Isträffen 2011

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
      Bengt Akesson wrote:
      Vinkel4 wrote:
      Vadå regelverk???
      Sålänge det är ett gäng privatpersoner och inte någon officiel tävling med resultatlista som arrangeras av en SBF-ansluten klubb så är det la bara att åka på för glatta livet? Bilarna är ju trafikförsäkrade.
      Eller har jag missas nåt?

Ta det lugnt. Jag bara ställde en fråga och det kan man väl få göra.

/B

Hej Bengt.
      Det verkar som du tolkade mitt inlägg som hetsigt eller aggressivt på nåt vis?
      Så var absolut inte fallet. Ursäktar om det kunde misstolkas, kanske skulle formulerat mig annorlunda eller använt smileys?
      Jag undrade precis som du om regelverk kring bilåkning på sjöis. Har aldrig hört att det skulle behövas tillstånd så länge det inte är en SBF-ansluten motorklubb som arrangerar.
      Fråga på bara, det gör jag med. 🙂

mvh
      Per

januari 30, 2011 kl. 21:51 #168010

På sjöisar får man köra åka som man vil, haffa kan inte göra något, försäkringar gäller inte du kör åker på egen risk.
        cross åkarna här i Karlskona dom gjorde en bana inne i Centrum
        (på sjön) folk ringde polisen men dom kunde inte köra bort dom.
        Jag är mycket avensjuk på eran dag där uppe.Själva körde vi
        här i lördags jag med V4a Leif 900a Benny 9000.Vem var snabbast???

januari 31, 2011 kl. 07:36 #168014

Hej Anders,

jag skulle bli besviken om du inte hade vunnit med din V4.

mvh
          Hubbe

januari 31, 2011 kl. 09:18 #168017

Iskallt uppdrag…. sugen! Någon som har en lagom diffspär för både gata och is samt en uppsättning tokdubbade däck/hjul till en V4:a 😉 så hakar jag på nästa gång!

PS: Att SAABar flyger framgår ju klart av bilderna.

januari 31, 2011 kl. 10:45 #168021

Det som gäller på isen är terrängkörningslagen.
              Och en is är allmänväg.
              Det som gäller är max 70km/h och gående o pimplare har företräde.
              Så vill en pimplare borra ett hål mitt i eran plogade bana så kan ni inget göra för det har han rätt i.

januari 31, 2011 kl. 11:35 #168022

Avis, det är ordet som gäller!

Min 9000 fick slitas i helgen, men det går ju inte upp mot en 96:a

januari 31, 2011 kl. 14:05 #168032
                  soulmannen wrote:
                  Så vill en pimplare borra ett hål mitt i eran plogade bana så kan ni inget göra för det har han rätt i.

Ja för min del kvittar det men då får han skylla sig själv när jag kommer i 120 blås och stryker förbi 5cm bakom ryggen.
                  Så länge jag själv har plogat banan så får folk och fä hålla sig ur vägen, det tror jag de gör också om de har någon självbevarelsedrift. 😀

januari 31, 2011 kl. 14:58 #168035

Isen är ingen allmänväg,om inte Transportsyrelen här stakat
                    ut en väg, rätta mig om jag har fel. du får på köra på isen med vad som hällst oregat oförsäkrade fordon, du kör på egen risk.Hubbe jag sa inte vem som körd fortast. Men du gissade
                    rätt.

januari 31, 2011 kl. 15:11 #168037

Möjligt att du har rätt Kälkan, men jag gissar på att du ångrar den dagen du kör på någon och blir vållande till skada på person, egendom eller miljöbrott. Att köra oförsäkrat (och avställt) är inte smart.

Sjö och havsis går under terrängkörningslagen och att framföra motorburet fordon är tillåtet sålänge skyddstäcke (is eller snö) finns. Det är därför skoter är tillåtet på vintern….

januari 31, 2011 kl. 15:21 #168039
                        Mattias Edeslätt wrote:
                        Sjö och havsis går under terrängkörningslagen och att framföra motorburet fordon är tillåtet sålänge skyddstäcke (is eller snö) finns. Det är därför skoter är tillåtet på vintern….

Hur tolkar man detta?
                        Det är alltså förbjudet att framföra en motorbåt på sommaren då eller?
                        Värdelöst med idel spekulationer, bättre då att ringa lokalpolisen och fråga vad som gäller, punkt.

Hursomhelst:

http://www.vf.se/nyheter/hagfors/saabentusiaster-traffades-i-bergsang

januari 31, 2011 kl. 15:40 #168041

http://www.bt.se/nyheter/boras/article1715516.ece

Det finns inget regelverk som stoppar körning på sjöis, förutom störande buller. Då kan kommunen gå in och sätta stopp. Dessutom gäller bilens försäkring.

Det är terrängkörningslagen som reglerar körning i terräng och den säger att det är förbjudet att köra på barmark. Is och snö hör alltså till undantagen därför är det tillåtet att köra bil och mc på sjöisar.

januari 31, 2011 kl. 15:45 #168042

Karlskrona är ju en sjöstad som alla vet eller, och där körs det med Crosscyklar på isen
                            nästan i City men Polisen kan inget göra.Bara på skoj har jag ringt Haffa nu och han skulle ta reda på hur det liggre till med denna sak. Jag åter kommer senare med svar.
                            Detta skulle ha en egen tråd.Kan säga att jag kanade in i min kompis dragkrok med högersidan före, det var hans Dotter 15år som körde och hon stanade i en vänster böj det var bara att lägga sig i västerstolen vänta på smällen, bilen här höger styrd, vad göra om inte le litte.

februari 1, 2011 kl. 19:17 #168112

Tack Lollo för en mycket rolig och väl arrangerad träff! Och träff var det, när man samordnar trevlig bilkörning med mat, boende och andra aktiviteter.

Och tack Per för iskörningslektionen!

Många tack till ett minne för livet!!!

februari 1, 2011 kl. 21:04 #168117

Tack själv Lars.

februari 2, 2011 kl. 17:12 #168162

Måste instämma i den allmänna tack-kören. Suveränt Lollo, och speciellt tack för lånet av 93:an. Länge sen man hade så roligt.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.