jeep där jag sitter högt är mörkerkörning behagligare, vinkeln mot mötande ljus är väl bättre eller nåt. Fight Xenon with Xenon 😎
Mattias Edeslätt wrote:Xenon är ett problem för alla som möter dom. Speciellt i mörker och blöta vägbanor.Sen alla som konverterar utan att göra det på riktigt borde polisen sätta åt hårdare. Jag hoppas dessutom att bilprovningen inte släpper igenom dessa bilar utan att de måste återställa inför varje besiktning.
Håller med dig till 100% Mattias!
Undertecknad åker dagligen, året runt sträckan Enköping-Uppsala-Arlanda huvudsakligen motorväg/E4.
Det är bara att KONSTATERA att 8 av 10 Xenon-eländen bländar på ett trafikfarligt sätt!
Urusla armaturer/lamphållare/nivåreglering? avskrädet fungerar defakto inte
som det förmodligen var tänkt.
Idiotsystemet ställer också av någon anledning ”upp” halvljuset på den fungerande
sidan då motsvarande lampa på andra sidan gått sönder.
Detta ÄR vardagsmat och inget annat.Gränssnittet är också till skillnad mot konventionellt ljus av ”knivskarp”
övergång, dvs om den xenon-försedda bilen kör i ett
gupp bländas mötande trafik av ett intermittent helljus, tillräckligt för att
förstöra den mörkeradaption som ögat uppnått (vi talar nu om mörkerkörning)Ljustekniken har förändrats ja, men INTE ögats egenskaper!
Backa 2000år så gäller ändå samma förutsättningar:
a) vi har samma periferiseende.
b) Mörkerseendet utgörs av ”stavarna” i ögonen.
c) Dagsseendet utgörs av med ”Tapparna”
Full mörkeradaption erhålls först efter 30minuter-
dock en praktisk omöjlighet att uppnå i ett trafiksystem-
men att bli frekvent bländad under mörker av dessa eländen till lampor
resulterar i ett antal minuter innan man ser på rimlig nivå igen.Bländning var innan mitten av 90-talet knappt värt att nämna-
men efter hand har bilar byggts så att man inte ens kommer åt att byta
lampor själv!!
De som lyckats få in handen monterar i många fall lampan felaktigt-
dock inte medvetet i de flesta fall.Men som sagt, Funktionen hos xenon-utrustning är antingen usel-
eller dåligt konstruerad.
De som eftermonterar olagligt ska vi inte tala om!Någon talade här tidigare om dimljusen:
O ja! På vardagsspråk: det finns uppenbarligen de som inte är läskunniga
men har ändå lyckats ta körkort på ett eller annat sätt.
Dimmljus är enligt lag förbjudna att använda IHOP med HALVLJUSET-
och väldigt frekvent får man detta ljus också rätt upp i ansiktet med bländning som följd.Polisen har väl andra prioriteringar, men här skulle en rejäl uppryckning
vara på sin plats.
Om man lägger ihop alla bländningssituationer man erfarit med xenon som förtecken
skulle inkomsten av alla vitesförelägganden kunna betala ett x antal
nya Polis-aspiranter årligen!Att man är förbannat trött på detta High-chaparall-beteende runt om på vägarna
är bara förnamnet!!
Har vi någon Polis som medlem i klubben, hoppas jag han el hon läser detta!
Xenon är säkert ett utsökt helljus, men som halvljus är det en katastrof-VAR ÄR SÄKERHETSTÄNKANDET TRANSPORTSTYRELSEN???
99T 30years wrote:Hur smart var det under åren 1996-2000 att förse
S40 – S80 med sidomarkeringsljus i omedelbar närhet av
sidoblinkers?Vi har ett x antal 100.000-tals villa områden/korsningar i sverige-
försedda med staket runt tomter mm.
När man närmar sig en korsning dyker en sådan bil upp med resultatet ”blinkningar”
som resultat speciellt vid mörkerkörning då omgivande egenskaper gör att blinkers
uppfattas istället för fast ljus.Det där förstår jag inte riktigt. Hur breda är spalterna i ett genomsnittsligt villastaket, 10 cm? Då borde bilen köra med cirka 0,2 m/s (=0,3 km/h) för att orsaka ”blinkningar” som liknar den vanliga blinkersens hastighet. I sådana hastigheter borde inte någon egentlig risk för livsfarliga olyckor uppstå, tycker jag nog.
maj 15, 2010 kl. 14:10 #158106enor wrote:99T 30years wrote:Hur smart var det under åren 1996-2000 att förse
S40 – S80 med sidomarkeringsljus i omedelbar närhet av
sidoblinkers?Vi har ett x antal 100.000-tals villa områden/korsningar i sverige-
försedda med staket runt tomter mm.
När man närmar sig en korsning dyker en sådan bil upp med resultatet ”blinkningar”
som resultat speciellt vid mörkerkörning då omgivande egenskaper gör att blinkers
uppfattas istället för fast ljus.Det där förstår jag inte riktigt. Hur breda är spalterna i ett genomsnittsligt villastaket, 10 cm? Då borde bilen köra med cirka 0,2 m/s (=0,3 km/h) för att orsaka ”blinkningar” som liknar den vanliga blinkersens hastighet. I sådana hastigheter borde inte någon egentlig risk för livsfarliga olyckor uppstå, tycker jag nog.
Det är nog samma ekvationer som med Xenonljuset 😉
http://www.skandinaviska.nu/website_files/www.skandinaviska.nu/img/St%C3%A4ngsel-gunnebostangsel.jpg
Hört talas om gunnebostängsel?
Ett av de mest förekommande runt tomter.10cm mellan stolparna här också?
maj 15, 2010 kl. 15:04 #158110Dags att döpa om tråden lite nu 🙂
”snillen spekulerar” 😉
Gillar långa utläggningar, så inga problem för mig inte.
99T 30years wrote:http://www.skandinaviska.nu/website_files/www.skandinaviska.nu/img/St%C3%A4ngsel-gunnebostangsel.jpgHört talas om gunnebostängsel?
Ett av de mest förekommande runt tomter.10cm mellan stolparna här också?
Nej, det ser ut att vara sådär 2 meter mellan stolparna, vilket skulle ge en hastighet på 6 km/h för att ”likna blinkers”. Känns fortfarande inte sådär superriskabelt.
Å andra sidan är jag ytterst tveksam till att ett sådant staket över huvud taget nånsin skulle leda till missuppfattning, eftersom dom skärmar av ljuset så fruktansvärt kort tidsperiod, jämfört med tiden som ljuset tränger igenom.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
