Isträffen 2011
Forum / Klubbinformation / Träffar & andra aktiviteter / Isträffen 2011
- Detta ämne har 30 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-02 18:28 av
Lollo.
-
FörfattareInlägg
-
Bengt Akesson wrote:Vinkel4 wrote:Vadå regelverk???
Sålänge det är ett gäng privatpersoner och inte någon officiel tävling med resultatlista som arrangeras av en SBF-ansluten klubb så är det la bara att åka på för glatta livet? Bilarna är ju trafikförsäkrade.
Eller har jag missas nåt?Ta det lugnt. Jag bara ställde en fråga och det kan man väl få göra.
/B
Hej Bengt.
Det verkar som du tolkade mitt inlägg som hetsigt eller aggressivt på nåt vis?
Så var absolut inte fallet. Ursäktar om det kunde misstolkas, kanske skulle formulerat mig annorlunda eller använt smileys?
Jag undrade precis som du om regelverk kring bilåkning på sjöis. Har aldrig hört att det skulle behövas tillstånd så länge det inte är en SBF-ansluten motorklubb som arrangerar.
Fråga på bara, det gör jag med. 🙂mvh
PerPå sjöisar får man köra åka som man vil, haffa kan inte göra något, försäkringar gäller inte du kör åker på egen risk.
cross åkarna här i Karlskona dom gjorde en bana inne i Centrum
(på sjön) folk ringde polisen men dom kunde inte köra bort dom.
Jag är mycket avensjuk på eran dag där uppe.Själva körde vi
här i lördags jag med V4a Leif 900a Benny 9000.Vem var snabbast???januari 31, 2011 kl. 10:45 #168021Det som gäller på isen är terrängkörningslagen.
Och en is är allmänväg.
Det som gäller är max 70km/h och gående o pimplare har företräde.
Så vill en pimplare borra ett hål mitt i eran plogade bana så kan ni inget göra för det har han rätt i.januari 31, 2011 kl. 14:05 #168032soulmannen wrote:Så vill en pimplare borra ett hål mitt i eran plogade bana så kan ni inget göra för det har han rätt i.Ja för min del kvittar det men då får han skylla sig själv när jag kommer i 120 blås och stryker förbi 5cm bakom ryggen.
Så länge jag själv har plogat banan så får folk och fä hålla sig ur vägen, det tror jag de gör också om de har någon självbevarelsedrift. 😀Möjligt att du har rätt Kälkan, men jag gissar på att du ångrar den dagen du kör på någon och blir vållande till skada på person, egendom eller miljöbrott. Att köra oförsäkrat (och avställt) är inte smart.
Sjö och havsis går under terrängkörningslagen och att framföra motorburet fordon är tillåtet sålänge skyddstäcke (is eller snö) finns. Det är därför skoter är tillåtet på vintern….
januari 31, 2011 kl. 15:21 #168039Mattias Edeslätt wrote:Sjö och havsis går under terrängkörningslagen och att framföra motorburet fordon är tillåtet sålänge skyddstäcke (is eller snö) finns. Det är därför skoter är tillåtet på vintern….Hur tolkar man detta?
Det är alltså förbjudet att framföra en motorbåt på sommaren då eller?
Värdelöst med idel spekulationer, bättre då att ringa lokalpolisen och fråga vad som gäller, punkt.Hursomhelst:
http://www.vf.se/nyheter/hagfors/saabentusiaster-traffades-i-bergsang
http://www.bt.se/nyheter/boras/article1715516.ece
Det finns inget regelverk som stoppar körning på sjöis, förutom störande buller. Då kan kommunen gå in och sätta stopp. Dessutom gäller bilens försäkring.
Det är terrängkörningslagen som reglerar körning i terräng och den säger att det är förbjudet att köra på barmark. Is och snö hör alltså till undantagen därför är det tillåtet att köra bil och mc på sjöisar.
Karlskrona är ju en sjöstad som alla vet eller, och där körs det med Crosscyklar på isen
nästan i City men Polisen kan inget göra.Bara på skoj har jag ringt Haffa nu och han skulle ta reda på hur det liggre till med denna sak. Jag åter kommer senare med svar.
Detta skulle ha en egen tråd.Kan säga att jag kanade in i min kompis dragkrok med högersidan före, det var hans Dotter 15år som körde och hon stanade i en vänster böj det var bara att lägga sig i västerstolen vänta på smällen, bilen här höger styrd, vad göra om inte le litte.februari 2, 2011 kl. 17:12 #168162Måste instämma i den allmänna tack-kören. Suveränt Lollo, och speciellt tack för lånet av 93:an. Länge sen man hade så roligt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.