Inte bra reklam för Volvo !!

Forums Övrigt Off Topic Inte bra reklam för Volvo !!

This topic contains 29 replies, has 16 voices, and was last updated by 2010-05-15 17:28.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #22156

    mr ems
    Deltagare

    Ja ingen bra reklam för volvo idag ! Visst bygger dom säkra bilar men men .Känns lite som MB A klasse när dom volta med den lilla kompakt bilen . Kosta dom mycke pengar och förtroende . Kolla på länken ,för dom som inte har sätt den på TV . http://www.youtube.com/watch?v=QJ6z3IArINI

    #157750

    fredrik.a.
    Deltagare

    ja vilken skandal!! :doh:

    #157754

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Inte bra när tillverkarna tycker att vi förare ska förlita oss på teknik som tar över förarens jobb. Då uppstår sannoliks ínlärning på ett negativt sätt & vi tar inte längre bilkörning på det allvar det är tänkt.

    Jag är av princip emot de system som tar över människans inbyggda reflexbetéende. Det får vi inte vänja oss av med. Det är en stor del av att köra bil.

    Att framföra ett fordon är ett arbete & inte en plats att slappna av på.
    (visst är det skönt att köra bil, men att hålla uppsikt & bromsa är mitt jobb, inte datorns.)

    (Från en blivande yrkesförare)

    #157756

    phermansson
    Deltagare

    Ja det har ju kommit så mycket jobbiga tillbehör i bilarna de senaste 20 åren… Krockkuddar, ABS, antispinn och sånt. Det är ju med andra ord bara att gasa fullt och styra, fixar inte ABS:en och antispinnen problemen så finns ju kuddarna 🙂

    Nä detta ska ju bara vara till nödfall. Jag tror inte instinkten att bromsa för ett hinder försvinner i första taget.

    #157758

    jimbo
    Deltagare

    med tanke på att över 90% av alla olyckor beroro på mänskligt fel så kan jag inte förstå varför vi behöver självbromsande bilar (ironi).
    fast jag undrar när det bästa krockskyddet kommer som standard, ett system som halverar trafikolyckorna.då menar jag alkolås.

    #157763

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Min poäng är att vi inte ska förlita oss på dessa system i alla lägen.

    Att vara vaksam & ta körning på allvar räddar många liv.

    #157766

    Martin
    Deltagare

    Jag betraktar dessa system som backup-system ungefär som en fallskärm eller ett säkerhetsbälte.
    Ansvaret för fordonets säkra framförande vilar alltid på föraren oavsett backup-system.
    Men OM föraren klantar till det eller är ouppmärksam, kan det vara bra med en extra livlina.

    #157794

    stefan
    Deltagare

    sen kan man ju diskutera reklamvärdet i en “skandal” på det här viset…….I slutändan kanske reklamvärdet är mer värt än själva fadäsen för det blir ju enormt med skriverier om just volvo…..

    #157805

    saabturbo
    Deltagare

    Hur var det nu med det där elementära i körskolan?
    Om ett mindre rådjur etc springer ut framför fordonet vid färd
    på väg, skall man inte bromsa utan fortsätta köra…

    Systemet kommer oåterkallat att bromsa in med stor risk för att
    bakomvarande trafik dundrar in i bakstammen som följd.

    Bara en av volvos idiot-uppfinningar.

    Hur smart var det under åren 1996-2000 att förse
    S40 – S80 med sidomarkeringsljus i omedelbar närhet av
    sidoblinkers?

    Vi har ett x antal 100.000-tals villa områden/korsningar i sverige-
    försedda med staket runt tomter mm.
    När man närmar sig en korsning dyker en sådan bil upp med resultatet “blinkningar”
    som resultat speciellt vid mörkerkörning då omgivande egenskaper gör att blinkers
    uppfattas istället för fast ljus.
    som bäddat för olyckor om fordonet kör rakt fram
    istället för att svänga…

    Verkar som de insett problemet då dessa försvunnit?
    eller så blev det dyrare för volvo att bygga om alla villaområden?…

    Det är kanske med alla dessa förarbefriande system
    som man också har infört/tillåtit konstant bländning
    av mötande trafikanter med de förbaskade xenon-lamporna?!
    Det är trafiksäkerhet det!!!

    Man undrar ju hur det ser ut om 20år?

    #157806

    Per-Erik
    Deltagare
    99T 30years wrote:
    …Man undrar ju hur det ser ut om 20år?

    Om 20 år äger staten alla biltillverkare, har lagt ner tillverkningen och börjat tillverka luftskepp istället 😉

    #157813

    William
    Deltagare

    jag tycker det är en bra uppfinning, men den lär ju behöva en del finslipning. Det är en stor uppgiften bilens dator tar på sig i att utföra en manöver i förarens ställe. (Jämfört med tex ABS eller ESP som är mer en parallell hjälp till förarens egna beslut)

    och Per Erik, det lär vara ELDRIVNA luftskepp 😉

    #157831

    ayrton
    Deltagare

    Såja nu ska vi inte vara avundsjuka.

    Tycker det är kanon, systemet griper ju inte in förns i absolut sista stund! Om föraren tar tag i saken händer det inget, utan bara om föraren sitter i andra tankar och missar situationen helt: tex pillar på radion eller har fastnat med blicken på en snygg människa av motsatt kön. 🙂

    Sedan är la det bara aktivt upp till en viss hastighet?

    Hade varit kul om SAAB hade kommit med något nytt först någon gång! Har la knappt hänt sedan GM tog över…
    Det är ju käckt och släppa sådana här nyheter i helt nya bilar, finns det något helt nytt i nya 9-5?

    All publicitet är bra publicitet, ingen kan ju ha missat att detta system finns tillgängligt iaf!

    #157840

    mellow yellow
    Deltagare

    Nya bilar skrotas efter 8år! i en nära framtid

    Kan inte hitta statistiken som jag såg någonstans att snitt skrotnings åldern i Japan är 8år.

    Med all elektronik så finns det ingen ekonomi att köra en bil längre! Sen kan man ju tycka vad man vill om det men bilarna är ju mycket säkrare nu än för 10 år sen.

    Att den inte stannade… enkelt det var ju en Volvo (jag rullar)

    #158058

    perhaninge
    Deltagare
    99T 30years wrote:
    Det är kanske med alla dessa förarbefriande system
    som man också har infört/tillåtit konstant bländning
    av mötande trafikanter med de förbaskade xenon-lamporna?!
    Det är trafiksäkerhet det!!!

    Bilar utrustade från fabrik med Xenonljus bländar inte mer än bilar med halogen, det är nämligen så att för att få ha xenonljus så måste bilen b.l.a ha automatisk nivåreglering.
    Det största problemet är hos alla dom som konverterar från halogen till xenon utan denna funktion vilket inte är lagligt ( med bländning som konsekvens ).

    #158059

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Jag personligen tycker att Saab inte är ett bra exempel när det kommer till att ha xenonlyktor som inte bländar.

    Jag vet att det är lagkrav med automatiska ljuslängdsreglerare, men vid minsta ojänhet i körbanan så upstår en bländningseffekt pga att systemet inte hänger med.

    Har många gånger blinkat på bilar, som jag trott, kört på heljlus.

    Detta fenomen uppstår (enligt mitt tycke) oftast på ett “större avstånd innan mötet”.

    När man närmar sig mötestillfället så upplever jag inte xenonlyktorna som ett problem.

    Detta, hur vi upplever detta som bländande eller inte är ju givetvis mycket individuellt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng